Eindoplevering – Ilsa de Zwart

Naam: Ilsa de Zwart
Studentnummer: 1665987
Specialisatie: User Experience Design
Klas: JDE-UXD-3B
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Mini hoorcollege

Onderzoeksvraag:
Wat is de huidige rol van een commerciële radiozender in het Nederlandse medialandschap?

Toekomst van radio_zelfreflectie_Ilsa de Zwart
Toekomst van radio_onderzoeksverslag_Ilsa de Zwart
Toekomst van radio_mini hoorcollege_Ilsa de Zwart

Synopsis – Ilsa de Zwart

Naam: Ilsa de Zwart
Studentennummer: 1665987
Specialisatie: User Experience
Klas: JDE-SEMUX-3V
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag
Wat is de huidige rol van een commerciële radiozender in het Nederlandse medialandschap?

Synopsis – Toekomst van radio
Voor de meeste mensen is radio heel simpel. Je zet je toestel aan, draait aan de juiste knop om de goede zender te vinden en de klus is geklaard. De tijd dat het hele huishouden ‘s avonds rond de radio verzameld zat, behoort al een tijdje tot het verleden, maar de radio blijft vandaag voor velen nog altijd een belangrijke bron van informatie en entertainment. Vooral in de auto blijft de radio erg populair, maar ook thuis of op het werk als achtergrondgeluid.

Toch kunnen we ons de vraag stellen of radio als medium niet stilaan tot het verleden behoort. Het medialandschap evolueert razendsnel en er dienen zich steeds meer alternatieven aan, die de plaats van radio zouden kunnen innemen. Is er nog plaats voor radio in de toekomst, of zal het medium al snel worden herleid tot verleden?

Afgelopen weken ben ik druk geweest met deze vragen. Ik heb interviews gehouden met eigenaren en werknemers van een commercieel radiostation en discussies gevoerd met radioliefhebbers van elke leeftijdsgroep. Hier ben ik niet alleen tot nieuwe inzichten gekomen maar zijn ook mijn verwachtingen verbreed. Zo wordt een on-demand streamingdienst door de radiowereld niet als grote concurrent gezien maar als een gezonde uitdaging. De radiowereld kan heel veel leren van streamingdiensten, door het vergroten van de herbeluisterbaarheid en on-demand.

Of je überhaupt nog een radio koopt en welke radio dan precies, hangt voor een deel af van je leeftijdsgroep. Oudere mensen zijn gewend aan FM en zelfs AM en zullen die zenders dan ook graag weer op DAB radio willen vinden. Voor de jongeren is radio überhaupt een gepasseerd station. Als zij muziek willen luisteren pakken ze gelijk hun telefoon en zoeken hun muziek op via Spotify, iTunes, YouTube en dergelijke. Toch heeft radio zeker nog wel toekomst.

Zaak is nu alle verkregen informatie te rangschikken om de verschillende invalshoeken door te lichten. Ik heb ook beschikking over de luistercijfers van een commercieel radiostation met daarbij extra informatie over luistertijd etc. Dit wil ik in de komende week ook analyseren.

[EDIT] Onderzoeksvraag – Ilsa de Zwart

Naam: Ilsa de Zwart
Studentennummer: 1665987
Specialisatie: User Experience
Klas: JDE-SEMUX-3V
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Mini Hoorcollege

Wat is de huidige rol van een commerciële radiozender in het Nederlandse medialandschap?

  • Wat is de definitie van radio?
  • Wat valt er onder het huidige medialandschap?
  • Wat is de rol geweest van radiozenders in Nederland?
  • Welke rol spelen on-demand streamingdiensten in het huidige medialandschap?
  • Hoe kunnen de radiozenders relevant blijven met de concurrentie van on-demand streamingdiensten?

Motivatie
Waarom wordt er nog radio gemaakt? Dat is de vraag die me al langere tijd bezighoudt.

Afgelopen periode heb ik stage gelopen bij de radiozender SLAM!. Hier heb ik zelf gezien dat radiozenders wel degelijk concurrentie ervaren van de on-demand streamingdiensten. Zelf ben ik een liefhebber van muziek en moet ik toegeven na altijd vaste 3FM luisteraar te zijn geweest ook steeds vaker naar on-demand streamingdiensten grijp. Zo is Spotify niet alleen mijn meest gebruikte mobiele app maar staat hij ook altijd open op mijn laptop. Nu weet ik uit de ervaringen dat er nog steeds een groot publiek is dat wel luistert naar de radio, maar voor hoe lang nog?

Bronnen
https://books.google.nl/books?id=vaZIKscS-V8C&pg=PA14&lpg=PA14&dq=rol+radio+medialandschap&source=bl&ots=7YizRMzcQN&sig=OVI3rxiV0L-z76JdmmMuZPu-HZ4&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjXwpH-kc3XAhVMvRoKHXpDCLYQ6AEIRjAF#v=onepage&q=rol%20radio%20medialandschap&f=false

http://www.rab.fm/uploads/2014/Onderzoek/BeautifulLives_538Groep_MoodManagement_rapport_screen_160408.pdf