Onderzoeksvraag Claire Zandvliet

Hoofdvraag

Kan het design van de doggybag het gebruik van het product positief beïnvloeden?

Deelvragen

  1. Wat is een doggybag en hoe ziet deze er uit?
  2. Op welke manier gaan consumenten om met doggybags? (cijfers)
  3. Op welke manier gaan voedselketens om met doggybags? (cijfers)
  4. Wat is het huidige imago van de doggybag in Nederland en in andere landen?
  5. In welke mate heeft design invloed op of de consument een product gebruikt of niet?
  6. Wat willen consumenten terug zien in het design van producten?
  7. Op welke manier kunnen we dit toepassen op de doggybag?

Motivatie

Na vele jaren ervaring in de horeca, kan ik me nog steeds verbazen over de hoeveelheden vers voedsel die er dagelijks de vuilnisbak in verdwijnen. Horecaondernemingen worden gekweld door de Voedsel- en Warenautoriteit, waardoor ze vaak gedwongen zijn producten weg te gooien. Een eeuwenoude oplossing om dit gigantische probleem iets te verkleinen is de doggybag. Mijn ervaring is dat deze in het buitenland graag gebruikt wordt, maar in Nederland lijkt er een taboe op het product te rusten. Waarom is dit zo? En kunnen we door middel van design misschien de wereld op dit gebied een beetje verbeteren?

Bronnen so far

https://www.panelwizard.com/onderzoek-doggy-bag

https://www.panelwizard.com/minder-schaamte-doggybag

Format

Mini-hoorcollege

Onderzoeksverslag – Claire Zandvliet

Naam: Claire Zandvliet
Studentnummer: 1639091
Specialisatie: Content Design
Docent: Madris Duric

Motivatie
Ik ben erg geïnteresseerd in organisatie van evenementen en trends. Op 30 mei zal de tweede editie van CMD’s eigen ‘X=’ festival plaats vinden. Vorig jaar liep dit aardig, maar het kan natuurlijk altijd beter! Aan welke behoefte moet voldaan worden om meer bezoekers naar het festival te trekken? Op welke trends moet X= inspelen?

Hoofdvraag
Op welke CMD-gerelateerde trends moet ‘X=’ inspelen om studeten te motiveren om naar het festival te bezoeken?

Deelvragen
– Wat is de missie en visie van de organisatie?
– Wat typeert de CMD studenten die het festival wel bezoeken en wat typeert de studenten die dit juist niet doen?
– Welke redenen hebben  beide groepen om wel of juist niet te gaan?
– Wat zou de studenten die niet gaan motiveren om wel naar het festival te komen?- Welke trends zijn op dit moment actueel onder (CMD) studenten?

Potentiële bronnen
De festival organisatie zelf

Boeken:
Gastvrij organiseren – Over het creëren van echte betrokkenheid – Hetty ten Holt

Websites:
http://www.frankwatching.com/archive/2015/03/30/onbewust-motiveren-4-manieren-om-je-doelgroep-in-actie-te-brengen/
http://www.frankwatching.com/archive/2016/04/04/communicatieprofessional-be-real-dit-zijn-de-trends-van-2016-onderzoek
http://www.kidsenjongeren.nl/trends/jongereniconen-2016/