Eindoplevering – Tom van Dongen (Herkansing)

Naam: Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Specialisatie: UX / herkansing
Docent: Sandra Bukman
Periode: B
Format: Mini-hoorcollege

Onderzoeksverslag:
Seminar_Verslag_Tom-van-Dongen_Tony-Chocolonely_V5

Reflectieverslag:
Seminar_Reflectie_Tom-van-Dongen_Tony-Chocolonely

Presentatie (video):
https://youtu.be/9biMv1a3RNY/

Presentatie (PDF):
Presentatie_Seminar_Tony’s_Tom-van-Dongen_v4

Synopsis – Tom van Dongen (Herkansing)

Naam: Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Specialisatie: UX / herkansing
Docent: Sandra Bukman
Periode: B
Format: Mini-hoorcollege

Huidige stand van zaken:
Na veel onderzoek sta ik op het punt om alles te verwerken. Per deelvraag had ik een hypothese geschreven en de eerste drie vragen heb ik al bijna helemaal kunnen beantwoorden. Naast veel desk research heb ik Tony Chocolonely gebeld die waren heel erg open en behulpzaam, ze konden heel gepassioneerd vertellen over het merk en wisten veel van mijn vragen te beantwoorden. Daarnaast heb ik een interview gehad met Package Designer, zoals ik in de vorige blog heb verteld ben ik mij hier heel erg in aan het verdiepen omdat ik hierop wil afstuderen. Het was dan ook leuk om te spreken met een specialist op het gebied van Package Design.

Ik vindt het heel leuk dat ik tot dusver veel geleerd heb over package design en merkverhalen en van meerdere kanten inzicht heb kunnen krijgen zoals van de consument, de fabrikant en de designer. Ik had de waarde van een merkverhaal een beetje onderschat voor elk merk is het van groot belang het verhaal gaat voor de vormgeving van de verpakking en het is de ideale manier om te zorgen voor een onderscheidende kracht. Daarnaast moet je nauw contact houden met je doelgroep / de consument en duidelijk communiceren hoe het er voor staat binnen het bedrijf en waar je mee bezig bent.

Hoofdvraag:
Hoe overtuigd Tony Chocolonely de consument middels hun merkverhaal om alleen slaafvrije chocolade te kopen?

Inleiding vraag:

Wat is het merkverhaal van Tony Chocolonely en waarom is een merkverhaal belangrijk voor een bedrijf, dienst of product?
Om antwoord te krijgen op deze vraag heb ik veel artikelen gelezen, de website van Tony Chocolonely geanalyseerd, diverse documentaires bekeken, de aflevering van Keuringsdienst van Waarde bekeken en het interview met Paul van Tony Chocolonely gebruikt. Door de combinatie van deze bronnen heb ik een duidelijk antwoord gevonden op deze deelvraag.

Deelvragen:

Wanneer en hoe kom je in aanraking met een merkverhaal?
Om antwoord te krijgen op deze vraag heb wederom veel deskresearch gedaan, daarnaast ben ik op zoek gegaan naar de touch points, bijvoorbeeld op de verpakking door mensen te schaduwen in de supermarkt. Ik heb websites, social media en persberichten van diverse merken geanalyseerd en veel artikelen gelezen.

Welke communicatiemiddelen gebruikt Tony Chocolonely om hun merkverhaal te communiceren?
Om deze vraag te beantwoorden ben ik ook eerst op zoek gegaan naar artikelen en resultaten op het internet, maar om het zeker te weten heb ik het gevraagd in een interview met Paul van Tony Chocolonely.

Hoe verteld de vormgeving van Tony Chocolonely het merkverhaal?
Dit vondt ik een erg belangrijk onderdeel voor mijn carrière, ik wil hier veel over leren en ben daarom op zoek gegaan naar een expert in package design en dat is een medewerker van Mountain geworden waar ik binnenkort mijn afstudeer stage wil starten. Daarnaast leek het mij een goed excuse om wat chocolade te kopen dus dit heb ik gedaan om het te analyseren.

Hoe communiceren andere merken/bedrijven binnen de chocolade wereld hun merkverhaal?
Hier kwam mijn concurrentie onderzoek goed van pas, dit onderzoek is gebaseerd op de grootse concurrenten van Tony, ik ben achter deze concurrenten gekomen door deskresearch en het interview met Paul.

Conclusie:

Hoe overtuigd Tony Chocolonely de consument middels hun merkverhaal om alleen slaafvrije chocolade te kopen?
De conclusie moet ik nu nog gaan uitschrijven. Daarnaast moet ik bij veel van mijn deelvragen de antwoorden nog netjes uitschrijven.

Wat moet er nog gebeuren:
Alles afschrijven, uitwerken, bronnenlijst op orde krijgen en dan het nog eens goed doorlopen om te zien welke deelvragen nog extra onderbouwing vereisen. Het publiek voor de presentatie heb ik al bij een verzameld en de video van mijn presentatie zal dan ook 12 Januari op de blog verschijnen.

Onderzoeksvraag – Tom van Dongen (Herkansing)

Naam: Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Specialisatie: UX / herkansing
Docent: Sandra Bukman
Periode: B
Format: Mini-hoorcollege

Hoofdvraag:

Hoe overtuigd Tony Chocolonely de consument middels hun merkverhaal om alleen slaafvrije chocolade te kopen?

