Herkansing Seminar UX – Peter Engelshove

Naam: Peter Engelshove

Student nummer: 1645062

Cursuscode: JDE-SEMUX.3V-13

Cursusnaam: Seminar UX

Periode: E

Docent: Sandra Bukman

Format: Pecha Kucha

Datum: 25 juli 2017

Titel: Hoe komt de muzieksmaak van Spotify “Discover Weekly’ overeen met de muzieksmaak van de gemiddelde gebruiker?

Link naar verslag.

Link naar presentatie (video).

Link naar presentatie (slides).

Link naar reflectie.

Link naar peerreviews.

Synopsis | Peter Engelshove

Naam: Peter Engelshove

Studentnummer: 1645062

Klas: User Experience Design

Docent: Sandra Bukman

Format: Pecha Kucha

Hoofdvraag

Hoe komt de muzieksmaak van Spotify “Discover Weekly’ overeen met de muzieksmaak van de gemiddelde gebruiker?

Synopsis

Spotify heeft met Discover Weekly een functionaliteit die aanbevelingen maakt voor de gebruiker. Maar hoe werkt dit precies en komen deze aanbevelingen wel overeen met de muzieksmaak van de gemiddelde Spotify gebruiker? Door te kijken naar het algoritme achter Discover Weekly, kan ik zien hoe Spotify informatie over het muziekgebruik van de gebruiker achterhaalt. Zo kijkt Spotify onder andere naar andere gebruikers die overeenkomsten in muzieksmaak hebben en maakt het een muziekprofiel per gebruiker.

Door het ondervragen van Spotify gebruikers en zo hun muzieksmaak te analyseren, is het mogelijk om deze vervolgens te vergelijken met hun Discover Weekly afspeellijst. Hierbij zal er gekeken worden naar het verschil in artiesten en genres. Is het algoritme van Spotify écht zo goed of is er altijd een vorm van creativiteit van de gebruiker benodigd om nieuwe muziek te ontdekken?

Onderzoeksvraag | Peter Engelshove

Naam: Peter Engelshove

Specialisatie: User Experience Design (herkansing)

Docent: Sandra Bukman

Format: Pecha Kucha

Hoofdvraag:

In hoeverre komt de muzieksmaak van Spotify “Discover Weekly’ overeen met de muzieksmaak van de gebruiker?

Deelvragen:

  • Wat is Spotify ‘Discover Weekly’?
  • Hoe bepaalt Spotify de muzieksmaak van de gebruiker?
  • Wat voor muzieksmaak heeft de gemiddelde Spotify gebruiker nu?
  • In hoeverre komt deze muzieksmaak overeen met die van Discover Weekly?

Motivatie

Ik heb voor dit onderwerp gekozen, omdat ik het heel interessant vind hoe Spotify door middel van data de muzieksmaak van de gebruiker bepaalt. Hierbij wil ik gaan kijken in hoeverre de suggesties van Spotify overeenkomen met de werkelijke muzieksmaak van de gebruikers. Spotify gebruikt algoritmes om de muzieksmaak van de gebruiker zo goed mogelijk te bepalen, maar in hoeverre beperkt dit ook de creativiteit van de gebruiker om nieuwe muziek te ontdekken? Elke gebruiker is namelijk anders en heeft zijn eigen muzieksmaak, dus in hoeverre is het mogelijk om een muzieksmaak te voorspellen?

Bronnen

Pasick. (2015). The magic that makes Spotify’s Discover Weekly playlists so damn good. Retrieved 24 April, 2017, from https://qz.com/571007/the-magic-that-makes-spotifys-discover-weekly-playlists-so-damn-good/

Cowan. (2017). How Spotify chooses what makes it onto your Discover Weekly playlist. Retrieved 24 April, 2017, from http://www.wired.co.uk/article/tastemakers-spotify-edward-newett

Galvanize. (2017). Ever Wonder How Spotify Discover Weekly Works? Data Science. Retrieved 24 April, 2017, from http://www.galvanize.com/blog/spotify-discover-weekly-data-science/

Spotify. (2017). Wekelijkse ontdekkingen. Retrieved 24 April, 2017, from https://www.spotify.com/nl/discoverweekly/

Final submission – Peter Engelshove

Name: Peter Engelshove

Student number: 1645062

Course code: JDE-SCONE.3V-13

Course name: Seminar Concept English (Resit)

Period: C

Lecturer: Sandra Bukman

Format: Pecha Kucha

Date: 24-03-2017

Title: How does the commercial ‘Break Free’ effects the brand associations with Adidas of their target group?

Link to research report.

Link to presentation (video).

Link to presentation (slides).

Link to reflection.

Link to peer reviews.

Onderzoeksvraag Peter Engelshove

Naam: Peter Engelshove

Studentnummer: 1645062

Specialisatie: User Experience Design

Docent: Laurens Vreekamp

Format: Mini-hoorcollege

 

Hoofdvraag

Hoe is de relatie tussen verslaving en het gebruik van smartdevices?

 

Voorlopige deelvragen

  • Wanneer spreken we van een verslaving?
  • Wat is het verband tussen het inzetten van triggers en het gebruik van smartdevices?
  • Wat is het verband tussen online en offline verslaving?

 

Motivatie
Smartdevices zijn tegenwoordig onafscheidelijk van mensen, maar hoe is het zover gekomen dat veel mensen tegenwoordig alleen nog maar met deze apparaten bezig zijn? Nu lijkt het mij heel interessant om de sterke punten van deze smartdevices te ontdekken, zodat je deze punten in de toekomst ook in andere concepten kan verwerken. Er worden kennelijk bepaalde (persuasion) technieken gebruikt, waardoor mensen continu de neiging hebben om de smartdevices tevoorschijn te halen en te gebruiken.

 

Interessante bronnen
http://www.gezondheidenco.nl/74221/nomofobie-macht-smartphone-ben-verslaafd/

http://www.u-center.nl/content/user/1/files/MIJN%20RENDEMENT.pdf

http://www.volkskrant.nl/opinie/-internetverslaving-jongeren-kunnen-het-prima-gezellig-samen-offline-zijn~a3488021/

https://www.ted.com/talks/sherry_turkle_alone_together

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/een-op-de-zes-jongeren-zegt-verslaafd-te-zijn-aan-sociale-media.htm