Eindoplevering – Naomi Abbel

 

Naam: Naomi Abbel
Studentnummer: 1635763
Specialisatie: Concept Design
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini hoorcollege
Onderwerp: Storytelling in Audi’s commercial “Daughter”

 

Onderzoek Naomi Abbel | Audi’s storytelling

Mini hoorcollege Naomi Abbel | Audi’s storytelling 

Reflectie Naomi Abbel | Audi’s storytelling

Synopsis – Naomi Abbel

Naam: Naomi Abbel
Klas: Concept
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini hoorcollege 

Hoe past Audi storytelling toe in de commercial “Daughter”?

 

  1. Welk storytelling-model kan er gelinkt worden met de commercial en hoe past Audi die toe?
    Hier ga ik de commercial analyseren aan de hand van The Hero’s Journey. Ook leg ik het belang van storytelling in de huidige maatschappij uit.
    + storyboard in bijlage
  2. Wat voor rol spelen ethos, pathos en logos in de commercial?
    Tijdens deze deelvraag leg ik uit wat het belang van ethos, pathos en logos is in reclame. Vervolgens analyseer ik de commercial nogmaals en vertel ik hoe ethos, pathos en logos zijn toegepast..
    + storyboard in bijlage

  3. Waarom spreekt Audi juist vrouwen aan tijdens de Super Bowl?
    Of ik deze vraag bij het onderzoek verwerk hangt af van de hoeveelheid informatie die ik kan vinden over de Super Bowl. Ik wil graag weten of de Super Bowl een mannen of vrouwen event is. Ik verwacht namelijk dat er over het algemeen meer mannen de Super Bowl volgen. Football is tenslotte een echte mannensport. Vervolgens analyseer ik aan de hand van een artikel van Fortune of Audi gekozen heeft voor de juiste insteek van de commercial door zich op vrouwen te richten.

    Artikel Fortune
  4. Voelen de Nederlandse vrouwen zich aangesproken tot de commercial?
    De commercial “Daughter” is gericht op Amerikaanse vrouwen tijdens de Super Bowl. Ik ben benieuwd wat Nederlandse vrouwen ervaren bij het kijken van de commercial. Daarom ga ik dat bij 5 vrouwen testen.

Onderzoeksvraag Naomi Abbel

Naam: Naomi Abbel
Klas: Concept
Docent: Rob van den Idsert

Hoofdvraag: Hoe past Audi retorische principes toe in de commercial “Daughter” om vrouwen tijdens de Super Bowl 2017 te overtuigen om een Audi te kopen?

Link naar commercial Audi “Daughter”

Deelvragen:
1. Welke retorische principes zijn er?
2. Waarom spreekt Audi juist vrouwen aan tijdens de Super Bowl?
3. Bij welke retorische aspecten voelen Nederlandse vrouwen zich aangesproken tot de commercial?

Bronnen: 

  • Hoeken, H. et.al., De rol van identificatie in narratieve overtuiging in Tijdschrift voor Taalbeheersing – 29. (2007), 237-250
  • Green, M, et.al. Understanding Media Enjoyment. The Role of Transportation Into Narrative Worlds, 2004, 311-327
  • Vandewijer. pag. 43-45
  • http://fortune.com/2017/02/06/super-bowl-patriots-audi/

Eindoplevering – Naomi Abbel

Naam: Naomi Abbel
Studentnummer: 1635763

Specialisatie: Concept Design NL (Herkansing)
Blok: B
Onderdeel: Einddocumentatie
Format: Pecha Kucha
Docent: Rob van den Idsert

Cursusnaam: Dream Discover Do (Seminar)
Vakcode: JDE-SCON.3V-13

Onderzoeksvraag: Wat zijn effectieve concepten binnen personal branding?

Onderzoeksverslag: Onderzoek Seminar Naomi Abbel
Reflectieverslag: Reflectieverslag Seminar Naomi Abbel
Presentatie (ppt): Pecha Kucha Naomi Abbel

 

Synopsis – Naomi Abbel

Naam: Naomi Abbel
Studentnummer: 1635763
Specialisatie: Concept Design
Docent: Rob van den Idsert
Format: Pecha Kucha

Titel: Wat zijn effectieve concepten binnen personal branding?

