Eindoplevering – Pien Groustra & Jelske Smeding

Namen: Pien Groustra & Jelske Smeding
Studentnummer: 1645626 & 1637137
Specialisatie: Concept Design
Docent: Rob van den Idsert
Format: Documentaire
Onderwerp: Trump’s Online Wall

Onderzoeksvraag: Welke strategie is te herkennen in het sociale mediagebruik van presidentskandidaat Trump bij de verkiezingen van 2016?

Eindverslag | Trump’s Online Wall

Reflectieverslagen | Trump’s Online Wall

Documentaire | Trump’s Online Wall

Interviews | Trump’s Online Wall (Het interview van Tim Jelfs was te groot om up te loaden. Als dit bestand nodig is voor de beoordeling kan er een reactie geplaatst worden of een mailtje gestuurd worden naar Jelske Smeding. Jelske kan in dat geval het document persoonlijk komen afleveren via USB)

Synopsis – Pien Groustra en Jelske Smeding

Naam: Pien Groustra en Jelske Smeding
Specialisatie: Concept Design
Docent: Rob van den Idsert
Periode: D
Studentnummer: 1645626 en 1637137
Format: Documentaire

Onderzoeksvraag

Welke strategie is te herkennen in het social media gebruik van presidentskandidaat Trump bij de verkiezingen van 2016?

Synopsis

Tijdens de amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 gebeurde er iets waarvan velen  dachten dat dat het ooit zou kunnen gebeuren: Donald Trump werd verkozen tot nieuwe president van de Verenigde Staten. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Een opmerkelijk aspect in Donald Trumps campagne was de manier waarop hij social media inzetten om zijn doelgroep direct aan te spreken. Donald Trump is de eerste president die social media effectief inzet en Obama voorbij streeft als het gaat om social campagne voeren. Wij willen uitzoeken hoe het kan dat social media zo goed werkte voor de overwinning van trump. Dit doen wij door te kijken naar de strategie(ën) die trump inzet op social media. We zijn nu een paar weken bezig met onderzoek en we zijn al heel wat wijzer geworden over het social mediagebruik van Trump. In deze synopsis kunnen jullie wat van deze bevindingen lezen.

We hebben voor de eerste deelvragen onderzoek gedaan naar het social mediagebruik van Donald Trump. Om deze te kunnen beantwoorden hebben we de twitter, facebook en instagram feed van Trump aan het begin en het eind van de Campagne vergeleken. Hier kwam uit dat Trump aan het begin van de presidentiële campagne vooral bekend stond voor zijn schokkende uitspraken op social media. Trump was vooral erg actief op Twitter, hier postte hij gemiddeld 9 tweets per dag. Facebook en Instagram gebruikte hij een stuk minder. Zijn social media gebruik veranderde in de laatste week erg veel. Hij postte minder op social media en de berichten waren minder aanstootgevend. Toch kreeg hij nog veel likes en retweets op deze posts.

Om erachter te komen welke strategieën er zijn en welke mogelijk gebruikt kunnen zijn tijdens de campagne, zijn we bezig met interviews en literatuuronderzoek. Aangezien het gebruiken van social media strategieën een nieuwe ontwikkeling van de laatste jaren is, is het soms lastig om hier relevante theorieën over te vinden. We hebben dan ook besloten om veel onderzoek te doen naar marketing strategieën. Deze marketingstrategieën kunnen we dan mogelijk toepassen op Donald Trump’s social media posts. Het enige waar we bij dit deel van het onderzoek momenteel tegenaan lopen is het vinden van een geschikte deskundige om te interviewen. Tot nu toe heeft elke deskundige afgemeld. Om dit op te lossen blijven we doorzoeken naar mensen die meer weten van strategieën in de hoop dat we toch uiteindelijk nog iemand kunnen interviewen.