Synopsis [Martijn Heijmans]

Martijn Heijmans
Studentnummer: 1641282
Docent: Madris Duric
Vak: Seminar UX
Specialisatie: User experience design
Format: Mini-lecture

Synopsis:
Bots lijken wel het gesprek van de dag als je het over nieuwe technologieën hebt. Met mijn onderzoek wil ik het gebruik van bots aan het licht krijgen. Welke veranderingen brengt dit met zich mee als we naar ons vak User Experience Design kijken? Het ziet er naar uit dat de intentie hetzelfde blijft maar dat vooral de kennis verbreed moet worden. Zo wordt er al gesuggereerd dat wij als UX designers de psychologie van de mens onder de knie moeten krijgen om een goede interface te kunnen ontwerpen en bouwen. Het onderzoek zal misschien geen antwoord geven maar het is in ieder geval de moeite waard om wat onderdelen te belichten en te bespreken. Wat denk jij dat deze techniek voor ons gaat betekenen?

Hoofdvraag:
Waar moet een User Experience Designer rekening mee houden met de huidige ontwikkelingen omtrent chatbots?

Deelvragen:
Wat zorgt voor de grote groei in het gebruik van (chat)bots?
Wat is een chatbot?
Wat betekend de chatbot voor de user experience?

Bronnen:
Van Manen, T. (2016, 14 april). Bot or not: dit is waarom Facebook inzet op chatbots. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/chatbots-facebook-inzet-chatbots-messenger

Rodriquez, j. (2016, 13 april). Bots are the New Apps, Voice is the User Interface, AI is the Protocol and Messaging Apps are the Browsers. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van https://www.linkedin.com/pulse/bots-new-apps-voice-user-interface-ai-protocol-jesus-rodriguez

Schlicht, M. (2016). The Complete Beginner’s Guide To Chatbots. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van https://chatbotsmagazine.com/the-complete-beginner-s-guide-to-chatbots-8280b7b906ca#.jdog51pw6

Smith, A. (2015, 1 april). U.S. Smartphone Use in 2015. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van http://www.pewinternet.org/2015/04/01/us-smartphone-use-in-2015/

Probleemstelling [Martijn Heijmans – JDE-UXD2]

Martijn Heijmans
Studentnummer: 1641282
Docent: Madris Duric
Vak: Seminar UX
Specialisatie: User experience design
Format: Mini-lecture

Wat ga ik onderzoeken?
Hoe het veelvoudig gebruik van chatbots in het huidige app-landschap de werkzaamheden van een UX Designer beïnvloed.

Waarom wil ik dit onderzoeken?
Al een enige tijd wordt er in verschillende nieuwsartikelen, blogs en andere media geroepen dat bots de nieuwe manier van applicatie en communicatie gebruik is. De reden dat ik hier onderzoek naar wil doen is om te zien of dit echt wel zo is. Ervaren wij een chatbot als prettig of hebben we liever persoonlijk contact? Ik ben benieuwd hoe men het gebruik van een chatbot nou ervaart en of dit daadwerkelijk de toekomst is. Deze bevindingen zullen ook het nodige effect hebben voor ons als UX Designers. Want een simpele UI is er niet meer bij wanneer een chatbot, en dus een AI-omgeving, het overneemt. Of toch wel? Genoeg vragen en naar alle waarschijnlijkheid ook genoeg antwoorden. Ik wil uitzoeken of deze antwoorden op feiten berusten of juist op meningen. Het is belangrijk om een goed beeld te creëren zodat ik toekomstige UX- Designers kennis over het implementeren van chatbots in ons huidige vak mee kan geven.

Waarbinnen wil je dit onderzoeken?
Ik wil het onderzoeken binnen het kader van messaging applicaties. Door het af te bakenen naar dit kader wil ik een helder en vooral duidelijk onderzoek doen die niet te veel de breedte in gaat. Zo behoud ik mijn focus over de invloed op het vak UX zonder het gevaar te veel uit te wijken naar andere aspecten binnen het onderwerp chatbots.

Hoe ga je aan de slag?
Analyse applicatie gebruik
Ik wil inzicht krijgen in het gebruik van messaging applicaties. Het gaat om vraagstukken als; ‘Wat zijn belangrijke functies?’, ‘Welke applicaties maken gebruik van chatbots en waarom? Zo wil ik inzichten verzamelen om een goed beeld te krijgen over waarom de chatbot een toegevoegde waarde zou moeten zijn binnen messaging applicaties.

Interview(s) met applicatieontwikkelaars en/of bedrijven die gebruik maken van chatbots.
Ik wil weten waarom bedrijven kiezen om chatbots toe te passen en hoe dat dan werkt. Daarnaast werken deze bedrijven dagelijks met deze technieken en kunnen ze mij veel meer over de inhoud van een chatbot vertellen en wat hun ervaringen zijn bij het inzetten van deze techniek.

Analyse/interviews chatbot ervaringen
Door de ervaringen rondom chatbots vanuit gebruiker te analyseren, wil ik een duidelijk beeld krijgen met hoe de chatbot er vandaag de dag voor staat en waar het daadwerkelijk naartoe gaat als het aan de gebruiker ligt.

Analyse UX Designer werkzaamheden
De UI van messaging applicaties verandert, dat is geen discussie. Maar wat verandert er en wat zijn belangrijker ontwikkelingen betreft het ontwerpen van de huidige UI’s? De inzichten die hier verkregen worden zullen het grootste gedeelte van mijn hoofdvraag gaan beantwoorden.

