Eindoplevering – Content Design – Marleen Starrenburg

Naam Marleen Starrenburg
Specialisatie Content Design
Docent Rob van den Idsert
Periode E
Studentnummer 1644223
Format Mini-hoorcollege

Hoofdvraag
Hoe kan content design effectief worden ingezet binnen recruitment?

Marleen Starrenburg Onderzoeksverslag

Marleen Starrenburg Reflectieverslag

Marleen Starrenburg Powerpoint presentatie 

Wetransfer downloadlink voor mini-hoorcollege

Synopsis – Content Design – Marleen Starrenburg

Naam Marleen Starrenburg
Specialisatie Content Design
Docent Rob van den Idsert
Periode E
Studentnummer 1644223
Format Mini-hoorcollege

Hoofdvraag
Hoe kan content design effectief worden ingezet binnen recruitment?

Je kunt wel stellen dat er binnen recruitment een verschuiving plaats vindt. Recruitment is niet meer alleen een tak binnen Human Resource Management, maar begint steeds meer zijn weg te vinden richting (content) marketing. Werkzoekenden willen meer zien dat alleen een vacature. Maar liefst driekwart van de werkzoekenden doet uitgebreid onderzoek voor ze willen solliciteren bij een bedrijf en 70% doet hier een uur over. Ze willen meer weten over het bedrijf en zijn cultuur, de waarden, visie en de mogelijkheden (Monsterboard, 2016).

Content designers genereren relevante, doelgroepgerichte content en bieden dit op het juiste moment aan op het juiste kanaal. Precies de expertise die sommige recruiters nog missen, maar eigenlijk wel noodzakelijk is. Door de juiste relevante content voor jouw doelgroep op het juiste moment aan te bieden val je meer op bij jouw potentiële kandidaten, maar wordt ook de Employer Brand versterkt. Deze focus op Employer Branding vraagt ook om een een content strategie.

Daarnaast is het nuttig en effectief om een duidelijke contentstrategie te bewerkstelligen die zowel bij het bedrijf past, bij de afdeling en natuurlijk de doelgroep. De doelgroep van de afdeling HR en recruitment is natuurlijk anders dan van de afdeling marketing.

Een goede content strategie komt tot stand door eerst een content audit te doen, maar ook de core strategy te bepalen. De uiteindelijke strategie zou ik naar mijn advies opstellen a.d.h.v. het model van Halvorson.

Onderzoeksvraag – Content Design – Marleen Starrenburg

Voor- en achternaam: Marleen Starrenburg
Studentennummer: 1644223
Specialisatie: Content Design
Docent: Rob van den Idsert

 

Hoofdvraag: Hoe kan content design effectief worden ingezet binnen recruitment?

Deelvragen:

  1. Wie is werkzoekend Nederland en waar bevinden zij zich?
  2. Hoe gaan de recruiters momenteel te werk?
  3. Welke elementen uit content design zijn nuttig voor recruiters?

Motivatie:
Ik heb bij veel verschillende bedrijven gewerkt en heb me, naast Marketing, ook altijd geinteresseerd in de afdeling HR. Vooral de sub-afdeling Recruitment. Recruitment en marketing hebben veel overeenkomsten. Beide hebben bijvoorbeeld als doel jezelf zichtbaar en relevant maken voor de doelgroep. Het is daarom belangrijk dat de afdeling HR en marketing goed op elkaar zijn afgestemd. Content design kan daarom goed ingezet worden om de juiste kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Eigenlijk moeten recruiters tegenwoordig ook een soort online marketeers of social media experts zijn. Dit zie je ook in verschillende vacatures voor recruiters. Ik wil daarom kijken hoe content design effectief kan worden ingezet binnen recruitment. Dus op welke manier kun je het beste de juiste mensen vinden, met de juiste kwaliteiten?

Gekozen format:

Mini-hoorcollege

Relevante literatuur:

Bloomstein, M. (2012). Content Strategy at Work. Waltham, USA: Elservier Inc.

Halvorson, K. (2009). Content Strategy for the Web. Berkely, USA: New Riders.

Oudheusden, J. van. (2016). Zo zet je contentmarketing succesvol in voor recruitment. Geraadpleegd op 05-08-2017 van https://www.frankwatching.com/archive/2016/12/07/zo-zet-je-contentmarketing-succesvol-in-voor-recruitment-cas e

Schilders, M. (2013). Vebeter je werving en selectie met marketing. Geraadpleegd op 05-08-2017 van http://www.marketingfacts.nl/berichten/verbeter-je-werving-en-selectie-met-marketin g

Monsterboard. (2013). Monster Year Rapport. Geraadpleegd op 05-08-2017 van https://hiring.monsterboard.nl/hr/wervings-tips-nieuws/marktinformatie/statistieken-en-trends/toekomst-recruitment-contentmarketing-personalistatie.aspx

 

Onderzoeksmethodes:

  • Deskresearch

  • Interviews

Onderzoeksvraag | Marleen Starrenburg

Naam: Marleen Starrenburg
Studentnummer: 1644223
Specialisatie: Content Design
Docent: Madris Duric

Hoofdvraag:
Hoe moeten wij als content designers big data gaan inzetten m.b.t. onze beroepsproducten?

Deelvragen:

  • Wat is big data?
  • Waar ligt de kracht van big data?
  • Wat zijn de gevaren van big data?
  • Hoe zetten bedrijven big data in?
  • Hoe kijken de gebruikers naar big data?

Motivatie
Sinds de kennispresentatie voor de cursus Media Analysis in de eerste periode van mijn content specialisatie kwam ik in contact met het onderwerp Big Data. Ik kende het begrip, maar in deze cursus heb ik mij er meer in verdiept. Big Data is een wereld met goudmijnen voor content designers, maar ik merkte dat er een angstige houding was naar dit onderwerp. Ik vind dit zonde, omdat er voor ons als ontwerpers een berg aan informatie ligt waar we onze beroepsproducten mee tot een hoger niveau kunnen tillen. In mijn seminar wil ik mijn kennis delen over dit onderwerp en zowel de positieve als negatieve kanten belichten van big data. Ook wil ik zelf kijken hoe ik als content designer kan omgaan met die angst en het gevaar van big data.

Bronnen:

Internetbronnen:

Artikel:

  • With Big Data Comes Big Responsibility (Alex Pentland)

Boeken:

  • Big data revolutie
  • Library linked data in the cloud

Voorbeelden: