Synopsis – Roos Visser

Naam: Roos Visser
Studentennummer: 1655265
Specialisatie: Content

Hoofdvraag – Waarom zijn wij in Nederland (nog) niet overgestapt op mobiel contactloos betalen?
Deelvraag 1 – Welke mogelijkheden zijn er op dit moment in Nederland? Wat zijn hiervan de voor- en nadelen?
Deelvraag 2 – Wat wordt er op dit moment gedaan om het contactloos betalen te stimuleren?
Deelvraag 3 – Hoe denkt men over het mobiel contactloos betalen?
Deelvraag 4 – Wat zijn de mogelijkheden buiten Nederland?

Synopsis
In de huidige maatschappij wil men altijd alles makkelijker, sneller en toegankelijker. Technologie speelt hier een grote rol bij en ondersteunt mensen in het dagelijks leven. Je zou zeggen dat iedere nieuwe tool daarom met open armen wordt ontvangen, maar dit is gek genoeg niet het geval. Zo ook met mobiel contactloos betalen, iets wat al enige tijd bestaat, maar nog lang niet door iedereen gebruikt wordt. De vraag is dan ook: waarom niet?

Met behulp van onderzoeksmethoden wil ik erachter komen waarom dit dus nog niet het geval is. (Voorlopig) door middel van Deskresearch, Enquête, User Diary en Diepte-interviews ga ik onderzoek doen naar de kwestie. Wellicht kan ik mijzelf aan het einde van het onderzoek ook overtuigen, omdat ik tot heden nog schuldig ben aan het niet gebruiken van de betalingsmogelijkheid.

Onderzoeksopzet – Roos Visser

Naam: Roos Visser

Onderzoeksvraag: Hoe kan men het gebruik van mobiel contactloos betalen stimuleren?

Deelvragen:
– Hoe werkt het en welke mogelijkheden zijn er?
– Wat zijn de voor- en nadelen?
– Hoe denkt men over de methode?

Motivatie: Afgelopen blok heb ik een honoursproject gedaan in samenwerking met Koreaanse studenten. Tijdens dit project hebben we onderzoek gedaan naar een Samsung telefoon en bleek dat in Korea vrijwel iedereen met zijn/haar telefoon betaalt aan een kassa, terwijl wij dat hier in Nederland bijna niet doen. Wij maken hier meer gebruik van de pas dan de telefoon. Ik vraag mij af waarom en welk advies ik hier over kan uitschrijven.

Format: mini lecture

Eindoplevering Roos Visser

Naam Roos visser
Studentnummer 1655265
Format Mini hoorcollege
Specialisatie Content
Docent Rob van den Idsert
Periode E

Hoofdvraag:
Hoe gebruikt Gorillaz transmediale storytelling in de communicatie naar haar bestaande fans?

SEMINAR_ROOS_VISSER_DEF (Onderzoeksrapport)

REFLECTIEVERSLAG_ROOS_VISSER (Reflectieverslag)

PRESENTATIE (als pdf)

PRESENTATIE (als Video)

Synopsis – Roos Visser

  • Naam: Roos Visser
  • Studenten nummer: 1655265
  • Specialisatie: Concent
  • Docent: Rob van den Idsert

Hoofdvraag

  1. Hoe gebruikt Gorillaz transmediale storytelling in de communicatie naar de bestaande fans?

Deelvragen

  1. Hoe passen Gorillaz transmediale storytelling toe?
  2. Wat communiceert Gorillaz naar haar bestaande fans?
  3. Wat is het effect van transmediale storytelling op bestaande fans?

Overige informatie

  1. Wie zijn Gorillaz?
  2. Wat is transmediale storytelling?

Synopsis

Murdoc, 2D, Russel en Noodle vormen samen de band ‘Gorillaz’. Met hun nieuwe album ‘Humanz’ zijn ze weer geheel van weg geweest. Wat Gorillaz uniek maakt is de bandleden en hun achtergrond verhaal geheel fictief is. Met behulp van (transmediale) storytelling weten zij dit verhaal over te brengen.

Tijdens mijn onderzoek zal ik vooral kijken hoe dit verhaal overkomt op haar fans en wat het effect hiervan is. Geeft het een extra toegevoegde waarde of maakt het ze niet zoveel uit? Verder wil ik erachter komen via welk platform (media) de bestaande fans de connectie zoeken met de Gorillaz en in hoeverre zij hierin het verhaal van Gorillaz meekrijgen. Deze informatie zal met behulp van diepte-interviews verkregen worden.

Onderzoeksvragen – Roos Visser

Naam: Roos Visser

Studenten nummer: 1655265

Specialisatie: Concent

Docent: Rob van den Idsert

Hoofdvraag

  • Hoe zijn Gorillaz meer dan alleen een band dankzij transmediale storytelling?
  • Alternatieve vragen:
  • Hoe hebben Gorillaz hun succes te danken aan transmediale storytelling?
  • Hoe zorgen Gorillaz voor meer succes dankzij transmediale storytelling?
  • Hoe is het succes van Gorillaz te danken aan transmediale storytelling?

Deelvragen

  • Wie zijn Gorillaz en wat maakt hun uniek?
  • Wat is (transmediale) storytelling?
  • Hoe passen Gorillaz transmediale storytelling toe?
  • Wat is het effect van transmediale storytelling op Gorillaz?

Motivatie

Het is altijd lastig om een onderwerp te kiezen wanneer je veel vrijheid krijgt. Wel was het mij al vrij snel duidelijk dat mijn voorkeur ligt bij storytelling of nieuwe media.  Mocht het nu net zo zijn dat Gorillaz (een Britse band die zich verbeeldt met vier fictieve personages) afgelopen maand een nieuw album hebben uitgebracht en zij perfect bij beide onderwerpen aansluiten. Ook is het onderwerp actueel, waardoor het nog fris is om te onderzoeken.

Gorillaz zetten graag meerdere media in en experimenteren hier ook mee. Wat dit exact allemaal is, wat voor een invloed dit heeft op elkaar en op de band zou ik graag willen onderzoeken.  Ik hoop hiermee erachter te komen wat een transmediale storytelling succesvol maakt, doordat deze band juist veel bekendheid heeft.

Voorlopige onderzoeksmethode

  • Deskresearch

Voorlopige bronnen

Boeken

  • Boonstra, r. (2015). Transmedia Storytelling. Boom Uitgevers Amsterdam
  • Gallo, C. (2016). De kracht van storytelling. Buisiness Contact.

Overig

Format

  • Mini-hoorcollege
  • (misschien AV-ondersteuning)