Synopsis Dagmar Bruijn

Naam: Dagmar Bruijn

Specialisatie: Concept

Docent: Rob van den Idsert

Onderzoeksvraag: Op welke manier draagt Red Bull TV bij aan de transformationele positionering van Red Bull?

Format: Mini hoorcollege

Red Bull, het blauwzilveren blikje met als inhoud een zoete bom van vloeibare suikers. Klinkt niet heel smakelijk als je het mij vraagt. Toch zijn vele “fans” bereid om de hoofdprijs voor dit drankje te betalen. Voor veel mensen is het ook niet zomaar een drankje. Er zit een totale levensstijl verbonden aan het merk. Het merk heeft zich inmiddels gepositioneerd als niet alleen dat “zoete drankje” maar ook als een heuze contentproducent en event organizer.

Zo heeft Red Bull nu ook een eigen digitale videodienst: Red Bull TV. Wat is er op dit platform allemaal te beleven. Door de content van Red Bull TV te analyseren ben ik op zoek naar de waarden die achter het medium zitten.

En bij welke doelgroep sluit dit aan en is dit dezelfde doelgroep als de doelgroep van het energiedrankje zelf? Ik ben er al achter gekomen dat Red Bull TV een enorm groot aanbod heeft. Voor bijna iedereen zit hier wel een interessant thema bij. Ik ga nog onderzoeken of er één bepaald gedachtegoed onder de doelgroep heerst.

Maar wat betekent dit voor het merk zelf? Leverd het voordelen op door een digitale videodienst te maken van een merk? Hiervoor ga ik in gesprek met de national communication manager van Red Bull TV.

Uiteindelijk moet de conclusie van mijn onderzoek leerzaam zijn voor andere bedrijven die de gedachte achter het merk willen versterken.

Onderzoeksvraag – Dagmar Bruijn

Naam: Dagmar Bruijn

Specialisatie: Concept

Docent: Rob van den Idsert

Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag: Op welke wijze weet Red Bull zich transformationeel te positioneren in Red Bull TV?

Deelvragen:

  1. Wat houdt Red Bull tv in?
  2. Welke strategie past Red Bull toe om zich transformationeel te positioneren?
  3. welke eigenschappen van transformationele positionering past redbull toe in redbull tv?
  4. Wat zijn de voordelen van een transformationele positionering door middel van Redbull TV voor Redbull?
  5. In hoeverre is Red Bull TV noodzaklijk geworden om hun positionering te versterken?

Motivatie

De keuze van mijn onderwerp komt door mijn interesse in transformationele positioneringen. Ik was op zoek naar een merk waar ik die term meer kon onderzoeken en de strategie meer uit kon zoeken. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op het merk Red Bull. Ik vind het fascinerend hoe dit merk een simpel blikje met frisdrank weet te verkopen met zo’n doordachte psychosociale betekenis. Toen ik erachter kwam dat ze ook een eigen TV zender hebben was ik benieuwd hoe dit zich invuld binnen de betekenis van Red Bull. Om mijn onderzoek specifiek te houden heb ik dus gekozen om het op Red Bull TV te richten in plaats van het hele merk.

Onderzoeksmethoden

Literatuur onderzoek

Expert interview

Literatuur 

Enkele boeken die ik wil gaan gebruiken zijn:

  • Thobokholt, B, De Waal, B, Westbeek, M. (2014). Copy & concept. Noordhoff Uitgevers Groningen.
  • Floor, k, Van Raaij, F, Bouwman, M. (2015). Marketingcommunicatie strategie. Noordhoff Uitgevers Groningen|Houten.
  • Boonstra, R. (2015). Transmedia storytelling. Boom Uitgevers Amsterdam.
  • Boer, R. (2011). Brand design. Pearson Benelux B.V.

Enkele sites die ik wil gaan gebruiken zijn: