Onderzoeksvraag – Zeferino de Fretes & Ruben van As

Naam: Zeferino de fretes & Ruben van As
Studentennummer: 1680537, 1676092
Specialisatie: User Experience Design
Klas: JDE-UXD-2B
Docent: Monique Dullaart
Format: Documentaire

Hoofdvraag:
Hoe kan een startende horeca onderneming met behulp van een influencer marketing bureau meer bezoekers genereren?

Wat is de toegevoegde waarde om gebruik te maken van een influencer marketing bureau als startende horeca onderneming?

Deelvragen
Wat is influencer marketing?
Welke bureau’s activeren influencers?
Wat is de toegevoegde waarde van een influencer marketing bureau?
Wanneer zet je een influencer zo effectief mogelijk in?
Hoe actief zijn horeca ondernemingen op instagram?
Welke doelgroep is het meest beïnvloedbaar door een influencer?

Motivatie:
Wij vragen ons altijd al af hoe al die kleine Amsterdamse startende ondernemingen zich staande kunnen houden tussen de grote namen. Dan heb ik het niet alleen over kledingmerken, maar ook over de duizenden food concepten die maar blijven komen. Welke marketingstrategieën gebruiken zij? Maken zij wel winst of zitten zij net op de break even point? En hoe kan een influencer hierbij helpen? Dit vinden daarom heel interessant om dit te gaan onderzoeken.

Wat willen we van dit onderzoek leren?

Wij als cmd’er willen leren hoe je gebruik kan maken van influencer marketing.

Wie/wat heeft het anwtoord

Influencer marketing agencies
Kleine ondernemingen
Inlfuencers
De doelgroep van deze ondernemingen

Synopsis

Influencer marketing is één van de meest opkomende marketingvormen van de laatste tijd. Influencers zoals we ze nu kennen worden een steeds serieuzere partij in het huidige medialandschap en nemen hun vaste plaats in. Wanneer een type media als social media opkomt, bekend wordt en van een hype over gaat in een nieuwe vorm van serieuze media dan komt marketing mee. Er ontstaan nieuwe reclame bureau’s gespecialiseerd in deze nieuwe marketingvormen en bedrijven vinden weer nieuwe manieren om hun producten bij de doelgroep te krijgen. Bij social media is één van deze nieuwe marketing vormen “influencer marketing”.

Vandaag de dag is de mode industrie een markt die al goed gebruik maakt van influencer marketing. Fashion bloggers/vloggers krijgen dagelijks van grote mode-merken en gerenomeerde designers kledingstukken opgestuurd met de vraag of ze deze willen dragen en promoten. Nu de mode industrie erg goed gaat met deze marketing vorm komen ook andere markten steeds meer naar influencer marketing.

Wij vroegen ons af hoe de horeca omgaat met influencer marketing en wat de kansen zijn. We hebben een startende horeca-onderneming benaderd en we gaan ons verdiepen in wat de kansen en risico’s zijn en hoe influencer marketing hier een rol in kan spelen.

Omdat influencer marketing zo’n jonge vorm van marketing is zijn er nog geen officiële regels en wetten opgesteld waardoor influencer marketing zich nog in een grijs gebied bevindt. We hebben hiervoor meerdere influencer marketing bureaus benaderd en zijn erg benieuwd hoe deze bureau’s allemaal op hun eigen manier influencer marketing interpreteren en toepassen voor hun klanten.

Tot slot hebben we ook een influencer benaderd om het proces in kaart te brengen van wat deze moet doen om een bepaald product of een bepaalde dienst te promoten. Wat komt hier bij kijken en wat het effect is van wat deze persoon plaatst op social media.

Link naar documentaire,
https://vimeo.com/248296678