Synopsis – Demi Vendrig & Sharon Kneepkens

Onderzoeksvraag:
Hoe kan een CMD-er zich door middel van personal branding profileren via Instagram?

Deelvragen:

  1. Wat houdt personal branding in?
  2. Hoe kan personal branding werken?
  3. Wat zijn de voordelen van Instagram voor CMD’ers?
  4. Welke vormgevers hebben zich dusdanig goed geprofileerd om als voorbeeld te kunnen dienen (en waarom)? 
  5. Welke middelen kun je inzetten om je instagram te optimaliseren?
  6. Wanneer is personal branding via instagram geslaagd? 

Synopsis:
Instagram heeft wereldwijd 700 miljoen actieve gebruikers. Van deze gebruikers maken er 350 miljoen dagelijks gebruik van het platform. Voor zover bekend worden er dagelijks 95 miljoen foto’s en video’s geplaatst, al deze posts halen samen zo’n 4,2 miljard likes. Het is een visueel platform waar het voornaamste doel ‘inspireren’ is, en dat is precies wat we willen bereiken met deze documentaire. De documentaire wordt ingeleid vanuit het perspectief van de CMD’er, denken ze eigenlijk wel na over het gebruik van Instagram? Is er behoefte aan? Vervolgens krijgen we een kijkje achter de schermen bij 3 designers die zich zeer goed profileren via Instagram. Hoe doen ze dit? Zit hier een gedachte achter? Wat is belangrijk? Vervolgens nemen we deze inzichten mee naar een eindconclusie die voor elke CMD’er waardevol moet zijn, zodat elke CMD’er straks een tool heeft om Instagram op een effectieve manier in te zetten.

Onderzoeksvraag Seminar – Demi Vendrig en Sharon Kneepkens

Namen: Demi Vendrig (1677886) en Sharon Kneepkens (1677498)
Specialisatie: User Experience Design
Klas: JDE-UXD-2B
Docent: Monique Dullaart
Format: Documentaire

Onderzoeksvraag:
Hoe kan een vormgever door middel van personal branding zich beter profileren tegenover de concurrentie via Instagram?

Motivatie:
Er zijn een tal van getalenteerde en hardwerkende vormgevers die met de juiste inzichten hun carrière naar een ‘next level’ kunnen tillen door middel van Instagram. Het feit dat Instagram dagelijks groeit en een bereik heeft van 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers geeft het vormgevers de kans om zichzelf te profileren en hiermee hun netwerk te verbreden.

Wij zijn zelf van mening dat Instagram een verlengde van je portfolio kan zijn waarbij je jouw persoonlijkheid betrekt. Doormiddel van dit onderzoek willen wij nieuwe inzichten krijgen om Instagram effectief te benutten door bijvoorbeeld doelen op te stellen en een doelgroep te bepalen. Zo kunnen wij (vormgevers) laten zien wie we écht zijn; als designer en als onszelf.

Mogelijke bronnen:
https://drive.google.com/file/d/0B2WqesvJi0faT1N5MDk4YmJYeHc/view