Eindoplevering | Eliena Scholma en Juul Beijer

Namen: Eliena Scholma en Juul Beijer
Studentennummers: 1643359 en 1642071
Specialisatie: UX
Docent: Sandra Bukman, Rob van den Idsert
Format: Documentaire

Hoofdvraag
Hoe kan wearable augmented reality worden ingezet voor zakelijk gebruik door hoveniers?

Onderzoeksrapport | Eliena Scholma (1643359) en Juul Beijer (1642071)

Reflectie | Eliena Scholma (1643359)

Reflectie | Juul Beijer (1642071)

Synopsis Eliena Scholma en Juul Beijer

Namen: Eliena Scholma en Juul Beijer
Studentennummers: 1643359 en 1642071
Specialisatie: UX
Docent: Sandra Bukman
Format: Documentaire

 

Hoofdvraag
Hoe kan wearable augmented reality worden ingezet voor zakelijk gebruik door hoveniers?

Synopsis
Nieuwe technologieën zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR) worden de laatste jaren steeds bekender. Er wordt hard gewerkt om de beste toepassing voor deze techniek te creëren. Voor inzet van virtual reality worden met name brillen gebruikt, en ook aan augmented reality brillen wordt gewerkt. Deze laatste zijn veelal nog niet volledig ontwikkeld, maar bieden veel mogelijkheden.

Een wearable augmented reality oplossing zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de techniek kunt gebruiken terwijl je je handen vrij houdt, ten opzichte van augmented reality via mobiele apparaten (denk aan Pokemon Go, of de app van IKEA om je huis ‘in te richten’). Een voorbeeld van een wearable AR is Google Glass, een product dat niet voldeed aan de eisen van de consument. Wij zijn erg benieuwd naar de toekomst van wearable AR – gaat het ooit aan onze eisen voldoen, en zo ja, hoe gaat dit er uit zien? Waar gaan wij in de toekomst onze designs voor maken?

Voor een korte documentaire onderzoeken we de mogelijkheden van wearable AR. We kijken naar de huidige inzet van wearables en augmented reality. We analyseren deze inzet aan de hand van reviews en eerdere onderzoeken. We kijken naar de ontwikkelingen die al plaatsvinden en ideeën voor de toekomst. Met deze informatie stellen we requirements op voor de beste augmented reality oplossingen. Dit werken we verder uit aan de hand van een advies voor een wearable AR oplossing voor een specifieke doelgroep, namelijk hoveniers. Om ons te kunnen verplaatsen in de doelgroep, hebben we de doelgroep geïnterviewd. Aan de hand van moeilijkheden tijdens en eisen voor hun werk geven we advies voor een oplossing met wearable AR.

Onderzoeksvraag – Eliena Scholma en Juul Beijer

Namen: Eliena Scholma en Juul Beijer
Studentennummers: 1643359 en 1642071
Specialisatie: UXD
Docent: Sandra Bukman
Format: Documentaire


Hoofdvraag
Hoe kan augmented reality in wearables ingezet worden voor “gebruik in thema X met gebruiker X”?

Deelvragen*
– Hoe wordt augmented reality al gebruikt in wearables?
– Waarvoor is augmented reality ontwikkeld in de periode van 2010-heden?

*deelvragen over thema, gebruiker en mogelijke toepassing worden nog toegevoegd

Motivatie
In 2014 introduceerde Google de Google Glass voor consumenten. Interessant, gehyped, maar geen blijvertje. Welke potentie zit er werkelijk in wearable AR? Er wordt op dit moment volop in geïnvesteerd en ontwikkeld. Wat zijn de volgende stappen en op welke gebieden gaat het een onmisbare rol spelen in ons leven? Met het oog op de nabije toekomst zijn wij geïnteresseerd in de toekomst van wearable AR. We willen weten wat de mogelijkheden zijn en hoe wij als designers deze mogelijkheden kunnen inzetten.

Omdat onze kennis over deze onderwerpen beperkt is onderzoeken we eerst de ontwikkelingen in augmented reality en wearables. Vervolgens vullen we onze hoofdvraag aan en focussen we het vervolg van ons onderzoek op een specifieke case.

Bronnen

Hooijdonk, R. van. (2017). Trends 2017-2018. Verkregen 3 mei 2017 van https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1319488/ebooks/Ebook-Trendbook%202017-NL_v2.pdf

Sullivan, S. (2016, december). Designing for wearables (1e editie). Sebastopol, CA: O’Reilly Media.
Smeets, P. (2017). Facebook zet hard in op augmented en virtual reality op F8. Geraadpleegd 3 mei 2017 via http://www.dutchcowboys.nl/technology/facebook-zet-hard-in-op-augmented-en-virtual-reality-op-f8

Onderzoeksvraag – Juul Beijer

Naam: Juul Beijer
Studentnummer: 1642071
Specialisatie: UXD
Docent: Pier Tholen
Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag
Hoe wordt de consument via online marketing naar de supermarkt geleid om een gezond sapje te kopen?

Deelvragen
– Welke verschillende gezonde sapjes zijn er te vinden in de supermarkt?
– Hoe wordt de merkbeleving van een gezond sapje verschillend neergezet?
– Waar zijn die doelgroepen online te vinden?
– Met welk uxd kun je deze doelgroepen in contact brengen met de gezonde sapjes?
– Hoe kan je bijvoorbeeld social media een rol laten spelen in het uxd?

Motivatie
Gezonde sapjes worden steeds populairder. In de supermarkt kan je er bijna niet omheen, zelf maak ik thuis regelmatig een gezond fruitsapje. Vaak zien de verpakkingen van deze sapjes er hip uit waardoor (vooral) jongeren het denk ik kopen. Maar voor dat iemand iets koopt in de supermarkt, heeft hij het product vaak al eens gezien. Maar waar komt iemand voor het eerst in aanraking met een product en waar zit de trigger om dit product ook daadwerkelijk te kopen? Dat ga ik met dit seminar onderzoeken.

Literatuur
– http://www.marketingfacts.nl/berichten/overtuigd-beinvloed-door-persuasive-design
– http://conversionxl.com/5-principles-of-persuasive-web-design/
– http://www.ah.nl/producten/frisdrank-sappen-koffie-thee
– http://www.jumbo.com/producten?
– http://www.frankwatching.com/archive/2010/02/18/21-conversie-optimalisatie-geheimen/
– http://www.frankwatching.com/archive/2014/09/24/6-visies-op-persuasieve-communicatie/