Onderzoeksvraag – Denise van Ingen

Naam:                               Denise van Ingen
Studentennummer:         1678706
Specialisatie:                    Concept
Klas:                                  JDE-CONSP-2B
Docent:                             Rob van den Idsert
Format:                             Mini-hoorcollege

Hoofdvraag:

Heeft het gebruikt van de kleur blauw in campagne van het 0.0% biertje het effect gehad dat Heineken daar mee beoogde?

Deelvragen:

  1. Hoe wordt de kleur blauw voor alcohol vrij bier gebruikt bij de concurrent (Beeldanalyse concurrent)
  2. Is het doel van Heineken bereikt met de verandering van de kleur blauw bij de campagne van het 0.0 biertje? (Diepte interview medewerkster Heineken)
  3. Hoe ervaart de consument de verandering van de kleur blauw? (Enquête consument)

Synopsis:

Als je Heineken zegt, dan denk je aan het groene logo met die rode ster en de groene grote reclame borden. Een biertje wat over de hele wereld verkrijgbaar is en een merk met grappige reclames. Heineken roept een positieve associatie op waardoor je het merk niet snel zult vergeten. Maar begin 2017 brengt Heineken een nieuw alcoholvrij biertje op de markt. Het merk heeft gekozen voor een blauwe kleur in plaats van het vertrouwde groen. De kleur blauw is de categorie kleur van alcoholvrij bier. Maar wordt van deze kleur al veel gebruikt gemaakt op de etiketten van alcoholvrije bieren en wat doet deze verandering met de brand identity van Heineken? Zou je Heineken dan nog wel herkennen als je de blauwe reclame bij de Formule 1 race in een flits voorbij ziet komen? Al deze dingen vroeg ik me ook af en ben ik daarom onderzoek gaan doen naar “de nieuwe kleur” blauw van het alcoholvrije biertje van Heineken.

Motivatie:
Ik vond het erg lastig om tot een leuk onderwerp te komen wat me echt interesseert en waar ik echt een aantal weken onderzoek naar wil doen. Het merk Heineken spreek mij heel erg aan. De grote merk bekendheid die ze hebben, de grote doordachte campagnes, mega grote reclamecampagnes langs de F1 circuits. Dan denk je toch die hebben het goed voor elkaar. Vandaar dat mijn keuze op dit onderwerp is gevallen. Ik ben wat onderzoek gaan doen naar onderwerpen waarbij ze laatst in het nieuws zijn gekomen. En het viel me op dat ze afgelopen jaar een nieuw 0.0 biertje geïntroduceerd hebben. Nu zijn 0.0% biertjes helemaal een trend tegenwoordig en leek het me dus leuk om hier verder onderzoek naar te doen. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er heel want aan vooraf is gegaan. En iets wat een hele stap is voor Heineken afstappen van het groene zo bekende etiket. Daarom leek het mij interessant onderzoek te doen wat dit voor invloed heeft gehad om hun Brand Identity waar Heineken juist zo goed in is en ze heel zorgvuldig mee om gaan.

 

Bronnen:

Bremmer, D. (2017, 29 mei). Hoe Heineken’s 0.0 met assertieve marketing de wereld moet veroveren. Geraadpleegd van https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/171167/hoe-heineken-0-0-de-wereld-moet-veroveren

Bremmer, D. (2017, 3 maart). Heineken lanceert eindelijk eigen alcoholvrij bier. Geraadpleegd van https://www.ad.nl/economie/heineken-lanceert-eindelijk-eigen-alcoholvrij-bier~a72dd07c/

Gosse, J. (2016, 26 oktober). De ontwikkeling van een brand identity, wie kan je hierbij helpen? Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/26/brand-identity-marketing-dit-zijn-de-verschillen-en-overeenkomsten/

Loo, F. van. (2017, 3 maart). Zet je zorgen maar opzij, de trend is alcoholvrij. Geraadpleegd van https://www.bierista.nl/biernieuws/actueel/trend-is-alcoholvrij/