Synopsis – Simone van Loozenoord – Herkansing

Naam: Simone van Loozenoord
Studentnummer: 1645381
Specialisatie: Content Design
Blok: B (Herkansing)
Onderdeel: Onderzoeksvraag
Format: Artikel
Docent: Madris Duric

Hoofdvraag
Hoe kan de (aantrekkings)kracht van reality-tv verklaard worden vanuit de Uses & Gratification Theory?

Van tien mensen in een huis, naar duizenden kijkers achter de buis
Ik volg op dit moment de minor Media Psychology en hier leer ik veel over de effecten die media op de mens heeft. Daarnaast heb ik tijdens mijn specialisatie Content mij verdiept in oude vs. nieuwe media; deze twee interesses gecombineerd heeft gezorgd voor mijn onderwerp voor seminar.

Reality-tv is een zeer populair televisie genre en tijdens mijn seminar ga ik het hebben over wat mensen drijft om hiernaar te kijken en hoe worden ze beïnvloed door dit soort programma’s. Tegenwoordig gaat het zelfs nog een stapje verder. Vloggers geven een kijkje in hun dagelijks leven en deze nieuwe vorm van reality-tv is ontzettend populair bij jongeren. Zelf kijk ik graag naar reality-tv, maar volg ik geen vlogs. Ik ben daarom zeer benieuwd naar waarom mensen voor een bepaald medium kiezen. De antwoorden op deze vragen heb ik onderbouwd aan de hand van de Uses and Gratification theorie en geven duidelijkheid in waarom mensen zo graag een kijkje willen nemen in andermans leven.

Simone van Loozenoord – Onderzoeksvraag – Herkansing

Naam: Simone van Loozenoord
Studentnummer: 1645381
Specialisatie: Content Design
Blok: B (Herkansing)
Onderdeel: Onderzoeksvraag
Format: Artikel
Docent: Madris Duric

Hoofdvraag
Wat is de kracht van reality-tv?

Deelvragen

  • Hoe is reality-tv ontstaan?
  • Wat zijn de kenmerken van reality-tv?
  • Waarom kijken mensen naar reality-tv?
  • Hoe worden mensen beïnvloed door reality-tv?

Motivatie:
Je stopt een aantal gewone mensen (als in: geen acteurs) in een huis, dropt ze op een onbewoond eiland of laat ze koken voor de camera en je hebt zo een kijkcijferkanon te pakken. Het medium televisie en televisieformats hebben mij altijd enorm geboeid en tijdens mijn seminar wil ik me daarom gaan verdiepen in reality-tv. Hoe kan het dat mensen zo graag naar reality-tv kijken? Ik wil erachter komen wat de kracht van reality-tv nou precies is en me dan voornamelijk gaan verdiepen in de psychologie hierachter. Zijn er bepaalde theorieën aan te koppelen waarom mensen deze televisieprogramma’s graag kijken en worden de kijkers op een bepaalde manier beïnvloed door het kijken naar reality-tv.

Mogelijke bronnen:
De Beste Smaak Is De Slechte Smaak – Populaire Cultuur En Complexiteit – Boek
Waarom kijken we reality programma’s – Onderzoeksverslag
The Appeal of Reality Television For Teen and Pre-Teen Audiences – Onderzoeksverslag
Inspirational Reality TV: The Prosocial Effects of Lifestyle Transforming Reality Programs on
Elevation and Altruism – Onderzoeksverslag
The Uses and Gratifications of Talent-Based Reality Television. – Onderzoeksverslag
Televisie over gewone mensen – NRC – http://vorige.nrc.nl/article1642457.ece
Waarom reality-tv kijken je vriendelijker maakt –  Metro –http://nl.metrotime.be/2015/05/15/must-read/waarom-reality-tv-kijken-je-vriendelijker-maakt/

Eerste onderzoeksvragen – Simone van Loozenoord

Naam: Simone van Loozenoord
Studentnummer: 1645381
Specialisatie: Content Design
Blok: D
Onderdeel: Onderzoeksvragen
Cursuscode: JDE-SCONT.3V-13
Docent: Madris Duric

Aantal onderzoeksvragen/ideeën.

Keerzijde van big data
Wat zijn de negatieve gevolgen van big data?

In hoeverre beïnvloedt onze omgeving onze identiteit?

Oude vs nieuwe media/vlogs vs tv
In hoeverre wordt het lineaire tv-kijken vervangen door het niet-lineair tv-kijken?
In hoeverre verschilt storytelling tussen oude en nieuwe media van elkaar?