Analyse AI-ontwikkelingen
Naast chatbots wil ik weten wat nog meer ontwikkelingen zijn betreft AI. Een groeiende techniek wat ook de drijfveer achter de chatbots is.

Welke specifieke vraag stel je?
Hoofdvraag:
Waar moet een User Experience Designer rekening mee houden met de huidige ontwikkelingen omtrent chatbots?

Deelvragen:
Welke ontwikkelingen vinden nu plaats die zorgen dat chatbots mogelijk zijn?
Wat is een chatbot?
Wat betekend de chatbot voor de user experience?
Hoe worden chatbots toegepast in de huidige messaging applicaties?

Bronnen

Dredge, S. (2016, 18 september). Why Facebook and Microsoft say chatbots are the talk of the town. Geraadpleegd op 6 December, 2016, van https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/18/chatbots-talk-town-interact-humans-technology-silicon-valley

Duursma, J. (2015, 17 december).Facebook Messenger: een kijkje in de toekomst van social messaging. Geraadpleegd op 6 December, 2016, van https://www.frankwatching.com/archive/2015/12/17/facebook-messenger-een-kijkje-in-de-toekomst-van-social-messaging/

Elgan, M. (2016, 8 oktober). Why Google A.I. is the last user interface. Geraadpleegd op 6 December, 2016, van http://www.computerworld.com/article/3129098/artificial-intelligence/why-google-a-i-is-the-last-user-interface.html

Kojouharov, M. (2016, 15 oktober). What is the best way to learn and write a AI Chat bot?. Geraadpleegd op 6 December, 2016, van https://www.quora.com/What-is-the-best-way-to-learn-and-write-a-AI-Chat-bot

Legowiecki, S. (2016, 16 augustus).Using artificial intelligence to create invisible UI. Geraadpleegd op 6 December, 2016, van https://techcrunch.com/2016/08/15/using-artificial-intelligence-to-create-invisible-ui/

Laurinavicius, T. (2016, 4 december). UX Trends 2017: Experts Bet On AI, Chatbots And VR. Geraadpleegd op 6 December, 2016, van http://www.forbes.com/sites/tomaslaurinavicius/2016/12/04/ux-trends-2017/#100179c77c94

Manen van, T. (2016, 14 april). Bot or not: dit is waarom Facebook inzet op chatbots. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/chatbots-facebook-inzet-chatbots-messenger

Rodriquez, j. (2016, 13 april). Bots are the New Apps, Voice is the User Interface, AI is the Protocol and Messaging Apps are the Browsers. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van https://www.linkedin.com/pulse/bots-new-apps-voice-user-interface-ai-protocol-jesus-rodriguez

Schlicht, M. (2016). The Complete Beginner’s Guide To Chatbots. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van https://chatbotsmagazine.com/the-complete-beginner-s-guide-to-chatbots-8280b7b906ca#.jdog51pw6

Smith, A. (2015, 1 april). U.S. Smartphone Use in 2015. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van http://www.pewinternet.org/2015/04/01/us-smartphone-use-in-2015/

Onderzoeksvraag Martijn Heijmans [UX]

Martijn Heijmans
Studentnummer: 1641282
Docent: Madris Duric
Vak: Seminar UX
Specialisatie: User experience design
Format: Mini-lecture

Motivation:
Tegenwoordig hoor je telkens vaker over het gebruik van chatbots en de AI technieken die erachter zitten. Sterker nog, we gebruiken het meerdere malen per dag en hebben zelfs niet eens door dat we het gebruiken. Chatbots zijn de toekomst voor bedrijven wordt er gezegd. Maar als dat zo is, hoe moeten wij als User Experience Designers hier dan rekening mee houden en wat komt er voor ons kijken bij het designen van nieuwe oplossingen, interfaces en omgevingen? Dit lijkt mij een leuk en uitdagend onderwerp waar we allemaal wel een mening over hebben. Daarom wil ik graag mijn mini-lecture hierover geven en hoop ik dat ik jullie interessante insights kan geven wat leidt tot een goede discussie waar we allemaal wat aan hebben!

Hoofdvraag:
Waar moet een User Experience Designer rekening mee houden met de huidige ontwikkelingen omtrent chatbots?

Deelvragen:
Welke ontwikkelingen vinden nu plaats die zorgen dat chatbots mogelijk zijn?
Wat is een chatbot?
Wat betekend de chatbot voor de user experience?

Bronnen:
Van Manen, T. (2016, 14 april). Bot or not: dit is waarom Facebook inzet op chatbots. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/chatbots-facebook-inzet-chatbots-messenger

Rodriquez, j. (2016, 13 april). Bots are the New Apps, Voice is the User Interface, AI is the Protocol and Messaging Apps are the Browsers. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van https://www.linkedin.com/pulse/bots-new-apps-voice-user-interface-ai-protocol-jesus-rodriguez

Schlicht, M. (2016). The Complete Beginner’s Guide To Chatbots. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van https://chatbotsmagazine.com/the-complete-beginner-s-guide-to-chatbots-8280b7b906ca#.jdog51pw6

Smith, A. (2015, 1 april). U.S. Smartphone Use in 2015. Geraadpleegd op 1 December, 2016, van http://www.pewinternet.org/2015/04/01/us-smartphone-use-in-2015/