Onderzoeksvraag – Luuk Roordink

Naam: Luuk Roordink
Studentnummer: 1601683
Specialisatie: Visual Design
Blok: B
Onderdeel: Onderzoeksvraag
Format: Mini hoorcollege
Docent: Annemieke Pesch

Hoofdvraag:
Hoe kun je Instagram succesvol inzetten voor personal branding als zelfstandig fotograaf/ontwerper?

Deelvragen:
* Hoe word je account gevonden op Instagram?
* Wat is een succesvol Instagram-account?
* Hoe handelen succesvolle accounts op Instagram?
* Waaruit bestaan jouw ’volgers’ op Instagram?
* Wat is het belang van een doelgroep voor je Instagram-account?
* Is alleen een Instagram-account voldoende?

Motivatie:
Zo onderweg naar het afstuderen en met de ambitie om zelfstandig aan het werk te zijn tijdens en na CMD, neemt de drang om mezelf te promoten in de professionele wereld steeds meer toe. Er zijn genoeg tools en platforms om te werken aan je personal branding maar ik merk dat Instagram voor mij, en leeftijdsgenoten, het belangrijkste is. De functie van bijvoorbeeld portfolio-websites is op veel plekken voor mij vervangen door Instagram. Ik heb op m’n site immers geen traffic terwijl m’n werk op Instagram wél bekeken wordt. Nu merk ik dat de één beter is dan de ander met Instagram, maar met mijn 300 volgers weet ik ook dat ik mezelf niet als succesvol Instagrammer kan beschouwen. Ik wil erachter komen wat het belang is van een goed lopend account, hoe je dat het beste kunt fixen en hoe dat beginnende creatieven kan helpen.