Hoofdvraag – Synopsis – Lois Ludolph

Naam: Lois Ludolph

Studentennummer: 1680034

Specialisatie: Concept Design

Docent: Rob van den Idsert

Format: Mini hoorcollege

Hoofdvraag:

Wat is verschil in strategie en uitwerking tussen de laatste reclame van Heineken en Bavaria Swinkels?

Deelvragen:

Waar zit het verschil in hun merk? → merkperceptie, jaarverslag 2016, de ideale doelgroep

Welk verschil in strategie hebben Heineken en Bavaria aan de hand van hun laatste reclame?

Welk verschil zit er in het concept van hun laatste reclame?

Wat is het communicatiedoel?

 

Interview methoden

Focusgroep

Deskresearch

Diepte interview

(Competitief testen en/of enquete)

Motivatie:

Ik ben erg geïnteresseerd geraakt na het vak strategie en productie. Met dit vak wil ik mij gaan richten op de toekomst. Ik ben heel erg benieuwd naar de strategie en het concept achter reclame’s. Welke reclame werkt wel en welke werkt niet? Waar in het concept gaat het goed of fout? Is er sprake van een duidelijke communicatie vanuit de bedrijven naar consument? Ik wil dit gaan analyseren.

 

Synopsis:

Je kent ze wel, de reclames van de biermerken Heineken en Bavaria Swinckels. De reclame Heineken ‘The invention’ is een beroemde reclame onder de Nederlanders, het staat voor ons bier. Daarnaast is de reclame van Bavaria Swinckels ‘Always trust your inner voice’ met de acteur Morgan Freeman ook erg populair. 

Maar hoe zijn deze reclames eigenlijk tot stand gekomen? Hoe is de strategie en het concept in elkaar gezet? Wat communiceren ze? En op welke punten verschillen de biermerken van elkaar? Ik ga de verschillen aantonen van de reclames vooral door middel van verschillende inzichten van experts en consumenten.

Definitieve hoofdvraag / Week 2 / Lois Ludolph / 1680034

Naam: Lois Ludolph
Studentennummer: 1680034
Specialisatie: Concept Design
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini hoorcollege

Hoofdvraag:

Wat is het verschil tussen de afgelopen reclame van Heineken en Amstel?

Eventuele deelvragen:

Waar zitten de knelpunten in hun merk en waar zitten hun succesfactoren? (Business model canvas)

Van welke strategie maken Heineken en Amstel gebruik aan de hand van hun laatste reclame? (Heeft dit invloed op het verschil?)

Welk verschil zit er in het concept van hun laatste reclame?

(Wat is de invloed van de beeldkeuze?) (Waar staan ze in de markt?) (Hoe heeft de art director richting aan de uitwerkingen gegeven?) (Wat zijn de overeenkomsten en waar verschillen ze in hun merk? (business model canvas)

Motivatie:

Ik ben erg geïnteresseerd geraakt na het vak strategie en productie. Met dit vak wil ik mij gaan richten op de toekomst. Ik ben heel erg benieuwd naar de strategie en het concept achter reclame’s. Welke reclame werkt wel en welke werkt niet? Waar in het concept gaat het goed zoals Heineken en waarom heeft Amstel dit niet? Ik wil dit gaan analyseren.

 

Lois Ludolph – Onderzoeksvraag – Seminar – Concept

Naam: Lois Ludolph
Studentennummer: 1680034
Specialisatie: Concept Design
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini hoorcollege

Hoofdvraag:

Waarom word een merk als Lush meer verkocht dan een merk als Vogue?

Eventuele deelvragen:

Waar staan ze in de markt?

Wat zijn de overeenkomsten en waar verschillen ze in?

Waar komt Vogue te kort?

Waarom werkt de strategie van Lush beter?

Wat zijn de trends van het moment?

 

Motivatie:

Ik ben altijd al benieuwd geweest waarom een merk zoals Lush wel goed loopt en een merk zoals Vogue minder loopt. Door deze twee merken te vergelijken ga ik laten zien waar de sterke en zwakke punten van de merken zitten.

Het kunnen velen factoren zijn waarom een merk wel of niet loopt. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan de trends van het moment, de marktpositie, het uiterlijk of social media. Het zou ook aan al deze factoren kunnen liggen. Ik ben nieuwsgierig en ga hiermee aan de slag.

Ik vind het belangrijk om onderzoek te doen naar dit onderwerp omdat ik in de toekomst hiermee aan de slag wil gaan.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik voor Lush vs Vogue wil gaan doen. Ik zou bijvoorbeeld ook Apple vs Samsung nemen. Het gaat mij er vooral om dat ik erachter kom hoe merken tegenover elkaar staan en waar het probleem zit van een merk.