Eindoplevering Eileen Heijs

Naam: Eileen Heijs
Studentennummer: 1662859
Specialisatie: User Experience Design
Klas: JDE-UXD-3B
Docent:Thijs Waardenburg
Format: Mini Hoorcollege

Eileen Heijs_1662859_Reflectieverslag_SeminarUX_Bipolaire stoornis

Eileen Heijs_1662859_Onderzoeksverslag_SeminarUX_Bipolaire stoornis

Eileen Heijs_1662859_PPT_SeminarUX_Bipolaire stoornis

Synopsis – Eileen

Hoofdvraag: Hoe kan een digitaal platform bijdragen aan de ontwikkeling van jongvolwassene met een bipolaire stoornis?

  • Wat is een bipolaire stoornis?
  • Welke social media platformen worden door jongvolwassenen gebruikt?
  • Wat is de functie van social media platformen?
  • Welk gedrag kun je van een jongvolwassenen met bipolaire stoornis achterhalen?
  • Bestaan er digitale platformen die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen met een bipolaire stoornis?

Motivatie
Ik heb meerdere vrienden die dagelijks worstellen met depressie. Ik kwam tot de ontdekking dat al die vrienden ongeveer hetzelfde gedrag vertoonden op Facebook. Ik was erg nieuwsgierig of dit met elkaar in verband stond. Waarom zijn ze op het ene moment stil en posten ze op ander moment meerdere posts op dezelfde dag?

Synopsis
‘Life is amazing even when i’m depressed.’ Een uitspraak van Simon Sinek tijdens een interview over millenials en de arbeidsmarkt. Deze opmerking heeft mij aan het denken gezet. Waarom zijn wij tegenwoordig verslaafd aan social media? Naast de verslavende chemische stof dopamine die vrijkomt worden jongvolwassenen dagelijks overspoeld met prikkels. Vooral door de opkomst van social media, lijkt de behoefte om leuk gevonden te moeten worden alleen maar te groeien. Wanneer je de verleiding weghaalt, wordt het een stuk makkelijker om de verslaving te stoppen. Dit hebben we ook besproken tijdens de presentatie over de Fogg Behavior model.

Volgens Douglas Rushkoff zijn we geen gebruikers van social media kanalen maar worden we gebruikt. Het is volgens Haroon Ali een dagtaak geworden om alle updates te bekijken. Doen we het dan eigenlijk nog omdat we het leuk vinden of omdat het een gewoonte geworden is? In hoeverre zijn mensen nog zichzelf op social media? Uit onderzoek blijkt dat je depressief kan worden doordat je je constant vergelijkt met vrienden op social media. Waarom laten we ons dan toch overhalen om elke dag onze social media kanalen te controleren? Zijn we bang om iets te missen?

Maar hoe zit dit dan bij mensen die al worstellen met depressie? Zijn kanalen zoals Facebook geschikt voor mensen met bipolaire stoornis of lopen ze gevaar nog depressiever te worden. Wat kun je op de verschillende social media kanalen vinden en wat geven psychologen voor advies aan deze doelgroep? De komende week ga ik op zoek naar een antwoord op deze vragen.

Door te kijken naar de overtuigingskracht van Cialdini wil ik aantonen hoe bestaande apps die gericht zijn op mensen met bipolaire stoornis dit probleem oplossen.

Onderzoeksvraag Eileen Heijs

Naam: Eileen Heijs
Studentennummer: 1662859
Specialisatie: User Experience Design
Klas: JDE-UXD-3A
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Animatie

Hoofdvraag
Waar moet een UXD’er rekening mee houden tijdens de ontwikkeling van een informatieve app voor mensen met een ADHD en ASS?

Deelvragen

  • Wat houdt ADHD en ASS in?
    Waar loopt deze doelgroep tegen aan?
  • Tot welke gradatie is zo’n informatieve app nog relevant?
  • In hoeverre is er behoefte aan informatieve app bij de doelgroep?
    Aan welke informatie heeft de doelgroep behoefte?
  • Welke informatieve apps bestaan er al voor deze doelgroep?
  • Welke vormgeving zou het beste aansluiten bij deze doelgroep?

Motivatie

Het vorige blok heb ik een project gedaan over het testen van een applicatie die speciaal ontworpen was voor jongvolwassene met ASS. Door dit project en ook door een project over mindervaliden ben ik erachter gekomen dat ik zeer geïnteresseerd ben om te werken met mensen die behoefte hebben aan begeleiding. Ook wil ik mijn afstudeerproject hier op aan laten sluiten. Door grondig onderzoek te doen hoop ik te begrijpen hoe deze doelgroep kijkt naar verschillende aspecten. Ik ben benieuwd waar deze doelgroep behoefte aan heeft.