Eindoplevering Seminar periode E – Eveline Hoogenboom

Naam Eveline Hoogenboom
Specialisatie Content Design
Docent Rob van den Idsert
Periode E
Studentnummer 1664877
Format Animatie

Hoofdvraag:
Welke social media strategie kan Zelfstandigen Bouw inzetten om haar doelen te bereiken?

Deelvragen:
1. Hoe is het social media beleid geregeld bij Zelfstandigen Bouw op dit moment?
2. Welke social media strategie is passend voor Zelfstandigen Bouw?
3. Waar liggen kansen voor Zelfstandigen Bouw als er wordt gekeken naar de social media van concurrenten?

Seminar Verslag + Reflectie – Eveline Hoogenboom 1664877

Herkansing Seminar- Onderzoeksvraag – Eveline Hoogenboom

Voor- en achternaam: Eveline Hoogenboom
Specialisatie: Content Design
Docent: Rob van den Idsert

Hoofdvraag: 

Welke social media strategie kan Zelfstandige Bouw inzetten om meer leden te werven?

Deelvragen:

1. Welke 3 social media strategieën zijn passend voor Zelfstandige Bouw?

2. Wat voor social media strategie heeft Zelfstandige Bouw nu?

2a. Wat zijn de verbeterpunten?

2b. Wat gaat er al goed?

3. Waar liggen kansen voor Zelfstandige Bouw als er wordt gekeken naar content van concurrenten?

Motivatie:
Tijdens mijn specialisatie content heb ik het vak Content Strategy gevolgd. Voor dit vak heb ik een content strategie moeten bestuderen. Uit deze content strategie kwam social media als een belangrijk aspect naar voren. Tegenwoordig social media onmisbaar, maar hoe zit dit bij de kleine bedrijven/organisaties? Hoe kunnen zij zich redden in al het social media geweld? Ik heb gekozen voor Zelfstandige Bouw, dit is een relatief klein bedrijf die social media o.a. nodig heeft om leden te werven. Tot nu toe heb ik mij tijdens projecten gericht op een doelgroep die online actief is. Zelfstandige Bouw heeft een doelgroep (ZZP’ers in de bouw) waarvan niet iedereen online actief is. Hoe kan je deze mensen toch bereiken? Het leek mij daarom een uitdaging om juist voor Zelfstandige Bouw een social media strategie te ontwikkelen.

Gekozen format:

Mini-hoorcollege / Animatie

Relevante literatuur:

Coster, M. & Matters, G. (17-02-2010). Social Media Strategie in 17 stappen. Geraadpleegd op 28-04-2017, van: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100301_social_media_strategie_in_17_stappen_stap_12_-

Oosterveer, D. (16-02-2012). Interview: de sociale strategie van KLM. Geraadpleegd op 28-04-2017,van: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120206_interview_de_sociale_strategie_van_klm

Stoel, J. (24-10-2012). Stappenplan voor succesvolle social mediastrategie [case]. Geraadpleegd op 28-04-2017, van: https://www.frankwatching.com/archive/2012/10/24/een-social-strategie-via-4-belangrijke-flows-case-roompot/

Werkcafé. (03-11-2015). Creatieve werkruimte. Geraadpleegd op 28-04-2017, van: http://utrecht.werkcafe.nl/2015/09/13/creatieve-werkruimte/

Boek:

van der Kooi, B. (2014). Het social media modellenboek. Pearson Education NL.

Onderzoeksvraag Eveline Hoogenboom

Voor- en achternaam: Eveline Hoogenboom
Klas: Content
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini-hoorcollege

Onderzoeksvraag: Welke social media strategie kan de Snorfabriek inzetten om meer bezoekers te trekken?

Motivatie: In het vorige blok heb ik, met een project team, tijdens het eerste NDD project een concept ontwikkelt voor de Snorfabriek. De vraag vanuit de Snorfabriek was toen: Hoe krijgen we de Snorfabriek op de kaart?
In ons concept was social media al een belangrijk aspect, echter kan dit naar mijn idee uitgebreid worden en kunnen hier qua planning betere keuzes gemaakt worden. Het lijkt mij daarom een uitdaging om voor de gemaakte content (en eventuele nieuwe content) een efficiënte, onderbouwde en duidelijke strategie te ontwikkelen.

Deelvragen:
1.
Welke social media strategieën zijn er?
2. Wat voor social media strategie heeft de Snorfabriek nu?
2A. Wat zijn de verbeterpunten?
2B. Wat gaat er al goed?
3. Wat voor (succesvolle) content delen gelijkgestemde bedrijven?

Onderzoeksmethodes:
Deskresearch
Expert/diepte interviews

Relevante literatuur:
Coster, M. & Matters, G. (17-02-2010). Social Media Strategie in 17 stappen. Geraadpleegd op 28-04-2017, van: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100301_social_media_strategie_in_17_stappen_stap_12_-

 

Oosterveer, D. (16-02-2012). Interview: de sociale strategie van KLM. Geraadpleegd op 28-04-2017,van: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120206_interview_de_sociale_strategie_van_klm

 

Stoel, J. (24-10-2012). Stappenplan voor succesvolle social mediastrategie [case]. Geraadpleegd op 28-04-2017, van: https://www.frankwatching.com/archive/2012/10/24/een-social-strategie-via-4-belangrijke-flows-case-roompot/

 

Werkcafé. (03-11-2015). Creatieve werkruimte. Geraadpleegd op 28-04-2017, van: http://utrecht.werkcafe.nl/2015/09/13/creatieve-werkruimte/

 

Boek:
van der Kooi, B. (2014). Het social media modellenboek. Pearson Education NL.