Synopsis

Naam: Jelle Rijpkema
Studentnummer: 1666344
Specialisatie: UX
Blok: D
Onderdeel: Onderzoeksvraag
Cursuscode: JDE-SVIS.3V-13
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini hoorcollege

Zit je net lekker te studeren, weer een appje…

Tegenwoordig is WhatsApp voor een groot deel van de Nederlanders niet meer weg te denken uit onze dagelijkse communicatie: 14 Miljoen inwoners gebruiken het op dagelijkse basis (bron). Dit geeft wel aan dat het communicatie platform erg populair is, maar waarom gebruiken we het eigenlijk? Kunnen we ook met behulp van het raamwerk voor menselijke behoefte de reden voor het gebruik van de app analyseren?

Ik ga jullie meenemen in hoe de mens werkt in concentratie, waarom WhatsApp zo verslavend is en wat je er aan zou kunnen doen. Ook ga ik in op de verantwoordelijkheid van WhatsApp en hoe zij wellicht hun app zouden moeten aanpassen.

Onderzoeksvraag | Jelle Rijpkema

Naam: Jelle Rijpkema

Motivatie: 
Voor veel jonge mensen is het tegenwoordig normaal om voor het slapen nog even een paar appjes te sturen en ook weer met deze bezigheid op te staan. Het hebben van een WhatsApp account zorgt voor veel gemak; we zijn namelijk altijd verbonden. Ondanks dit gemak kan ik er soms toch tegenop kijken om mijn ongelezen appjes weer ‘weg te werken’. Ook zorgen die appjes van je beste maat dat je tijdens het studeren opeens overal mee stopt. Zo lijkt WhatsApp dus niet alleen maar goed voor ons te zijn. Of dit waar is wil ik graag onderzoeken.

Onderzoeksvraag:
Wat doen prikkels van WhatsApp met je hersenen?

Mogelijke deelvragen:
  • Hoe worden prikkels verwerkt in onze hersenen?
  • Wat kenmerkt prikkels van WhatsApp? ( altijd online, geen onderscheid in prioriteit)
  • Welke gevolgen hebben deze prikkels ( slechtere concentratie, gedrag? )
  • Kunnen we deze gevolgen merken in onze maatschappij?
Format: Mini-hoorcollege

Catergorie:
 UXD | Annemieke Pesch

Onderzoeksvraag

Hoofdvraag:

Hoe ziet de user interface van een auto er over 20 jaar uit?

Deelvragen:

  • Hoe en door wie worden de car interfaces nu ontworpen?
  • Zijn er design patterns voor auto gericht ontwerp?
  • Wat zijn de toekomstvisies van grote automerken als Volvo en Volkswagen? Welke rol speelt UI hier in?
  • Hoe kan een UI aangepast worden voor een zelfrijdende auto?

Motivatie:

Er vinden de laatste jaren veel veranderingen plaats in de automotive industrie. Elektronica neemt de industrie over. Het wordt gebruikt voor aandrijving, besturing en ook een uitgebreid besturingssysteem wordt steeds belangrijker. Auto’s worden ‘smart’ en krijgen zelfs internetverbinding. Hierdoor liggen er veel kansen voor user experience design in deze sector. Hoe gaat de interface van een auto veranderen als we opeens niet meer hoeven te rijden in de auto? Dit soort vragen moeten we de komende jaren gaan beantwoorden.