Ben Roelfsema – Onderzoeksvraag (Herkansing)

Hoofdvraag:

Op welke manier kan ik mijzelf positioneren als beginnend webdesigner zodat ik de markt van amateur sportverenigingen kan bereiken?

Deelvragen:

  • Wat is branding/positionering?
  • Hoe positioneren concurrenten zich?
  • Hoe bereik ik de doelgroep optimaal?

Motivatie:

Op mijn zesde ben ik begonnen met voetballen bij FC Delta Sports ‘95 uit Houten en nu, 22 jaar later, ben ik nog steeds lid van een voetbalvereniging. Voetbal is mijn grootste hobby en ik ben blij dat ik met vrienden elke week op een aardig niveau kan voetballen. In het afgelopen jaar is mij opgevallen dat mijn huidige vereniging (SV Houten) een zeer verouderde website heeft. Nu lijkt dit niet per se erg bij een amateur sportvereniging maar SV Houten is een redelijk grote club met veel leden en sponsoren dus een mooie, moderne en vooral functionele website zal niet misstaan. Na wat nader onderzoek kwam ik tot het inzicht dat ontzettend veel van deze amateur sportverenigingen nog een hele oude website hebben die waarschijnlijk door een hobbyist wordt onderhouden. Het idee kwam toen in mij op om voor deze sportverenigingen nieuwe websites te gaan maken om wat bij te verdienen. Echter ben ik daar tot nog toe niet aan begonnen maar met deze cursus wil ik er graag een begin aan maken door te onderzoeken hoe ik mijzelf zo in de markt kan zetten zodat ik uiteindelijk een eigen bedrijf kan starten.

Ben Roelfsema – Onderzoeksvraag

Hoofdvraag:

Op welke manier kan ik een (online) tool ontwikkelen waarmee amateur sportverenigingen makkelijk kunnen aangeven welke eisen zij hebben voor een nieuwe website?

Deelvragen:

  • Welke tools zijn er al voor het ontwikkelen van websites?
  • Wie zijn de amateur sportverenigingen?
  • Welke elementen zien we terug op websites van grotere (professionele) voetbalverenigingen?

Motivatie:

Op mijn zesde ben ik begonnen met voetballen bij FC Delta Sports ‘95 uit Houten en nu, 22 jaar later, ben ik nog steeds lid van een voetbalvereniging. Voetbal is mijn grootste hobby en ik ben blij dat ik met vrienden elke week op een aardig niveau kan voetballen. In het afgelopen jaar is mij opgevallen dat mijn huidige vereniging (SV Houten) een zeer verouderde website heeft. Nu lijkt dit niet per se erg bij een amateur sportvereniging maar SV Houten is een redelijk grote club met veel leden en sponsoren dus een mooie, moderne en vooral functionele website zal niet misstaan. Na wat nader onderzoek kwam ik tot het inzicht dat ontzettend veel van deze amateur sportverenigingen nog een hele oude website hebben die waarschijnlijk door een hobbyist wordt onderhouden. Het idee kwam toen in mij op om voor deze sportverenigingen nieuwe websites te gaan maken om wat bij te verdienen. Echter ben ik daar tot nog toe niet aan begonnen maar met deze cursus wil ik er graag een begin aan maken door te onderzoeken welke onderdelen er in zo’n website zouden moeten terugkomen.

Format: Mini-hoorcollege

Onderzoeksvraag seminar

Ben Roelfsema

Concept Design NL

Rob van den Idsert

Hoofdvraag:

Hoe zit het concept achter Schorem haarsnijder en barbier in elkaar en hoe voeren ze dit uit?

Deelvragen:

  • Wat is de missie en visie van Schorem haarsnijder en barbier? (vooronderzoek)
  • Hoe is Schorem haarsnijder en barbier ontstaan? (vooronderzoek)
  • Hoe positioneerd Schorem haarsnijder en barbier zichzelf? (onderzoek dmv analyse en klantervaringscan)
  • Welk concept zit achter Schorem haarsnijder en barbier? (onderzoek dmv van analyse en een artefactanalyse)
  • Welke mediamix zet Schorem haarsnijder en barbier in om dit concept uit te voeren? (onderzoek dmv contentanalyse)
  • Hoe wordt dit concept doorgevoerd in de media uitingen? (onderzoek dmv contentanalyse)

Bronnen:

  • Artikelen en documentaires bekijken om achter het concept te komen
  • Mediamix onderzoeken en analyseren
  • Interview met een werknemer om de missende informatie te vinden
  • Boeken over concepten/positionering/strategie…(copy en concept, marketingcommunicatie, aanvullen met meer interessante boeken…)

Motivatie:

In de lessen van strategy & productie hebben we vaak gekeken naar bestaande communicatie en proberen te analyseren wat er voor concept achter zit. Wat is de boodschap en wat is het doel. Ik merkte dat ik hier vaak niet een antwoord op wist en dat irriteerde mij dan. Het lijkt mij daarom leerzaam om een keer goed een bepaald concept te onderzoeken en te analyseren. Ik wil dit doen bij Schorem haarsnijder en barbier omdat ik dit ten eerste een toffe zaak vind die opgezet is door een paar opvallende mannen. Daarnaast slaat dit concept erg goed aan in Rotterdam, zo goed zelfs dat er in meerdere plekken in Nederland barbiers zijn ontstaan. Ik ben benieuwd waar Schorem vandaan komt en wat hen zo succesvol maakt. Door dit grondig te analyseren heb ik voor mezelf een voorbeeld hoe een goed concept in elkaar zit en wat je hiermee kan bereiken.