Onderzoeksvraag 2.0 – Sander Borsen

Naam: Sander Borsen
Studentnummer: 1680219
Specialisatie: Concept design
Docent: Rob van den Idsert
Format: Mini Hoorcollege

Onderzoeksvraag
Waarom maakt het merk Red Bull gebruik van full branded events?

Deelvragen

-Wat zijn full branded events?
  (en de resultaten ervan) 
-Wat is merkbeleving?
-Hoe profileert Red Bull zichzelfl?
(De brand equity model van Red Bull)
-Wat is de motivatie van Red Bull om zich te promoten?
-Hoe wordt de doelgroep bereikt?

 

Motivatie

Ik ben zelf erg fan van de full branded evenementen van Red Bull en volg deze vaak op hun channel “Red Bull TV”. Vaak heb ik me afgevraagt wat het merk Red Bull zelf over houdt van hun bijzondere evenementen en wat hun grootste motivatie is om het te organiseren.

 

Literatuur

Barry, P. (2016). The Advertising Concept Boom (3e ed.). London, United Kingdom: Thames & Hudson.

Floor J.M.G., Van Raaij, W.F. & Bouwman Y (2015), Marketingcommunicatiestrategie, Noordhoff Uitgevers, Groningen/Houten

Michels, W. & I. Huyskens (vierde druk 2012), Brand-id, Inspiratieboek voor creatief denken

Onderzoeksvraag – Sander Borsen Concept

Hoofdvraag

Wat is de waarde van virtual goods?

Deelvragen

  1. Welke factoren zijn van invloed op de waarde van Virtual goods?
    2/3……

Motivatie

Waar vroeger betaald werd voor objecten of services zien we dat er tegenwoordig een virtuele markt in de opkomst is. Een markt waar “virtual goods” worden verkocht doormiddel van microtransactions. Voorbeelden hiervan zijn voetbal spelers in het populaire voetbalspel Fifa, geweren in spellen als call of duty en wat langer geleden waren dat zelfs banken in het populaire Habbo hotel. Bedragen voor deze objecten verschillen gigantisch van 1 tot soms wel duizenden euro. Wanneer iemand duizend euro betaald voor een geweer ga je je als snel afvragen wat de prijs hiervan nou echt is. Is een virtueel geweer dat bepaalde bedrag waard omdat het gevraagd wordt? En welke digitale content zou dat dan wel waard zijn? Wat kunnen wij hiervan verwachten in de toekomst ? Wat we zien is dat dit een onderwerp is waar sterke emoties door ontstaan. Door middel van adequaat onderzoek en het filosoferen met betrokkenen denk ik dat er een interessant gesprek gevormd kan worden over het onderwerp die mijn hoofdvraag kan beantwoorden.