Synopsis – Lennart Stokmans & Bas van Hilten

Naam: Bas van Hilten & Lennart Stokmans
Studentnummer: 1622215 & 1576121
Docent: Annemieke Pesch
Specialisatie: Visual design & content design
Format: Documentaire

  1. Introductie Lenny van Prince of Virtue

Lenny is een CMD’er die in zijn vrije tijd singer songwriter is. Op zijn 16e schreef hij het nummer genaamd ‘Fog’. Dit nummer gaat over dictatoriale onderdrukking en de gevolgen hiervan voor het volk. Het nummer is geschreven met gitaar en zang, en zal ook op deze wijze gespeeld worden. Het idee is dat bij het nummer een clip gemaakt gaat worden die de

Wat maakt een hedendaagse maatschappelijk geëngageerde videoclip populair?

  1. Wat zijn de overeenkomstige factoren van maatschappelijk geëngageerde muziek videoclips?

In het verleden en heden zijn er een aantal succesvolle maatschappelijk geëngageerde clips geweest. Wij gaan uitzoeken welke dit zijn en wat de overeenkomsten tussen de clips zijn. Hierdoor komen we te weten wat de elementen zijn die in zo’n succesvolle clip zitten.

  1. Welke veranderingen hebben videoclips op gang gebracht of gestimuleerd?

Het maatschappelijke aspect in sommige clips heeft soms ook wat teweeg gebracht. Zoals bijvoorbeeld de clip van madonna “like a prayer” was behoorlijk taboedoorbrekend. Doordat muziek vaak door een grote groep mensen wordt geluisterd en de bijbehorende clips wordt gezien kunnen clips een grote invloed uitoefenen op de maatschappij.

  1. Welk proces doorlopen videoclipmakers van het nummer tot aan de clip om tot een succesvolle clip te komen?

We laten interviews zien waarin clipmakers uitleggen wat het proces is dat ze doorgaan om van een nummer tot een succesvolle clip te komen. Met making off beelden zullen we tonen wat er allemaal bij komt kijken om een clip te maken.

  1. Waarom hebben de meest populaire clips tegenwoordig steeds minder een maatschappelijke boodschap?

Vroeger werd er in clips veel meer gebruik gemaakt van storytelling om een boodschap over te brengen. Als je naar de meest populaire clips van tegenwoordig kijkt zie je vaak weinig verhaal en veel dansjes en lekkere wijven. Wij vragen kenners hoe dit zo gekomen is en onderzoeken welke clips ‘the best of both worlds’ kunnen bieden.

  1. Eindconclusie

Hierin benoemen we alle elementen die in de hele docu zijn voorgekomen waarvan wij denken dat Lenny een goede clip kan maken voor zijn nummer.

 

Onderzoeksvraag – Bas van Hilten & Lennart Stokmans

Naam: Bas van Hilten & Lennart Stokmans
Studentnummer: 1622215 & 1576121
Docent: Annemieke Pesch
Specialisatie: Visual design & content design
Format: Documentaire

Hoofdvraag:

Wat zijn belangrijke aspecten waar een hedendaagse videoclip aan moet voldoen om succesvol te zijn?

Deelvragen:

Wat is het nut van videoclips?

Waarom vindt het publiek de ene muziek video hot en de ander not?

Welke grote veranderingen hebben videoclips op gang gebracht of gestimuleerd?

Welk proces doorlopen videoclipmakers van het nummer tot aan de clip om tot een succesvolle clip te komen?

> Welke technieken spelen hierbij een belangrijke rol?

Waarom zie je steeds minder clips met storytelling?

Motivatie:

De combinatie van visual (Bas van Hilten) en content (Lennart Stokmans) is het gouden recept voor een prachtige documentaire. Bas heeft veel ervaring met het filmen en editen van video’s. Lennart heeft veel interviews gehouden en scripts geschreven voor verscheidene korte films. Onze overeenkomstige passie is muziek. Zo kwamen we al snel op het overkoepelende onderwerp music videoclips. De geschiedenis achter de music video is extreem interessant gezien de impact die verscheidene clips hebben gehad op maatschappelijk en individueel niveau. We willen muziek experts en clipmakers interviewen om een goed beeld te krijgen waarom bepaalde muziek video’s zo belangrijk waren in de geschiedenis.