Onderzoeksvraag Joao Loupatty & Gino Wachter

Naam & Studentnummer: Joao Loupatty (1655423) & Gino Wachter (1640296)

Specialisatie: UX

Klas: JDE-UXD-2B

Docent: Monique Dullaart

Format: Documentaire

Hoofdvraag: 

Op welke manier is het iteratieve proces dat op CMD geleerd wordt vergelijkbaar met ontwerpprocessen op andere creatieve vakgebieden?

Mogelijke deelvragen:

Wat is een iteratief proces en welke tools gebruiken wij CMD’ers hier voor?

Hoe doorloopt een (muzikant/kunstenaar/modeontwerper/etc) zijn ontwerpproces?

Welke paralellen zijn er te trekken?

Grote verschillen

Wat kunnen we van elkaar leren?

Motivatie:

Het doorlopen van een iteratief proces is voor elke CMD’er vanzelfsprekend. Al vanaf jaar 1 wordt er gehamerd op het laten zien van het door jou doorlopen proces en welke keuzes je daarin gemaakt hebt. Zo vanzelfsprekend als dit nu voor ons is, zo onzichtbaar zijn de processen van andere creatieven. Wij zien van bijvoorbeeld een muzikant alleen zijn uitgebrachte muziek en andersom zien anderen van ons alleen uitgebrachte, en dus voltooide, apps/series/films en posters. Wij willen een kijkje nemen in de creatieve processen die andere ontwerpers, be it music or art, doorlopen en kijken of we paralellen kunnen trekken, dingen kunnen leren of juist hen iets kunnen leren.

Bronnen:

De voor ons vooralsnog meest voor de hand liggende bronnen zijn:

Muzikanten/docenten conservatorium

(mode)ontwerpers/docenten HKU

Kunstenaars

Daarnaast zijn er voor de tools die CMD’ers gebruiken ongelooflijk veel bronnen. We willen ons voor nu focussen op de door ons meest gebruikte methodes, maar wellicht verandert dat gaandeweg.

Voor nu kan je denken aan.

Design thinking: https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process

Double diamond: http://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/design-process-what-double-diamond

 

Timberland, van outdoor- naar streetwear

Naam: Joao Loupatty

Studentnummer: 1655423

Klas: Concept

Format: Animatie

Onderzoeksvraag: Hoe is te verklaren dat outdoor-merk Timberland een hip-hop stijlicoon is geworden?

 

Synopsis

Timberland positioneert zich al ruim 62 jaar als outdoor merk en werkschoen voor “the working man”. Toch is het merk sinds de jaren 90 voornamelijk bekend geworden door rappers die de schoenen droegen. Hetzelfde is nu aan de gang met North Face in Nederland. Nu Timberland niet meer weg te denken is bij 90’s hiphop lijkt The North Face een icoon te worden van hiphop in de jaren 10.

Beide merken verkopen meer producten als streetwear dan outdoorwear. Toch staan ze beiden niet te springen om de aandacht van de hiphop scene. Ze blijven hun producten marketen als durable, duurzaam en betrouwbaar. Dit lijkt niet uit te maken voor de hiphop scene, die nog steeds deze producten graag koopt. Deze ontwikkelingen probeer ik te verklaren in mijn seminar. Enerzijds ga ik op zoek naar wat er in ’s werelds snelst groeiende subcultuur als een sterk merk ervaren wordt. Anderzijds bekijk ik de marketing van Timberland in de jaren 90 en probeer ik aan de hand daar van de populariteit van North Face te verklaren.

Onderzoeksvraag – Joao Loupatty

Naam: Joao Loupatty

Klas: Concept

Student nr.: 1655423

Docent: Rob van den Idsert

Format: Mini-hoorcollege

 

Onderzoeksvraag:

Op welke manier is de vraag naar ogenschijnlijk niet op Hiphoppers gerichte merken onder deze subcultuur te verklaren?

[EDIT]

Hoe is, nadat dit eerder al gebeurde bij Timberland, de populairiteit van the Northface onder hiphoppers te verklaren?

[EDIT]

Deelvragen:

Waar komt HipHop vandaan?

Hoe is hun keuze in merken op die manier te verklaren?

Wat is mode binnen HipHop en welke merken profiteren daar van?

Hoe is de anti cultuur van de laatste jaren te verklaren?

Valt er te voorspellen wat er binnen HipHop populaire merken gaan worden?

Motivatie

Naar aanleiding van onder andere deze youtube film over het gebruik van “grey Poupon” in Amerikaanse rap raakte ik geïnteresseerd in het soort merken dat nu erg in trek is onder ‘s werelds snelst groeiende subcultuur, de hiphoppers. In Nederland zie je dat de rappers hier met name merken dragen zoals Canada Goose en Northface, terwijl dat in feite merken zijn die zichzelf neerzetten als betrouwbare gear voor in de buitenlucht of tijdens het kamperen. Iets wat je een rapper niet zo snel ziet doen. Toch zijn deze merken erg in trek bij rappers en hun fans. Dat fans dragen wat hun idolen dragen is goed te verklaren, maar wat maakt dat hun idolen de jassen gaan dragen (en noemen in hun muziek) die hun suffe opa en oma in de jaren 60 misschien ook wel droegen. Is het simpelweg mode, of zit er iets diepers en cultureels achter? Daarom wil ik onderzoek doen naar de subcultuur en hoe deze zich geëvolueerd heeft tot de meest prominente subcultuur van deze tijd. Diverse merken zijn ook echt hip hop cult iconen geworden, denk bijvoorbeeld aan Hennesy en de eerder genoemde Grey Poupon. Grey Poupon werd zelfs genoemd in nummers van o.a. de Jeugd van tegenwoordig, en dat terwijl de dijon mosterd niet verkocht wordt in Nederland.

Sommige merken weten slim in te spelen op deze ontwikkelingen. Toch zijn sommige merken totaal niet blij met de associatie met hiphop. Ondanks de stijgende verkoop is The North Face volgens verschillende bronnen helemaal niet blij met de populariteit in de Nederlandse hiphopscene. “Ze willen er niet mee geassocieerd worden”, zegt een anonieme bron die meer weet van de merkstrategie van The North Face. (RTL Z)

Onderzoeksmethode:

Interviews Rappers.

Analyseren Rap teksten van bepaalde jaren.

Literatuuronderzoek

Bronnen:

https://www.canadagoose.com/on/demandware.static/-/Library-Sites-CG-Global/default/dw19f2a3ed/press/Canada-Goose_Sundance-Release_FINAL.pdf

https://www.canadagoose.com/on/demandware.static/-/Library-Sites-CG-Global/default/dw0e362b13/press/CG_Press-Release-Berlinale14-English-version.pdf

Watkins, S. Craig. 2012. “Black Youth and the Ironies of Capitalism.” In That’s the Joint: The Hip-Hop Studies Reader, edited by Murray Forman & Mark Anthony Neal, 690-707. New York, NY: Routledge.

http://test.distilled.net/macys/hiphop/

Abel van Gijlswijk (schrijver voor Vice en kenner van de Nederlandse hiphop cultuur)

https://www.rtlz.nl/business/bedrijven/hoe-the-north-face-onbedoeld-de-nederlandse-hiphopscene-veroverde