Eindoplevering – Kim van Veldhuijzen

Voor- en achternaam: Kim van Veldhuijzen
Studentnummer: 1663107
Klas: JDE-UXD-4
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini-hoorcollege
(Eindcijfer: 6,9)

 

Hoofdvraag:
Hoe kan emotional design toegepast worden op de websites van het UMC?

 

Documenten: 

 

Synopsis – Kim van Veldhuijzen

Voor- en achternaam: Kim van Veldhuijzen
Studentnummer: 1663107
Klas: JDE-UXD-4
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini-hoorcollege
Hoofdvraag
Hoe kan emotional design toegepast worden op de websites van het UMC?

Emotional design, laten we vrolijk zijn!
Voor ons als UX designers staan de handelingen en ervaringen van gebruikers altijd centraal, wij zijn veel bezig met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. Maar niet alleen een goed werkende site zal meteen zorgen voor de juiste impact bij de gebruiker. Emotional design kan ons hierbij helpen.

Emotional design, een onderwerp dat mij nieuwsgierig maakte door de link met psychologie. Inmiddels kan ik jullie gelukkig meer vertellen over dit onderwerp. In het mini-hoorcollege zal ik vooral ingaan op de theorie rondom de emotional design, zo zijn er bijvoorbeeld drie niveaus waarin de hersenen de emoties verwerken en zal de pyramide van Maslow nog terug komen, maar dan net even anders. Natuurlijk zal ik er voor zorgen dat er ook een aantal voorbeelden worden benoemd waarin emotional design is toegepast en zal ik vertellen hoe het UMC op hun website gebruik kan maken van emotional design.

Onderzoeksvraag – Kim van Veldhuijzen

Voor- en achternaam: Kim van Veldhuijzen
Studentnummer: 1663107
Klas: JDE-UXD-4
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini-hoorcollege

Hoofdvraag

Hoe kan emotional design toegepast worden op de websites van het UMC?

Deelvragen
  • Wat is emotional design?
  • In hoeverre past het UMC emotional design nu al toe op hun websites?
  • Wat kan het UMC leren van andere bedrijven die emotional design succesvol toepassen?
Motivatie
Tijdens de specialisatie User Experience Design zijn wij heel veel bezig met het uitvoeren van usability tests. De handelingen van gebruikers staan altijd centraal en wij zijn veel bezig met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. Maar ik ben van mening dat je met alleen een goed werkende site niet zorgt voor de juiste impact bij de gebruiker.
In het boek Interaction Design, dat wij in het eerste jaar voor het vak Theory Interactive moesten lezen, kwam ik het onderwerp emotional design voor het eerst tegen. Eigenlijk kende ik het onderwerp verder niet en werd ik nieuwsgierig van de verschillende modellen die genoemd werden. Ik vroeg mij vooral af hoe ze toe te passen zijn en hoe ze kunnen zorgen voor een grotere impact op de gebruiker.
De reden dat ik wil kijken hoe emotional design (beter)toegepast kan worden op de websites van het UMC is omdat een ziekenhuis eigenlijk een plek is waar mensen meestal liever niet heen gaan. Je hoeft de gebruiker niet te overtuigen dat ze iets moeten kopen maar je moet er voor zorgen dat de gebruiker het UMC vertrouwt en er met een goed gevoel heen gaat.

Voorlopige literatuur