Eindoplevering – Thierry Emmery & Niels Bal

Status

Namen: Thierry Emmery & Niels Bal
Student nummers: 1657541 (Thierry) – 1659022 (Niels)
Specialisatie: User Experience Design
Docent: Annemieke Pesch
Format: Documentaire


Hoofdvraag:


Hoe kunnen (UX) designers voordeel halen uit de Visual Design Thinking methodiek?

 


Documentaire


Onderzoeksverslag


Reflectieverslagen


Gezien de grootte van de bestanden was het voor ons helaas niet mogelijk om de originele video’s van de interviews online te plaatsen.
Indien nodig kunnen deze worden opgevraagd door een email te sturen naar:
niels.bal@student.hu.nl of thierry.emmery@student.hu.nl

Visual Design Thinking – Synopsis

Status

Namen: Thierry Emmery & Niels Bal
Student nummers: 1657541 (Thierry) – 1659022 (Niels)
Specialisatie: User Experience Design
Docent: Annemieke Pesch
Format: Documentaire van maximaal 10 minuten waarin we het publiek onze bevindingen laten zien. (met door student geleide discussie van 15 minuten)


Visual Design Thinking: De manier waarop visuele elementen worden gecreëerd om de communicatie te verduidelijken, discussies te starten en ideeën te ontwikkelen.

In de documentatie ‘Visual Design Thinking voor designers’ (werktitel) wordt de werking van de Visual Design Thinking methode beschreven en hoe je deze als ontwerper kunt toepassen. Aan het woord zijn drie groepen die affiniteit hebben met de Visual Design Thinking methode. Zo spreken we de autoriteit op dit gebied die deze methode als core-business inzet, en sinds een aantal jaar zo succesvol is dat er internationaal wordt uitgebreid.
Daarnaast spreken we een psycholoog die vertelt over de psychologische werking achter deze methodiek. Diverse ontwerpers vertellen hoe zij deze methode toepassen in hun vakgebied, en welke voordelen zij hier uit halen.


Terwijl de kijkers de documentaire volgen krijgen zij enkele opdrachten uit te voeren, zodat ze direct letterlijk met de methodiek in aanraking komen en deze leren toe te passen.

01 VOORSTEL ONDERZOEKSVRAAG – Thierry Emmery & Niels Bal

Status

Visual Design Thinking

Namen: Thierry Emmery & Niels Bal
Student nummers: 1657541 (Thierry) – 1659022 (Niels)
Specialisatie: User Experience Design
Docent: Annemieke Pesch
Format: Documentaire van maximaal 10 minuten waarin we het publiek onze bevindingen laten zien. (met door student geleide discussie van 15 minuten)


Hoofdvraag:


Hoe kunnen (UX) designers voordeel halen uit de Visual Design Thinking methodiek?


Deelvragen:

  • Wat houdt de Visual Design Thinking methodiek in?
    • Vanuit welke visie is de VDT methode ontstaan?
    • Welke gevolgen merken de bedrijven die de VDT methode inzetten?
  • Wat is het effect van de Visual Design Thinking methode vanuit psychologisch standpunt?
    • Zijn er ook andere vakgebieden waarin de Visual Design Thinking methode uitkomst kan bieden?
  • Voor welke situaties is de Visual Design Thinking methode wel of niet relevant voor een designer om deze toe te passen?

Motivatie:

Wanneer een complex vraagstuk binnen een bedrijf in kaart moet worden gebracht of moet worden opgelost, is het gebruikelijk dat alle betrokkenen bij elkaar in een ruimte gaan zitten en hierover in discussie gaan. Een bekend fenomeen waarbij veel wordt besproken en het lijkt alsof iedereen elkaar begrijpt, totdat men de volgende keer bij elkaar komt en vanwege verschillende interpretaties opnieuw kan beginnen.

Tijdens een workshop voor het vak Proofing and Reflecting van de User Experience specialisatie is Niels in contact gekomen met de Visual Design Thinking methode. Deze methode zorgt ervoor dat eenzijdige meetings worden omgezet in een workshop, waarbij de deelnemers samenwerken en de ruimte verlaten met de neuzen in dezelfde richting. Tijdens deze workshops wordt er van de deelnemers verwacht dat alle gedachten of ideeën direct worden gevisualiseerd. Zodoende ontstaat er geen misvatting over het vraagstuk dat ik kaart moet worden gebracht of moet worden opgelost.

Het viel Niels tijdens zijn stageperiode al op hoe snel en effectief zijn collega’s ideeën of gedachten over konden brengen door te tekenen. Op dat moment wist hij nog niet dat deze methode ook een naam had. Tijdens het organiseren en uitvoeren van de workshop over Visual Design Thinking zijn wij in contact gekomen met de officiële termen van dit onderwerp. We zijn ervan overtuigd dat deze methode (UX) designers in staat stelt de kern van een vraagstuk naar boven te halen. Hoe kunnen zij echter uit deze methode op de juiste en meest effectieve manier hun voordeel halen?


(Voorlopige) onderzoeksmethodes:

  • (Co) organizing workshop
  • Contextual interviews
  • Deskresearch
  • Focus groep (met designers)

(Voorlopige) bronnen:

https://medium.com/capitalonedesign/what-we-talk-about-when-we-talk-about-sketching-4195a415bc4f

https://www.slideshare.net/allisonandersonmckee/visual-design-thinking-workshop-52209585