Eindoplevering Seminar Concept herkansing – Lotte Bouwhuis

Naam: Lotte Bouwhuis
Studentnummer: 1677544
Specialisatie: Concept
Format: Mini-hoorcollege

Onderzoeksverslag (bevat 3842 woorden)
Eindverslag_LotteBouwhuis_Seminar_30:03:18

Reflectieverslag (bevat 438 woorden)
Reflectieverslag_LotteBouwhuis_Seminar_30:03:18

Presentatie

Presentatie slides
Slides_Presentatie_LotteBouwhuis_Seminar_30:03:18

Synopsis – Lotte Bouwhuis

Format: mini-hoorcollege
Titel: Chocoladeverhalen

Hoofdvraag
In hoeverre heeft Tony Chocolonely Johnny Doodle beïnvloed in hun corporate storytelling?

Deelvragen
Wat is het verhaal achter Tony en Johnny?
Op wat voor manier communiceren deze merken hun storytelling in hun producten?
Hoe denkt een deskundige over de vergelijkingen binnen deze merken?
Wat vinden consumenten van Tony en Johnny?

Synopsis
Tony’s ontwikkelde zich vanaf 2003 tot een waar merk en laat met hun storytelling zien hoe ongelijk de wereld is. Johnny Doodle, die in 2015 begon, doet dit ook.  Aan de hand van ‘Transmedia storytelling’ van Boonstra en ‘Grafisch ontwerpen’ van Dabner, Calvert & Casey ga ik analyseren op wat voor manier deze merken hun storytelling communiceren. Van beide merken maak ik een BMC om te zien waar ze in verschillen m.b.t customer segments en value proposition.

Verder zal ik in gesprek gaan met een kenner op het gebied van storytelling die mij kan vertellen over de verschillen tussen Tony en Jonnhy. Met deze onderzoeksmethode hoop ik het vraagstuk over de beïnvloeding van het ene merk op het andere te achterhalen.

Daarnaast wil ik erachter komen hoe consumenten kijken naar deze merken. Hebben ze een merkvoorkeur? Gaan ze voor eerlijkheid of gewoon voor lekkere chocola?

Onderzoeksvraag aangepast – Lotte Bouwhuis

Naam: Lotte Bouwhuis
Studentnummer: 1677544
Specialisatie: Concept design
Klas: JDE- CONCD-2B
Docent: Rob van den Idsert
Format: minihoorcollege

Hoofdvraag
In hoeverre heeft Tony Chocolonely Johnny Doodle beïnvloed in hun corporate storytelling?

Deelvragen opties

  • Wat is de storytelling van Tony Chocolonely en Johnny Doodle?
  • Op wat voor manier communiceren deze merken hun storytelling in producten?
  • Hoe denkt een deskundige over de vergelijkingen tussen de twee merken?
  • Wat vinden consumenten van Tony en Johnny?   

Motivatie
Los van het feit dat chocola het antwoord is op alles, vind ik het interessant om te zien hoe verschillende chocolademerken de laatste tijd met elkaar concurreren. Niet alleen in smaak, maar in verpakking en verhaal. Is het een trend geworden dat alles eerlijk moet zijn? Ik wil dit graag onderzoeken aan de hand van Tony Chocolonely en Johnny Doodle.

 

Onderzoeksvraag voorstel seminar – Lotte Bouwhuis

Naam: Lotte Bouwhuis
Studentnummer: 1677544
Specialisatie: Concept design
Klas: JDE- CONCD-2B
Docent: Rob van den Idsert
Format: minihoorcollege (?)

Hoofdvraag: In hoeverre zorgen A en B supermarkten met hun communicatiestrategie voor keuzestress in het dagelijks leven?

Deelvragen:
– Wat is keuzestress?
– Welke mensen hebben last van keuzestress?
– Wat zijn A en B supermarkten?
– Welke communicatiestrategieën gebruiken A en B supermarkten nu?
– Welke afwegingen worden er gemaakt bij het maken van keuzes in en van supermarkten?
 1. In hoeverre worden mensen beïnvloed door de reclames?
 2. Spelen A en B merken een rol in het maken van keuzes?
3. Hoeveel invloed hebben vormgeving en tekst bij het maken van deze keuzes?

Motivatie:
Bij het college van woensdag bleef de vraag: ‘wat heb je tot nu toe erg gemist in binnen deze opleiding?’ erg hangen. Ik kwam er achter dat ik erg veel plezier had in het vak psychologie/ sociologie en dat ik het jammer vond dat het tijdens de opleiding bij dit ene vak bleef.

Ik wist dus dat ik iets wilde gaan doen met psychologie, want waarom mensen bepaalde beslissingen nemen vind ik erg interessant. Zelf heb ik erg last van het maken van keuzes, met alles. Van sociale gelegenheden tot het kiezen van welke chocola ik wil. Dus dat vond ik wel een mooie ingang om mee te beginnen.

Ik weet dat ik niet de enige ben die keuzestress ervaart in het dagelijks leven. Omdat ik mijn hoofdvraag specifiek wil houden kies ik voor supermarkten. Hier ervaar ik zelf de meeste stress, door alle kleuren en teksten die op me af komen weet ik niet meer wat ik moet kiezen. Ook in welke supermarkt ik mijn boodschappen moet gaan doen vind ik lastig. De laatste tijd zijn er namelijk zoveel goeie reclamecampagnes van vooral B supermarkten, dat vaste appie- gangers (waaronder ik) nu ook naar supermarkten als de Lidl en Aldi gaan, terwijl deze tot voorheen bekend stonden om minder goeie kwaliteit.

Ik wil graag uitzoeken hoe dit proces is gegaan en hoeveel (meer) keuzestress we als mensheid, door goeie communicatiestrategieën van supermarkten, ervaren.