Synopsis – Julia Lijftogt & Anouk Lemsom

Naam: Julia Lijftogt & Anouk Lemsom
Studentennummer: 1638360, 1638045
Specialisatie: Content en concept
Klas: JDE-CONT-2B
Docent: Sandra Bukman
Format: Documentaire

Hoofdvraag
Hoe heeft growth hacking bijgedragen aan de marktpositie van Airbnb?

Definitievragen
– Wat is Airbnb?
– Wat is growth hacking?

Deelvragen
– Hoe werkt growth hacking?
– Hoe heeft Airbnb growth hacking toegepast?
– Wat is de marktpositie van Airbnb nadat ze gebruik hebben gemaakt van growth hacking, ten opzichte van de marktpositie van ervoor?

Synopsis
Airbnb begon in 2007 als Airbed & Breakfast, een idee van Joe Gebbia en Brian Chesky. Ze hadden beide hun baan opgezegd om samen als entrepreneurs verder te gaan, in San Francisco. Ze zaten al snel met het probleem dat ze hun huur voor hun woning niet konden betalen, en kwamen zo op het idee om drie luchtbedden te verhuren, inclusief ontbijt de volgende ochtend. Met behulp van hun huisgenoot Nathan Blecharczyk bouwden ze een simpele website. Ze kregen drie gasten die ieder $80 per nacht betaalde, waardoor ze huur van die maand bij elkaar hadden. Door het succes van de overnachtingen van de eerste gasten, zagen ze een gat in de markt, en hebben ze hard gewerkt om Airbnb op de kaart te zetten, en er een succesvol bedrijf van te maken.

Inmiddels in Airbnb uitgegroeid tot een miljarden bedrijf. Airbnb zit inmiddels in 33.000 steden, 192 landen, en heeft ruim 300 medewerkers. Wereldwijd zijn er meer dan 10 miljoen overnachtingen bij Airbnb geboekt.

Airbnb is in korte tijd uitgegroeid tot een wereldbedrijf. Ze hebben hierbij gebruik gemaakt van growth hacking. Wat is growth hacking precies? Hoe werkt het? En hoe heeft het bijgedragen aan de marktpositie van Airbnb?

Deze vragen gaan we beantwoorden door verder uit te zoeken hoe Airbnb groot is geworden, en door te praten met growth hacking experts. Het begrip growth hacking is momenteel nog niet heel erg bekend, maar is een zeer waardevolle marketing strategie en een bepaalde manier van denken. Het is daarom een relevant en zeer interessant onderwerp voor de CMD’er.

Bronnen
Arnoux, D. (2016, 6 juli). Dit moet je weten over Growth Hacking. Geraadpleegd op 10 december 2017, van https://www.sprout.nl/artikel/growth-hacking/dit-moet-je-weten-over-growth-hacking

PSFK. (2012, 16 november). Joe Gebbia: The Airbnb Story [Video]. Geraadpleegd op 10 december 2017, van https://vimeo.com/23275754

Van den Outenaar, E. (2014, 11 april). Het geniale verhaal van Airbnb. Geraadpleegd op 10 december 2017, van https://www.sprout.nl/artikel/het-geniale-verhaal-van-airbnb

 

 

Onderzoeksvraag Julia Lijftogt & Anouk Lemsom

Naam: Julia Lijftogt & Anouk Lemsom
Studentennummer: 1638360, 1638045
Specialisatie: Content en concept
Klas: JDE-CONT-2B
Docent: Sandra Bukman
Format: Documentaire

Hoofdvraag
Wat is de invloed van one-to-one communicatie op het gebied van videocontent?

Deelvragen
-Wat is videomarketing?
-Hoe ontwikkelt de trend van massacommunicatie naar one-to-one-communicatie?
-Hoe maak je een video persoonlijk?
-Wat zijn de zichtbare effecten van bedrijven die one-to-one communicatie inzetten bij hun videocontent?
-Hoe ervaart de klant/gebruiker one-to-one communicatie bij videocontent?

Motivatie
Momenteel is er een trend gaande in de marketingcommunicatie, waarbij bedrijven zich steeds meer richten op one-to-one communicatie met de klant. Eerder maakten bedrijven voornamelijk gebruik van massacommunicatie, waarbij ze zich richtten op de globale marktsegmenten, die werden geïdentificeerd aan de hand van een aantal kenmerken. Door technologische ontwikkelingen, is het voor bedrijven gemakkelijk geworden om persoonlijk te communiceren met zijn klanten en gebruikers. Daarnaast willen bedrijven zich steeds meer onderscheiden van de concurrenten, door bijvoorbeeld persoonlijke communicatie met de klant. We zien een verschuiving van massacommunicatie naar one-to-one communicatie tussen bedrijven en klanten.

Deze trend zien we tegenwoordig ook steeds meer terug in videocontent. Steeds meer bedrijven gebruiken persoonlijke video als marketingmiddel. Met dit onderzoek willen we graag uitzoeken wat de invloed is van one-to-one communicatie op het gebied van videocontent. Het is een relevant en interessant onderwerp om te onderzoeken omdat het relevant is voor ons CMD-vakgebied, en het kan helpen bij het bepalen van de juiste content van je marketingvideo.

Door te praten met een expert, te kijken naar bedrijven die gebruik maken van one-to-one communicatie in hun videocontent, en de huidige trends te analyseren, zullen we een antwoord krijgen op de onderzoeksvraag.

Bronnen
Maljaars, K. (2015, 13 april). Van massacommunicatie naar one-to-one marketing. Geraadpleegd van https://www.webnl.nl/blog/2015/04/van-massacommunicatie-naar-one-one-marketing

Stam, E. (2017, 27 januari). Trends in videomarketing in 2017. Geraadpleegd van https://www.emerce.nl/best-practice/belangrijke-video-marketing-trends-2017