Waar moet een personal branding concept aan voldoen om effectief te zijn?
►Uitleggen waar het bedenken van je concept begint. Concept is pas één van de laatste stappen in je ontwerpproces.
► Personal branding uitleggen aan de hand van model C. Kaputa URA Brand
(uitgelegd in literatuur Zwieten, H. van, Haterd, B. van de, & Scholte, T. (2009). Personal Brand.nl. Houten, Nederland: Spectrum).
► 
Design principles opstellen aan de hand van bovengenoemd model

Aan de hand van welk personal branding concept laten Lorenzo Angelone en Femke Veltkamp zich zien via hun portfolio website?
► 
Beide sites analyseren aan de hand van design principles die met deelvraag 1 zijn bepaald.

Bij welk van de twee bovengenoemde websites worden sneller opdrachten geboekt?Testen bij gebruikers die verstand hebben van ontwerp en/of bij gebruikers die daadwerkelijk illustratoren willen boeken of hebben geboekt.

 

 

Onderzoeksvraag – Naomi Abbel

Naam: Naomi Abbel
Studentnummer: 1635763
Specialisatie: Concept Design
Docent: Rob van den Idsert

Hoofdvraag
Heeft een portfolio website het volgens de designer verwachte effect op de gebruiker?

Deelvragen
Wat wilt * met zijn/haar website bereiken?
Hoe verwacht * dat zijn/haar gebruikers reageren op de website?
Wie zijn zijn/haar gebruikers?
Wat vinden de gebruikers van de website?

Motivatie
In de creatieve sector is jezelf neerzetten als onderscheidend ‘merk’ erg belangrijk. Er is veel concurrentie en onderscheidend zijn is lastig. Op dit moment ben ik bezig om mijn portfolio website te lanceren. Ik merk dat ik het moeilijk vind om te beslissen wanneer iets nu goed of minder goed is. Ik vraag mij af hoe andere dit doen en of de website ook echt het verwachte effect heeft. In neem aan dat het verwachte effect, in het geval van mijn onderzoek, bekendheid genereren en opdrachten binnenslepen is.

Literatuur
Michels & I. Huyskens (2011) Brand-id
(1e druk). Zaltbommel, Nederland: Schouten & Nelissen.

Michels, W. (2014). Essentie van communiceren
(2e druk). Groningen, Nederland: Noordhoff Uitgevers B.V..

Harmsen, C. (2012). Present! de 10 psychologische stijlen van personal branding
(1e druk). Amsterdam, Nederland: Academic Service.

Onderzoeksvraag | Naomi Abbel

Naam: Naomi Abbel
Studentnummer: 1635763
Specialisatie: Concept Design
Docent: Dennis van Santen

Hoofdvraag
Hoe zorgt persuasive design ervoor dat je iets koopt wat je eigenlijk niet kunt kopen?

Deelvragen
Wat is persuasive design?
Hoe overtuig je je consumenten?
Waarom wilt de consument zo graag kopen?

Motivatie
Zodra er een nieuwe Iphone uitkomt, wilt iedereen zo snel mogelijk naar de Apple store rennen om de wonder smartphone te kopen. Tijdens de release van de Iphone 6 wist men niet hoe de telefoon eruit zag, maar men wilde de nieuwste ontwikkelingen absoluut zo snel mogelijk in hun bezit hebben. Velen kunnen het amper betalen en leggen hun laatste centen bij elkaar om toch de Iphone te kunnen kopen. Ik sta ervan versteld dat iemand zo graag een nieuwe telefoon wilt hebben, terwijl je oude nog prima werkt. De hoge designstandaarden van Apple spelen een grote rol in het willen hebben van een Iphone. Het ziet er strak, luxe en duur uit. Een telefoon om mee te pronken. Ik benieuwd of de design mensen over haalt om iets te kopen wat ze eigenlijk niet kunnen kopen.

Bronnen
J. Kotter & L. Whitehead. (2010). De kunst van overtuigen. Draagvlak en betrokkenheid creëren. (1e druk) Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact.

K. Floor & F. van Raaij (2010) Marketingcommunicatiestrategie
(6e druk) Houten: Noordhoff Uitgevers.

W. Michels & I. Huyskens (2011) Brand-id
(1e druk). Zaltbommel: Thema, Uitgeverij Schouten & Nelissen.

L. Boex (03-10-2012) Overtuigend beïnvloed door Persuasive Design. 
http://www.marketingfacts.nl/berichten/overtuigd-beinvloed-door-persuasive-design