Onderzoeksvraag Marjolein Nauta

Naam: Marjolein Nauta
Klas: Concept
Docent: Rob van den Idsert

Hoofdvraag
Wat voor impact hebben campagnes zoals de ‘Echte vrouwen’ van Dove op het zelfbeeld van een vrouw?

Deelvragen
– Hoe zit het met het zelfbeeld van een vrouw?
– Wat wilde Dove bereiken met de campagne ‘Echte vrouwen’?
– Hoe ervaren vrouwen een campagne zoals ‘Echte vrouwen’ van Dove?
– Speelt de media een rol in het zelfbeeld van een vrouw?
– Op welke manier kan de media vrouwen het beste bereiken?

Motivatie
Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor mensen en hun manier van doen. Gedrag, reactie en gevoel/emotie blijven mij boeien. Dit werd versterkt tijdens het vak Psychologie en Sociologie in collegejaar 2. Hoewel je tijdens andere vakken altijd in zekere zin bezig bent met psychologie, is er nog niet ruimte geweest om je eigen onderzoek hieraan te wijden. Nu de kans zich voordoet, leek het mij dan ook meer dan logisch om een onderzoek te starten met als kern psychologie. Doordat psychologie natuurlijk enorm breed is heb ik besloten om mij te focussen op een bepaald gebied, namelijk het zelfbeeld van een vrouw. Elke dag kom ik, maar ook andere vrouwen weer in aanraking met dingen die ons kunnen beïnvloeden, inspelen op onze emoties en bepaalde reacties en gevoelens oproepen. Hoe dit precies in zijn werk gaat hoop ik tijdens dit onderzoek te ontdekken.

Format
Mini hoorcollege

Literatuur
Martin, S., Goldstein, N., Cialdini, R. (2014) kleinGROOT, kleine veranderingen met GROTE invloed. (Nederlandse vertaling ed.) Amsterdam, Nederland: Uitgeverij Nieuwezijds.

Vorst, R. (juli 2011) Nieuwschierigheid, Hoe wij elke dag worden verleid (5 ͤ ed.). Amsterdam, Nederland: Uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Delfos, M. (januari 2010) De schoonheid van het verschil, waarom mannen en vrouwen verschillend zijn én hetzelfde zijn (5 ͤ ed.). Amsterdam, Nederland: Pearson Assessment and Information B.V.

Wijsman, E. (2013) Psychologie en Sociologie (5 ͤ ed.). Amsterdam, Nederland: Noordhoff Uitgevers

One thought on “Onderzoeksvraag Marjolein Nauta

  1. Hoofdvraag
    
Welke impact heeft de campagne ‘Echte vrouwen’ van Dove op het zelfbeeld van vrouwen in verschillende leeftijdsgroepen?


    *Ik ga voor mijn onderzoek gebruik maken van focusgroepen om het verschil van impact tussen verschillende leeftijdscategorieën te bekijken. Ik zal een focusgroep organiseren met vrouwen tussen de 18 en 23 jaar en een focusgroep met vrouwen tussen de 28 en 33 jaar.

    Definitievragen

    Wat is Dove?


    Wat is een zelfbeeld?

    Hoe werkt het zelfbeeld van een vrouw?


    Deelvragen
    Wat wilde Dove bereiken met de campagne ‘Echte vrouwen’?
/Welke statement wilde Dove maken met de campagne ‘Echte vrouwen’?

    Voelen vrouwen zich meer aangesproken door campagnes met zogenoemde ‘echte vrouwen’ of door campagnes met geretoucheerde beelden van vrouwen?

Leave a Reply