Synopsis – Tom van Dongen

Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Docent: Madris Duric
Vak: Seminar UX
Specialisatie: User experience design
Format: Mini-lecture

Synopsis:
Mijn mini-lecture gaat over de Filter bubble, ik ga vertellen over de gevaren en wat dit met jouw beeld van de wereld doet.

De Filter bubble is een zeer actueel probleem, waarom dit een probleem is ga ik jullie uitleggen. Ik heb onderzoek gedaan naar wat de personalisatie van Facebook resultaten met jouw wereldbeeld doet. We worden namelijk continue bevestigd in onze mening. Maar is dat eigenlijk wel jouw eigen mening?

Ik ga jullie vertellen hoe dit vroeger ging toen er nog geen internet was. Hoe je wereldbeeld toen werdt ontwikkeld en wat belangrijk is om een eigen wereldbeeld te kunnen ontwikkelen.

Tegenwoordig zit je zit vast in een groep met ja knikkers, die we vandaag de dag de filter bubble noemen. Hier vind je alleen maar informatie die helemaal bij jouw stereotype passen. Maar heb jij controle over wat in jouw bubble komt, en kan dit er ook weer uit?

Al jouw informatie wordt opgeslagen en verkocht. Grote internet winkels zijn de koop knop in ons hoofd al op het spoor. Dit heeft vele gevaren, zo kunnen we onze eigen mening niet meer ontwikkelen, hebben we steeds minder controle over ons koopgedrag en worden tegengestelde opinies verborgen. Maar wie doet dit voor ons?

Facebook kan jou laten geloven in een politieke partij of standpunt. En laten we het maar niet hebben over de nep nieuwsberichten op Facebook, dat we hier met z’n alle intrappen moet toch afgelopen zijn. Er zijn tal van gevaren. Op Facebook is dit niet te voorkomen en onafhankelijke nieuwsberichten zijn verleden tijd.

Het wordt tijd om uit de bubble te ontsnappen. Om zo weer een eigen wereldbeeld te kunnen vormen.

Onderzoeksvraag – Tom van Dongen

Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Docent: Madris Duric
Vak: Seminar UX
Specialisatie: User experience design
Format: Mini-lecture

Motivation:
De kwaliteit van de hedendaagse media is op Facebook vaak ver te zoeken. Framing speelt hierbij een grote rol. Ik zie veel mensen op mijn Facebook in deze nep berichten trappen, mensen met een goede opleiding, maar die blijkbaar niet genoeg nadenken voordat ze een berichtje delen.

De media, waaronder Facebook staat de afgelopen jaren bol met geframed beeldmateriaal waardoor het grote publiek op een verregaande manier werd misleid. Facebook is de laatste jaren gegroeid tot een van de grootste nieuwsbronnen. Maar ik ben benieuwd wat ze allemaal voor ons verborgen houden. Proberen ze bewust onze mening te beïnvloeden?

Naast framing zijn er ook een heleboel fake posts op Facebook te vinden die voor veel mensen moeilijk te onderscheiden zijn. Ik zou dit graag willen voorkomen, maar hoe help ik mensen deze ‘fake’ nieuwsbronnen te herkenning?

Hoofdvraag:
Wat is het gevaar van de algoritmes die filteren welk nieuws je voorbij ziet komen op Facebook?

Deelvragen:
Wat is de filter bubbel?
Hoe stellen de algoritmes op Facebook vast wat jij wilt bekijken?
Wie is er verantwoordelijk voor de content op Facebook?
Wat doet framing met jouw wereldbeeld?

Conclusie:
Het antwoord op mijn hoofdvraag en de resultaten van dit onderzoek ga ik toelichten tijdens een mini hoorcollege van ongeveer 20 min, zodat jullie niet meer voor de gek te houden zijn!
De uiteindelijke resultaten zijn terug te vinden in mijn verslag.

Bronnen:

Heb jij controle over je zoekresultaten? Zo ontvlucht je de filter bubble