Synopsis Roby Beusink

Naam:                               Roby Beusink

Studentennummer:         1658161

Specialisatie:                    UXD

Klas:                                  JDE-UXD-2A

Docent:                             Monique Dullaart

Format:                             Pecha Kucha

Hoofdvraag: ”Hoe kan branding een event succesvol maken?”

Synopsis Roby Beusink 

Ik heb verschillende boeken doorgenomen die met branding, marketing en events te maken hebben. Hieruit heb ik veel nieuwe inzichten kunnen krijgen. Binnen marketing zijn er veel verschillende manieren van het inzetten van een event of het aansluiten bij een event. Namelijk: event marketing, social marketing, sportmarketing en sponsoring, ambush marketing en entertainment marketing. In mijn hoofd was branding alleen maar het promoten van een merk. Door mijn onderzoek werd mij duidelijk dat branding binnen events veel meer dan dat is. Bij event marketing gaat het er bijvoorbeeld om om zelf een uniek evenement voor een merk te organiseren en door herhaling te claimen. Bij Social Marketing gaat het om het sociale maatschappelijke aspect. Hierin wordt een event betrokken bij een project of event dat onder maatschappelijk ondernemen valt. Het doel van sportmarketing is een merk te koppelen aan een bestaand sportevenement, teams en individuele sporters. Bij Ambush marketing profiteer je commercieel mee van een evenement waar je officieel geen sponsor van bent. Bij entertainment marketing gaat het om een sponsoring bij een concert of voorstelling. In een event is het belangrijk dat de Brand Values naar voren komen. Het event moet kloppen bij de merkwaarden. Bij Douwe Egberts is dit genieten, koffie en gezelligheid. Zo zullen zij ook een event kiezen wat hierop aansluit. Wat je wilt communiceren aan je deelnemers zijn de Brand Values. Het verschil tussen Branding en Marketing is dat Branding zegt wie je bent en Marketing wat je doet. Branding is het gevoel wat mensen bij het merk krijgen. Dit gevoel wordt niet alleen door jezelf gecreëerd maar door alle interne en externe bronnen die met jouw merk te maken hebben. Marketing richt zich meer op het genereren van inkomsten door te voldoen aan de wensen van de klant. Marketing is het vermarkten van de markt. Kortom er zijn verschillende strategieën van ‘branden’ bij een event.

Om nog andere invalshoeken te bekijken van branding binnen events en hoe het zo succesvol mogelijk maakt heb ik contact gezocht met verschillende experts op het gebied van branding. Ik heb binnen het bedrijf Alliander een brandmanager kunnen contacten en een teamleider die het aangesloten event de Liandon Solarboat organiseert. Ook kan ik nog een gesprek voeren met een HRM manager die interne communicatie doet. Ik ga met deze 3 personen interviews houden om zo verschillende kanten van branding binnen events te ontdekken. Als tip kreeg ik om per expert gerichte vragen te bedenken. Dit ga ik doen.

Onderzoeksvraag – Roby Beusink

Naam:                               Roby Beusink
Studentennummer:         1658161
Specialisatie:                    UXD
Klas:                                  JDE-UXD-2A
Docent:                             Monique Dullaart
Format:                             Pecha Kucha

Hoofdvraag: ”Hoe kan branding een event succesvol maken?”

 

  • Wat is en doet branding?
  • Welke manieren van branding bestaan er?
  • Wat is het verschil tussen marketing en branding?
  • Waarom wordt er gebruik gemaakt van branding in een event?
Motivatie: 
In mijn 3e jaars stage heb ik gemerkt dat ik het bedenken en organiseren van events erg interessant vind. Hierin kan een CMD’’r een mooie rol spelen. Ik heb mij toen vooral bezig gehouden met het bedenken van een event en de communicatie hiervan. Ik heb veel brainstorms gedaan en in de rol van de concepter gezeten. Ik ben erg nieuwsgierig geraakt naar branding binnen events. Ik zou graag in mijn afstudeerstage hier iets in willen doen. Daarom wil ik op deze manier leren hoe ik branding succesvol kan toepassen in een event.