Eindoplevering – Jaleesa Panhuis

Naam: Jaleesa Panhuis
Studentnummer: 1668286
Specialisatie: User Experience Design
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini hoorcollege

Onderzoeksvraag:
Hoe kan de website van Coolblue worden geoptimaliseerd met behulp van de dual process theory?

Deliverables:
Onderzoeksverslag
Reflectieverslag
Presentatie

Synopsis – Jaleesa Panhuis

Naam: Jaleesa Panhuis
Studentennummer: 1668286
Specialisatie: UX design
Format: Mini lecture
Docent: Annemieke Pesch

Persuasive design – Conversie optimalisatie van Coolblue

Weer een online bestelling gedaan die je helemaal niet nodig had? Hier werd door de website in gespeeld op jouw onbewuste systeem. In mijn onderzoek heb ik uitgezocht hoe het kan dat mensen telkens weer in de psychologische verkooptrucjes trappen en hoe ik die zelf heb toegepast op de website van Coolblue.

Door middel van expert interviews, de Tegenlicht aflevering ‘What makes you click’ en het boek Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahneman ben ik tot mijn conclusies gekomen.

Vaak zit het verschil in een klein detail in plaats van een re design van een gehele pagina. Ook moet je er als designer voor zorgen dat vooral je onbewuste systeem keuzes maakt en hierbij je bewuste systeem pas inschakelt op belangrijke momenten, zoals het checken van een betaling of boeken van een reis. De website moet zorgen voor een goede samenwerking tussen de twee systemen voor een zo goed mogelijke conversie.

Onderszoeksvraag – Jaleesa Panhuis

Voor- en achternaam: Jaleesa Panhuis

Klas: UXD-4

Docent: Annemieke Pesch

Hoofdvraag:

Hoe kan de website van Coolblue worden geoptimaliseerd met behulp van de dual process theory? 

Deelvragen:

  • Wat is de dual process theory?
  • Wat zijn voorbeelden van webshops die de dual process theory al hebben gebruikt en hoe passen ze deze toe?
  • Welke flows van de Coolblue webshop hebben nog verbetering nodig?

Motivatie:

Vorig blok heb ik bij het vak Researching for UX een kennispresentatie gegeven over behavioural design. Hierin hebben we het ook gehad over de ‘dual process theory’. Doordat de kennispresentatie ook over andere onderwerpen ging ben ik niet heel diep op deze theory ingegaan, maar is me wel erg bijgebleven. Ik ben zelf vaak bezig met het maken van prototypes en denk daarbij aan design priniciples en patterns, maar denk eigenlijk nooit aan de psychologie erachter. In deze seminar wil ik graag uitzoeken op welke manier ik dit kan toepassen. Ik heb gekozen om dit doen voor de webshop van Coolblue, omdat ik graag bij dit bedrijf wil afstuderen en zo hoop al wat kennis te vergaren over de inhoud en het design van de webshop.

Gekozen format: Mini-hoorcollege

Onderzoeksmethodes:

  • Verdiepende interviews
  • Deskresearch
  • (A/B testing)

Bronnen: