Synopsis – Madelon Marck

Naam:                        Madelon Marck
Studentennummer:  1658921
Specialisatie:            Visual Design
Klas:                          JDE-VISD-2B
Docent:                     Annemieke Pesch
Format:                     Mini Hoorcollege

Hoofdvraag:

Op welke manier is het kijkgedrag van kinderen (6-12 jaar) uit Generatie Z veranderd ten opzichte van kinderen (6-12 jaar) uit Generatie Y in Nederland?

Deelvragen:

  1. Wat betekent ‘Generatie Y’?
  2. Wat betekent ‘Generatie Z’?
  3. Welke tv-programma’s waren in het jaar 2000 populair onder Generatie Y?
  4. Welke invloed heeft YouTube op het kijkgedrag van Generatie Z?
  5. Welke tv-programma’s waren vroeger populair, en nu nog steeds?
  6. Wat is de toekomst voor televisie?
  7. Welke kenmerken/ontwikkelingsfase hebben kinderen tussen de 6-12 jaar?

Synopsis:

Titel: {nog bedenken}

Toen ik kleiner was keek ik veel naar Fox Kids, dat later Jetix werd en Nickelodeon. Als ik nu naar mijn kleinere nichtje kijk zie ik dat de manier van televisie kijken compleet is veranderd. Televisie is niet meer het enige device waar televisieprogramma’s op gekeken kan worden. Tegenwoordig heb je de tablet, smartphone en bieden YouTube en Netflix ook deze mogelijkheden. Ik wil onderzoeken welke transformatie de beeldbuis heeft doorgemaakt vanaf het jaar 2000 (toen ik 8 was) tot nu. Wat is er in die tijd veranderd?

Voor mijn onderzoeksvragen heb ik desk-research en literatuuronderzoek gedaan: oude artikelen gelezen, en via internet een aantal boeken gevonden die ik ook kon gebruiken. Daarnaast heb ik een enquete verspreid waar ik veel reacties op heb gekregen. Deze ga ik nog verwerken in mijn verslag.

Korte samenvatting tijdens seminar

Tijdens mijn seminar begin ik met een stukje geschiedenis van onze televisiejeugd. Ik heb namelijk als een enquête uit laten gaan onder mensen tussen de 20-25 jaar en ze gevraagd naar hun favoriete programma toen ze tussen de 6-12 jaar waren. Daar heb ik vele reacties op gekregen. Deze resultaten laat ik zien. Ik wil ook een interactief element toevoegen door geluidsfragmenten te laten horen van bekende series, en dan vragen aan het publiek welke intro’s het zijn doormiddel van een kaartjessysteem.

Daarnaast ga ik in op mijn onderzoeksvragen. De manier van presenteren ben ik verder nog aan het uitdenken, maar ik wil bij het publiek een gevoel van herkenning oproepen, en ze meer leren over de dingen die ik heb onderzocht.

Onderzoeksvraag – Madelon Marck

Naam: Madelon Marck
Studentennummer: 1658921
Specialisatie: Visual Design
Klas: JDE-VISD-2B
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag:

In hoeverre heeft Twitter invloed tijdens het kijken naar een tv-programma?

Motivatie:

De manier waarop we televisie kijken verandert. We kijken programma’s terug of wordt er helemaal geen televisie meer gekeken. Bij veel programma’s kijken we niet alleen naar het beeldscherm, maar ook op Twitter om te kijken wat andere kijkers van de aflevering vinden. Zelf doe ik dit ook, en daarom wil ik weten wat mensen aanzet om dit te doen, en wat de toegevoegde waarde hiervan is.