Synopsis Achsa Angelica

Titel: De hashtag als bindmiddel.

Hoofdvraag
Wat voor impact heeft het gebruik van hashtag op marketing -campagnes?

Deelvragen
1. Wat is hashtag en hoe is het ontstaan?
2. Hoe gaan brands met het gebruiken van hashtags om? en wat voor invloed heeft het?
3. Wat zijn hier de voor en nadelen voor brands?

Synopsis
De hashtag. Die kennen wij wel.
Het teken “#” wordt al tien jaar gebruikt om berichten en of onderwerpen te groeperen op social media. Zo zijn berichten ook eenvoudiger terug te vinden en ontdek je wat er online over bepaalde thema’s gezegd wordt.
Voor een merk is dit volgens mij des te interessanter. De hashtag laat niet alleen zien waar hun doelgroep zit, maar ook wat deze denkt en zegt. Hashtags bieden daarnaast ook de mogelijkheid om campagnes breder te trekken over meerdere kanalen.
In mijn onderzoek heb ik gekeken naar de kansen, voordelen en effectiviteit van de hashtag voor merken. Zo heb ik onder andere de merken Coca Cola en Red Bull onder de loep genomen qua hashtag gebruik. In mijn seminar ga ik vertellen waarom deze grote merken de hashtag gebruiken in hun campagnes en hoe effectief deze campagnes wel of niet zijn.

Mini hoorcollege: De hashtag als bindmiddel.

Onderzoeksvraag Achsa Angelica

Naam: Achsa Angelica
Studentennummer: 1563454
Specialisatie: Visual Design
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag
Hoe kan een merk inspelen op het veranderend consumentengedrag?

Deelvragen
Welk veranderd consumentengedrag zien we op dit moment?
Wat zijn succesvolle voorbeelden uit het verleden en waarom zijn ze succesvol?

Motivatie
Campagnes werken niet meer zou je zeggen. Het is in ieder geval niet meer wat het geweest is. Het consumentengedrag is veranderd en verandert nog steeds.
Door de nieuwe print campagne van OATLY overal te zien ben ik benieuwd geworden naar het achterliggende gedachten? Waarom hebben ze dit zo aangepakt?  Dit leidde mij tot een compleet andere vraag: als campagnes niet meer werken…wat dan wel? Hoe kan een merk het beste inspelen op een veranderende consumentengedrag?