Synopsis – Floor Vork

Naam: Floor Vork
Studentnummer: 1678385
Specialisatie: Content Design
Docent: Sandra Bukman
Format: Mini-hoorcollege

Hoofdvraag
Hoe zorgt het denimmerk Levi’s voor een duurzame uitstraling doormiddel van corporate social responsibility storytelling (CSR storytelling)?

Deelvragen

  • Wat is corporate social responsibility?
  • Wat is de merkervaring van consumenten bij het merk Levi’s?
  • Waarom is vooral de laatste paar jaren Corporate social responsibility van groot belang geworden voor modemerken?
  • Van welke content maakt het denim merk Levi’s gebruik om hun corporate social responsibility over te brengen op de consument?
  • Welke levi’s campagnes spelen in op het overdragen van hun corporate social responsibility?

Synopsis

Corporate social responsibility is het laatste decennium een opkomende trend geworden. Waarbij het eerst een ‘handig’ hebbeding was, is het nu verandert naar een heuse strategy van bedrijven. Het laat zien op welke manier een bedrijf bezig hun verantwoordelijkheid tegenover een gemeenschap en het milieu. Hierbij richten bedrijven zich op sociale en ecologische aspecten. Dit gaat van de manier waarop werknemers worden behandeld tot de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het productieproces en nog vele andere onderwerpen.

Levi’s is een modemerk die ontstaan is door het moederbedrijf Levi Strauss & Co. en bestaat al vanaf 1873. Omdat het bedrijf dus al heel wat jaren bestaat en nog steeds een even grote naam heeft als circa 150 jaar geleden vond ik het interessant om te kijken naar hoe hun meegaan met deze trend en hoe ze hier sinds hun bestaan misschien al mee bezig waren.

In het onderzoek kijk ik allereerst naar wat Corporate Social Responsibility nou werkelijk inhouden en waarom het vooral de laatste paar jaren een heuse trend is geworden. Daarnaast kijk ik naar de manier waarop het moederbedrijf Levi Strauss & Co. grote veranderingen/ vernieuwingen heeft doorgevoerd die aansluiten op CSR, en welke campagne’s en content het merk Levi’s gebruikt om de Corporate social responsibility over te brengen op de consument.

In het vervolg van mijn onderzoek wil ik nog gaan kijken naar de merkbeleving van consumenten bij het merk Levi’s. Sluit dit ook werkelijk aan op wat het merk probeert uit te stralen? Daarvoor is het belangrijk om een strak beeld te hebben over wat het merkt probeert uit te stralen. De boodschap achter het stukje denim wat we dagelijks aantrekken.

Onderzoeksvraag seminar – Floor Vork update!

Naam: Floor Vork
Studentnummer: 1678385
Specialisatie: Content Design
Docent: Sandra Bukman
Format: Mini-hoorcollege

Hoofdvraag

Hoe probeert het bekende denim merk Levi’s, er door sustainability storytelling voor te zorgen dat niet alleen de productie van denim in de wereld verbeterd, maar de consument ook milieubewuster met hun eigen stukje denim om zal gaan?

Verandert naar:
Hoe zorgt het denimmerk Levi’s voor een duurzame uitstraling doormiddel van corporate social responsibility storytelling (CSR storytelling)?

Deelvragen:

  • Wat is de algemene merkervaring van consumenten bij het merk Levi’s?
  • Waarom is vooral de laatste paar jaren Corporate social responsibility van groot belang geworden voor modemerken?
  • Van welke content maakt het denim merk Levi’s gebruik om hun corporate social responsibility over te brengen op de consument?
  • Welke levi’s campagnes spelen in op corporate social responsibility?

 

Motivatie

Iedereen draagt ze weleens of zelfs dagelijks, spijkerbroeken. Maar men weet vaak niet dat achter dat ene stukje denim er een heel verhaal van milieuonvriendelijke uitstoot zit. Levi’s is al sinds een aantal jaren druk bezig met het verminderen van die chemische uitstoot en het bewuster maken van de consument, niet alleen op het niveau van milieu maar ook wat de sociale impact van die denim heeft. Graag zoek ik uit op welke manieren Levi’s deze impact op de consument over probeert te brengen. Hierbij wil ik kijken naar de content die Levi’s op dit moment beschikbaar heeft over dit onderwerp, en op welke manieren ze dit onder de man brengen. Ook wil ik kijken of deze boodschap, die voor het merk heel belangrijk is, wel bekend is onder de consument.