Synopsis – Manon van Dorp

Naam: Manon van Dorp
Studentnummer: 1654928
Docent: Annemieke Pesch
Specialisatie: Visual Deisgn
Blok: B
Format: Pecha kucha

Hoofdvraag:
Op welke manier kun je het kinderbrein met Visual Design beïnvloeden?

Deelvragen:
1. Welke middelen zijn er om het kinderbrein van kinderen van groep 3 tot en groep 5 te beïnvloeden?
2. Voor welke visuele elementen is een kind gevoelig?
3. Wat is een kinderheld?
4. Waarom identificeert een kind zichzelf met kinderhelden?
5. Wat zijn de eigenschappen van kinderhelden in de beleving van een kind?
6. Hoe beïnvloed de Visual Design van een kinderheld een kinderbrein op een negatieve manier?

Motivatie:
Elk kind heeft zijn of haar eigen held. Zo’n held maakt een groot deel uit van de opvoeding van een kind, het kind is er namelijk dag in dag uit mee bezig. Wanneer een kinderheld eenmaal succes bereikt heeft op bijvoorbeeld de televisie, duurt het vaak niet lang voordat deze kinderheld verspreid zal worden op andere manieren. Speelgoed, schoolspullen, kleding, fietsen, eigenlijk niks wordt bespaard. Zelfs de schoolkoekjes en het snoep niet. Maar wanneer gaan producenten te ver en beïnvloed de Visual Design van een kinderheld het kinderbrein op een negatieve manier?

Synopsis:
Tijdens mijn onderzoek staat mijn hoofdvraag centraal: Op welke manier kan je het kinderbrein met Visual Design beïnvloeden? Om mijn hoofdvraag te kunnen beantwoorden ga ik me verdiepen in de psychologie van een kind, maar ook in de geschiedenis van visuele elementen waar de aandacht van een kind door de jaren mee gewekt is. Hierbij richt ik me op kinderen van groep 3 tot en met 5. Want welke middelen zijn er nodig om het kinderbrein te beïnvloeden? Ik heb bewust gekozen om het onderzoek niet te richten op leeftijden maar op groepen van de basisschool, omdat het brein van een kind beïnvloed word door klasgenoten en de stof die een school behandelen tijdens de lessen. De mens en zo ook een kind wordt dagelijks overprikkeld met visuele elementen, maar voor welke visuele elementen is een kind gevoelig? Hierbij ga ik wederom kijken naar de geschiedenis van visuele elementen waar de aandacht van kinderen door de jaren heen mee getrokken werd. Is hier een rode lijn in het herkennen en zijn er vormen en kleuren die telkens terug komen? Mijn vorm en kleur onderzoek zal voornamelijk gericht zijn op kinderhelden van toen en nu. Maar wat zijn nou eigenlijk kinderhelden? En waarom identificeert een kind zich met kinderhelden? Door per groep van groep 3 tot en met 5 aan 10 kinderen te vragen wat hun favoriete held is en waarom hij/zij de held zo leuk vinden, hoop ik in combinatie met mijn opgedane kennis uit de voorgaande deelvragen deze vraag te kunnen beantwoorden. Even als de vraag wat voor eigenschappen een kinderheld heeft in de beleving van een kind.

Naast mijn onderzoek zal ik me ook gaan verdiepen in de ophef over snoep en koek verpakkingen wat de afgelopen weken speelde in het nieuws. Kinderhelden worden vandaag de dag namelijk op vrijwel alles afgebeeld, omdat dit simpelweg beter verkoopt. Iedereen weet dat veel suiker slecht is voor de mens en al helemaal voor kinderen. Om deze reden was dit onderwerp veel in de publiciteit de afgelopen weken. Er is officieel besloten om kinderhelden te verwijderen ongezonde etenswaren. Ik duik nog eens goed in de conclusies die afgelopen weken getrokken zijn en ga op zoek naar een oplossing die mede met mijn nieuwe inzichten in mijn ogen zou kunnen werken.

Bronnen:
http://www.npo.nl/rambam/17-11-2016/VARA_101381134
https://www.ftm.nl/artikelen/populairste-kinderlokkers-voedingsindustrie
https://www.ftm.nl/artikelen/populairste-kinderlokkers-voedingsindustrie
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/10/minions-en-elsa-zijn-de-ongezondste-kinderhelden
http://jeugdjournaal.nl/artikel/2147157-geen-kinderhelden-meer-op-snacks.html
http://www.rtllatenight.nl/item/3680/een_gemiddeld_kind_krijgt_ieder_jaar_z_n/

Gezond eten samen met je kinderen

Boek: Richard M. Perloff The dynam
Boek: Cathrine Jansson-Boyd Consumer Psychology

2 thoughts on “Synopsis – Manon van Dorp

  1. hoofdvraag kun ipv kan : )

    De eerste deelvraag vind ik te breed. ik zou er iets dergelijks van maken:
    ‘Voor welke visuele prikkels zijn kinderen gevoelig?’
    Ook zou ik het specificeren welk kinderbrein je bedoeld dus welke leeftijd want daar zit nogal een verschil tussen.

    vraag 2 is eigenlijk daarmee overbodig geworden.

    deelvraag 3 zou ik iets specifieker maken?
    ‘ welke eigenschappen heeft een kinderheld (of idool?) in hun beleving?’ of
    ‘waarom zijn kinderen gevoelig voor bepaalde figuren ? ( uit strip, tv , muziek) ‘

Leave a Reply