Synopsis – Imago

Naam: Renée Meulman
Specialisatie: Content Design
Docent: Rob van den Idsert
Periode: D
Studentnummer: 1639050
Format: Mini-Hoorcollege

Een goed imago gaat verder dan de eigen persoon

Instagram. Een heel groot platform waar miljoenen mensen dagelijks hun kliekjes op posten. Eten, drinken, feestjes, vakanties je kan het je zo gek niet bedenken of het staat er op. Tijdens mijn seminar doe ik onderzoek naar de beweegredenen van fashionbloggers. Waarom zetten zij iets online. Heeft dit te maken met juist de intrinsieke motivatie of is het de extrinsieke motivatie die ze triggert een foto up te loaden. Is dit, omdat ze het leuk vinden om iets te delen of wordt het van hun verwacht dat ze iets online zetten. Influencers is en Instagram als marketingplatform is wat ik ga behandelen tijdens mijn presentatie. Wisten jullie dat jij ook geld kan verdienen? Geef je op als leading instragammer en wie weet stromen de opdrachten binnen.. (Gigi Hadid verdient €125.00-300.000 gemiddeld per Instagrampost!)

Onderzoeksvraag – Imago (herkansing seminar)

Een goed imago gaat verder dan de eigen persoon

Naam: Renée Meulman
Specialisatie: Content Design
Docent: Rob van den Idsert
Periode: D
Studentnummer: 1639050
Format: Mini hoorcollege

Motivatie voor het onderwerp:

Na het kijken van de serie Black Mirror – Nosedive raakte ik enorm gefrustreerd. Black Mirror is een serie die elke aflevering andere onderwerpen aansnijdt met een wisselende cast. In deze aflevering wordt een alternatieve realiteit getoond. Een wereld waarin iedereen elkaar rate, punten geeft. Deze rating heeft effect op je hele leven. Met een rating lager dan 4.2 kan je dat ene huis niet kopen en sta je niet tussen de 3.8 en 4.1 dan krijg je die baan niet. Het verhaal gaat over een jonge vrouw die geobsedeerd is door haar telefoon en de ratings die ze van anderen krijgt en geeft. De hele dag worden er filmpjes gedeeld en foto’s gemaakt met telefoons.  Het “liken” en “geliked” worden is haar reden om te bestaan.
In mijn dagelijks leven werkt het eigenlijk ook zo. Wel in mindere mate, maar je kijkt wel naar hoeveel likes je krijgt en of er reacties onder je geposte foto komen. Gebeurd dit niet dan ga je twijfelen aan jezelf. Was dit wel een goede foto? Uit de juiste hoek genomen of lijk ik hier dik? Zit mijn make-up goed en zit mijn haar wel leuk. Terwijl ik het in eerste instantie wel een leuke foto vond wordt ik nu onzeker gemaakt door de reacties en door wat men van mij vindt.

SIRE had hier een heel goede campagne van: ‘Voor wie doe je het eigenlijk’ SIRE is een onafhankelijke stichting die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt en bespreekbaar maakt. SIRE wil mensen wakker schudden, aan het denken zetten en laten beseffen dat bepaalde kwesties niet uit het oog verloren mogen worden.  De reclamespots met het thema ‘Voor wie doe je het eigenlijk’ zette mij aan het denken voor het seminar. Vandaar ook mijn hoofdvraag:

Hoofdvraag: Welke intrinsieke en extrinsieke motivaties regulieren het social media gedrag van een fashionblogger?

  • Wat zijn intrinsieke motivaties?
  • Wat zijn extrisieke motivaties?
  • Wat zijn de beweegredenen van fashionbloggers om een foto op social media te posten?

 

AV Documentatie – Simone van Loozenoord & Renée Meulman

Hoofdvraag:

  • Wat is de kracht van de Marvel films?

Deelvragen:

  • Wat zijn Marvel films?
  • Hoe kan het dat de Marvel films nog steeds zo populair zijn?
  • Wat is het verschil tussen Marvel Comics en DC comics?
  • Heb je aanhangers van beide? (Waarom juist Marvel of waarom juist DC comics?)
  • Waarom slaat het superhelden-genre zo aan bij het publiek?
  • Wat is de narratief in deze films?
  • Marvel marketing strategie?

Wij willen graag in een documentaire deze hoofdvraag beantwoorden. Wij willen “gewone” mensen gaan interviewen, die-hard fans, mensen die bij Marvel werken enzovoorts om er zo achter te komen wat nou de kracht van Marvel is en waarom deze films altijd grote blockbusters zijn. Uit vooronderzoek zijn wij erachter gekomen dat het allemaal begonnen is bij een stripboek. Een stripboek van Marvel Comics-  die nu een enorme fanbase heeft over de hele wereld. Marvel films fascineren ons en zo zijn wij ook op dit onderwerp gekomen om dit te gaan onderzoeken.

Bronnen:

http://www.thedailybeast.com/articles/2016/04/25/why-marvel-is-crushing-dc-in-the-comic-book-movie-war.html

http://comicsalliance.com/marvel-studios-success-marvel-movies-diversity/

http://whatculture.com/film/10-ways-dc-are-already-failing-to-mimic-marvels-success

http://www.nu.nl/film/4255325/robert-downey-jr-wil-nog-paar-jaar-iron-man-spelen.html

http://www.inc.com/ilan-mochari/marvel-comic-con.html

https://www.quora.com/Why-has-Marvel-been-so-successful-in-recent-years

http://www.thewrap.com/batman-v-superman-success-brings-new-intensity-to-dc-marvel-rivalry/

http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/the-psychology-behind-superhero-origin-stories-4015776/?no-ist

https://books.google.nl/books?id=s-SoAwAAQBAJ&pg=PA231&lpg=PA231&dq=the+power+of+superhero+stories&source=bl&ots=qeVyCFlnlN&sig=lJNY0Uf_RRsAlcFF1DpKm21DjIo&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiQyJHc3bnMAhWBuRQKHRNTA-gQ6AEIZDAJ#v=onepage&q&f=false

Boeken:

  • The Power of Comics: History, Form and Culture, 2009, Randy Duncan,Matthew J. Smith
  • The Language of film,  2010, John Marland & Robert Edgar-Hunt