Eindoplevering – Jasper Koopmanschap

Name: Jasper Koopmanschap
Studentennummer: 1616778
Docent: Annemieke Pesch
Specialisatie: Visual NL
Format: Mini-hoorcollege
Datum: 6/6/2017
Titel seminar: De toekomst van package design: what’s next?

Onderzoeksvraag: Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van package design?

Onderzoeksverslag: Onderzoeksverslag – Jasper Koopmanschap
Presentatie: Presentatie – Jasper Koopmanschap
Reflectieverslag: Reflectieverslag – Jasper Koopmanschap

 

Synopsis – Jasper Koopmanschap

Naam: Jasper Koopmanschap
Studentennummer: 1616778
Specialisatie: Visual Design NL
Format: Mini lecture

De toekomst van package design: what’s next?

Synopsis
In dit seminar wil ik jullie meenemen in de wereld van Package Design. Aanvankelijk waren verpakkingen bedoeld voor transportdoeleinden, maar zijn die functie inmiddels ontstegen. Rond de jaren 50 werd het een reclamedrager, tegenwoordig zijn consumenten zelfs bezig met het milieu en verpakking. Wat heeft de toekomst in petto voor de voedsel verpakking?

Het onderzoek richt zich eerst op de ontwikkeling van de voedselverpakking. Hoe komt het dat het zo’n herkenbaar onderdeel is geworden in ons leven? Vervolgens bekijken we trends op dit moment. Welke wegen en tactieken gebruiken de designers om de mens te triggeren met hun verpakking?  Als laatste duiken we in op ontwikkelingen, innovaties en nieuwe technologie omtrent dit onderwerp. We nemen ook een stap in de toekomst en ik laat jullie mijn visie zien wat er kan gebeuren met een Coca Cola verpakking.

We observeren, leren, experimenteren en bestuderen de toekomst van Package Design.

Onderzoeksvraag – Jasper Koopmanschap

Naam: Jasper Koopmanschap

Studentnummer: 1616778

Specialisatie: Visual

Blok: D

Onderdeel: Onderzoeksopzet

Format: Mini hoor-college

Docent: Annemieke Pesch

Motivatie:
Package design: een visuele impact. Gefascineerd door design en voedsel, wil ik dit onderzoeken. Een verpakking is allang geen verpakking meer, de functie hiervan blijft maar groeien. Ik heb de supermarkt nooit gezien als een plek waar we alleen ons eten vandaan halen. Ik wilde altijd al mee met mijn moeder als ze boodschappen ging doen. De diverse verpakkingen triggerde mij om net zolang te zeuren totdat het in het winkelwagentje mocht. Het ging mij niet om het product maar om de vorm, beeld en kleur. Ik wil graag hier meer over studeren, nadenken, lezen en delen met mijn medestudenten. Enorm benieuwd naar de groei en proces wat de voedselverpakking nog door gaat staan.

Hoofdvraag:
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van voedselverpakkingen?

Deelvragen:
1. Wanneer begonnen verpakkingen van voedsel hun opmars te maken?
2. Welke trends spelen er op dit moment in de verpakkingsbranche?
3. Wat zijn de innovaties op het gebied van technologie in de verpakkingsbranche?
4. Welke materiaal keuzes biedt de toekomst aan voor verpakkingen?
5. Experiment: kunnen we als visual designer een bekende voedsel verpakking aanpassen voor de toekomst?

Bronnen:
Cooked (Documentaire)
Web artikelen over package design
Boeken over gedragsleer, voedsel en verpakkingen
Artikelen over milieu, recyclen en materiaalkeuzes
Web artikelen over de toekomst, innovaties en technologie ivm package design
Literatuur van B.J. Fogg en artikelen van Iris van Ooijen