Make big impact with a small change

Format: Mini-hoorcollege

Synopsis:

Sinds een aantal jaar is het bekend dat vlees ongezond is en ontzettend slecht is voor het milieu. Echter zijn er nog veel mensen die iedere dag wel een stukje vlees consumeren, waardoor de inzet van de vegans en vegetariërs nog maar een kleine impact hebben.

Mijn doel met dit onderzoek is om te achterhalen hoe sociologie invloed kan uitoefenen op het verminderen van de consumptie van vlees. Hierbij heb ik de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe kan sociologie bijdragen om vegetarisme de nieuwe sociale norm te maken?

Om de hoofdvraag te beantwoorden wordt er gebruik gemaakt van veel literaturen, documentaires en een interview met een socioloog.
Uit dit gehele onderzoek blijkt dat wij mensen enigszins kuddedieren zijn.  En dat als steeds meer mensen vegetarisch worden, meer mensen zullen volgen.

Daarom wordt er geadviseerd om een grote awareness campagne op te richten die mensen moet aansporen om minder vlees te consumeren.

Onderzoeksvraag Yesol Sihn

Yesol Sihn 1680488 3B
Specialisatie: UXD
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Mini-Hoorcollege

Onderzoeksvraag:
Hoe maken we vegetarisme de sociale norm door middel van psychologie?

Deelvragen: 

 

  • Waarom vegetarisme als nieuwe sociale norm?
    – Wat is vegetarisme?
    – Wat is de situatie nu?
  • Welke specialisaties binnen de psychologie kunnen er gebruikt worden?
    – Uitleg over de gekozen theorieën.
  • Hoe kunnen we deze psychologie toepassen?
    – Advies voor het implementeren van deze psychologie.
    – Voorbeelden van media-uitingen en/of campagnes.

 

Vlees. Iedereen eet vlees. Het imago rondom vlees is mannelijk en stoer. Wie geen vlees eet is een hippie of een mietje. En wie veel fitnest eet lekker 500 gram kip in z’n eentje op voor de ‘gains’. Dit is het imago wat er op dit moment speelt rondom het eten van vlees.

Al jaren probeer ik zo gezond mogelijk te eten, maar ook te denken aan het milieu.
Ook ik at vlees. Ik ben opgegroeid met vlees als iets gezelligs. Tijdens de wintermaanden aten we vaak vlees op de gourmet, maar ook in de zomermaanden lagen de burgers te bakken en te braden op de barbecue. Sinds een paar jaar is het bekend dat vlees ongezond is en ontzettend slecht is voor het milieu. Daarom ben ik vegetarisch geworden. In eerste instantie voor milieu redenen, maar sinds ik me veel meer ben gaan verdiepen in de vleesproductie ben ik er ook achter gekomen dat het dierenwelzijn bar slecht is . Daarom wil ik een oplossing verzinnen om het consumeren van vlees te verminderen in Nederland. Voor onze gezondheid, voor het milieu en voor de dieren.

Bronnen:

Andersen, K. (Regisseur) & Keeghan, K. (Regisseur). (2014). Cowspiracy: The Sustainable Secret [Documentaire]. Los Angeles, VS: A.U.M. Films & Media & First Spark Media.

Andersen, K. (Regisseur) & Keeghan, K. (Regisseur). (2017). What the Health [Documentaire]. New York, VS: A.U.M. Films & Media.

Rinzema, G. (2014). Goed voorbeeld doet goed volgen. Geraadpleegd op 17 november 2017, van https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/g/gedragskennis/documenten/publicaties/2014/02/01/goed-voorbeeld-doet-goed-volgen

Guldenmund, F. (2009). De organisatorische driehoek als basis voor gedragsverandering. Geraadpleegd op 17 november 2017, van https://www.arbeidshygiene.nl/-uploads/files/insite/2009-04-guldenmund.pdf