Deelvragen:

Wat is het merkverhaal van Tony Chocolonely en waarom is een merkverhaal belangrijk voor een bedrijf, dienst of product?

Wanneer en hoe kom je in aanraking met een merkverhaal?

Welke communicatie middelen gebruikt Tony Chocolonely om hun merkverhaal te communiceren?

Hoe verteld de vormgeving van Tony Chocolonely het merkverhaal?

Hoe communiceren andere merken/bedrijven het binnen de chocolade wereld hun merkverhaal?

Motivatie:

Op dit moment zit ik voor mijn minor in Madrid, hier hebben we voor de les ‘Brand Management’ een merk moeten presenteren. Samen met Pietro een Madrileen die zijn minor in Utrecht heeft gedaan hebben we gekozen voor Tony Chocolonely en hier wat onderzoek over gedaan. Ik ben zo geïnteresseerd geraakt in dit merk en storytelling dat ik hier graag meer onderzoek over wil gaan doen.

Daarnaast ben ik sinds kort op zoek naar een afstudeer stage in package design omdat ik hier graag in verder wil gaan. Ik heb nog niet veel ervaring met package design maar veel verpakkingen tegenwoordig zijn heel illustratief en met het maken van illustraties ben ik al een hele tijd bezig. Daarnaast zie ik een link met mijn specialisatie user experience design, steeds meer verpakkingen zijn een ervaring en vertellen een merkverhaal. Het wordt tijd dat ik meer van af weet.

Synopsis – Tom van Dongen

Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Docent: Madris Duric
Vak: Seminar UX
Specialisatie: User experience design
Format: Mini-lecture

Synopsis:
Mijn mini-lecture gaat over de Filter bubble, ik ga vertellen over de gevaren en wat dit met jouw beeld van de wereld doet.

De Filter bubble is een zeer actueel probleem, waarom dit een probleem is ga ik jullie uitleggen. Ik heb onderzoek gedaan naar wat de personalisatie van Facebook resultaten met jouw wereldbeeld doet. We worden namelijk continue bevestigd in onze mening. Maar is dat eigenlijk wel jouw eigen mening?

Ik ga jullie vertellen hoe dit vroeger ging toen er nog geen internet was. Hoe je wereldbeeld toen werdt ontwikkeld en wat belangrijk is om een eigen wereldbeeld te kunnen ontwikkelen.

Tegenwoordig zit je zit vast in een groep met ja knikkers, die we vandaag de dag de filter bubble noemen. Hier vind je alleen maar informatie die helemaal bij jouw stereotype passen. Maar heb jij controle over wat in jouw bubble komt, en kan dit er ook weer uit?

Al jouw informatie wordt opgeslagen en verkocht. Grote internet winkels zijn de koop knop in ons hoofd al op het spoor. Dit heeft vele gevaren, zo kunnen we onze eigen mening niet meer ontwikkelen, hebben we steeds minder controle over ons koopgedrag en worden tegengestelde opinies verborgen. Maar wie doet dit voor ons?

Facebook kan jou laten geloven in een politieke partij of standpunt. En laten we het maar niet hebben over de nep nieuwsberichten op Facebook, dat we hier met z’n alle intrappen moet toch afgelopen zijn. Er zijn tal van gevaren. Op Facebook is dit niet te voorkomen en onafhankelijke nieuwsberichten zijn verleden tijd.

Het wordt tijd om uit de bubble te ontsnappen. Om zo weer een eigen wereldbeeld te kunnen vormen.

Onderzoeksvraag – Tom van Dongen

Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Docent: Madris Duric
Vak: Seminar UX
Specialisatie: User experience design
Format: Mini-lecture

Motivation:
De kwaliteit van de hedendaagse media is op Facebook vaak ver te zoeken. Framing speelt hierbij een grote rol. Ik zie veel mensen op mijn Facebook in deze nep berichten trappen, mensen met een goede opleiding, maar die blijkbaar niet genoeg nadenken voordat ze een berichtje delen.

De media, waaronder Facebook staat de afgelopen jaren bol met geframed beeldmateriaal waardoor het grote publiek op een verregaande manier werd misleid. Facebook is de laatste jaren gegroeid tot een van de grootste nieuwsbronnen. Maar ik ben benieuwd wat ze allemaal voor ons verborgen houden. Proberen ze bewust onze mening te beïnvloeden?

Naast framing zijn er ook een heleboel fake posts op Facebook te vinden die voor veel mensen moeilijk te onderscheiden zijn. Ik zou dit graag willen voorkomen, maar hoe help ik mensen deze ‘fake’ nieuwsbronnen te herkenning?

Hoofdvraag:
Wat is het gevaar van de algoritmes die filteren welk nieuws je voorbij ziet komen op Facebook?

Deelvragen:
Wat is de filter bubbel?
Hoe stellen de algoritmes op Facebook vast wat jij wilt bekijken?
Wie is er verantwoordelijk voor de content op Facebook?
Wat doet framing met jouw wereldbeeld?

Conclusie:
Het antwoord op mijn hoofdvraag en de resultaten van dit onderzoek ga ik toelichten tijdens een mini hoorcollege van ongeveer 20 min, zodat jullie niet meer voor de gek te houden zijn!
De uiteindelijke resultaten zijn terug te vinden in mijn verslag.

Bronnen:

Heb jij controle over je zoekresultaten? Zo ontvlucht je de filter bubble