Eindoplevering // Daphne Davelaar

Voor- en achternaam: Daphne Davelaar
Klas: Concept
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini-hoorcollege

Onderzoeksvraag: In hoeverre verschilt het nieuwe productdesign van de Etos met het oude design en wat is de gedachte hierachter?

Documenten:
Onderzoeksverslag_DaphneDavelaar
Reflectieverslag_DaphneDavelaar
Presentatie_DaphneDavelaar

Synopsis // Daphne Davelaar

Voor- en achternaam: Daphne Davelaar
Klas: Concept
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini-hoorcollege

Terug naar de roots
Etos heeft een nieuw gezicht gekregen, zoals Aletta Kok Manager Marketing en Communication van Etos zegt. De nieuwe stijl van Etos is afgeleid van hun allereerste logo in 1931. Etos wilde terug naar hun roots, en wilde hun heritage graag terug laten komen in het heden. Volgens Aletta zorgt het nieuwe productdesign voor de juiste uitstraling.

Vergeleken met het oude design is er veel veranderd aan het uiterlijk van de producten. Het nieuwe design wordt door consumenten gezien als vrouwelijk en aantrekkelijk. Dat is een groot verschil met het oude design, dit werd gezien als oubollig en zakelijk. In het nieuwe uiterlijk maakt Etos gebruik van witruimte, verschillende grote van woorden in het zwart en één steunkleur. Aletta Kok: “Het doel van Etos is dat onze eigen merkproducten echt goed, groot, gaaf en goedkoop zijn.” Consumenten geven aan de producten met het nieuwe design nu vaker en eerder zullen kopen.

Discussie:
Als discussie wil ik aan het publiek vragen of productdesign voor hen doorslaggevend kan zijn om het product wel of niet te kopen. En waardoor komt dat? Om nog specifiek terug te komen bij de verandering van het productdesign van Etos wil ik vragen stellen aan het publiek dat regelmatig in de Etos komt. Aan hen wil ik de vraag stellen of zij de producten met het nieuwe uiterlijk nu vaker kopen.

 

Onderzoeksvraag // Daphne Davelaar

Voor- en achternaam: Daphne Davelaar
Klas: Concept
Docent: Rob van den Idsert

Hoofdvraag:
Heeft het nieuwe uiterlijk van de huismerk producten van de Etos invloed op ons koopgedrag in vergelijking tot de oude huisstijl?

Deelvragen:

  • Wat is de missie en visie van de Etos?
  • Wat is de geschiedenis van Etos?
  • Hoe wil de Etos gezien worden door de doelgroep?
  • Waarom heeft de Etos ervoor gekozen om hun huisstijl te veranderen?
  • Worden de nieuwe huismerk producten van Etos nu vaker gekocht door de doelgroep?
  • Is het merk Etos veranderd door de nieuwe huisstijl?
  • Wat vinden de werknemers van Etos van de nieuwe huisstijl?

Motivatie:
Tijdens deze studie is bij mij een interesse gewekt voor merken. Daarom ook mijn keuze voor de specialisatie Concept. Ik ben altijd opzoek naar het verhaal en het concept achter een merk. Wat het merk uniek maakt en wanneer een merk nou echt een merk is. Als CMD’er vind ik het erg leuk om een nieuw merk te creëren. Door bestaande merken goed te onderzoeken kan ik hier veel van leren. Deze informatie kan ik mee nemen wanneer ik zelf een nieuw merk ga creëren.  

Door het grote aanbod in merken en producten kunnen we als consument steeds uit veel meer kiezen. Ik ben zelf gevoelig voor het uiterlijk van producten. Het uiterlijk is voor mij belangrijker dan het prijskaartje of het merk. Etos heeft in 2015 een nieuwe huisstijl geïntroduceerd die eind dit jaar door heel Nederland doorgevoerd moet zijn. Ik wil onderzoeken of de nieuwe huisstijl en productverpakking van Etos invloed hebben op ons koopgedrag. Ook ben ik erg benieuwd of Etos door deze stap gegroeid of veranderd is als merk. 

Met dit onderzoek wil ik weten hoe het merk Etos veranderd is in de markt. De informatie die ik uit dit onderzoek leer en krijg wil ik later in het werkveld gaan toepassen. Door de ervaring weet ik hoe een merk in de markt staat en deze kan herpositioneren om er zo nog meer uit te halen.

Gekozen format:
Mini-hoorcollege

Literatuur:

  • Michels, W., Huyskens, I. (mei 2011) Brand ID (1e ed.). Zaltbommel, Nederland: Thema Uitgeverij van Schouten en Nelissen.
  • Trout, J., Rivkin, S. (2003) Positioneren moet je leren, overleven in een tijd van moordende concurrentie. (Nederlandse vertaling ed.) Schiedam, Nederland: Scriptum.
  • Riezebos, R., van der Grinten, J. (juli 2015) Positioneren, stappenplan voor een scherpe positionering. (3e ed.) Amsterdam, Nederland: Boom Lemma Uitgevers.
  • Tas, J. (november 2010) Zoiets verzin je niet. (1e ed.) Baarn, Nederland: Forte Uitgevers B.V.
  • Maandag, M. (april 2014) Het enige boek over merken dat je nodig hebt. (1e ed.) Zaltbommel, Nederland: Haystack Uitgeverij.
  • Franzen, G. (2000) Combineren van merken en producten (1e ed.) Alphen aan den Rijn, Nederland: Samsom.
  • Olins, W. (1990) Corporate Identity, bedrijfstrategie in beeld (1e ed.) Amsterdam, Nederland: Uitgeverij Atlas Contact B.V. 

Onderzoeksmethodes:

  • A/B testing van het oude- en nieuwe logo, hierbij wil ik ook de methode Thinking Out Loud toepassen.
  • A/B testing van de oude- en nieuwe productverpakkingen, hierbij wil ik ook de methode Thinking Out Loud toepassen.
  • Diepte interview met medewerkers en consumenten van de Etos.
  • Enquête speciaal gericht op de consumenten.
  • Consument observeren tijdens hun bezoek in een Etos winkel.