Onderzoeksvraag Mara Kampen

Naam: Mara Kampen

Klas: User Experience Design

Docent: Sandra Bukman

 

Hoofdvraag

Hoe draagt inchecken op vliegvelden met gezichtsherkenning bij aan een positieve user experience van reizigers?

 

Deelvragen

  • Wat draagt bij aan een positieve user experience bij het incheckproces?
  • Wat is gezichtsherkenning?
  • Hoe en waar wordt gezichtsherkenning toegepast bij het incheckproces?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van inchecken met gezichtsherkenning?
  • Wat voor invloed heeft gezichtsherkenning op de user experience?

 

Motivatie

Sinds ik in aanraking ben gekomen met de vakken Interaction Design en UXD, en nu helemaal met de specialisatie UX, kijk ik op een andere manier naar de interactie tussen tussen mensen en een interface. Het interessante hieraan vind ik vooral de usability en de acties zo makkelijk mogelijk maken voor de gebruiker.

Toen ik twee weken geleden op Aruba was, zag ik tijdens het online inchecken dat ik geselecteerd was voor een test met de Aruba Happy Flow. Dit is een test die ze uitvoeren op Aruba Airport met betrekking tot het inchecken met gezichtsherkenning. Het verliep zo makkelijk en snel, dat ik me afvroeg waarom dit niet al op alle vliegvelden toegepast wordt. Hoe het precies werkt met daarbij de voor- en nadelen lijkt mij hierbij relevant om te onderzoeken. Het leek me een interessant onderwerp voor dit vak, omdat ik de UX er ook in terug zag: is het makkelijk in gebruik, werkt het snel, verbetert het de ervaring van de reizigers? Op deze manier wordt het duidelijk hoe een UX’er  kan inspelen op het verbeteren van het incheckproces.

 

Format

Animatie

 

Onderzoeksmethoden

  • Literatuuronderzoek
  • Contextual interviews (wanneer mogelijk)
  • Customer Journey Map

 

Bronnen

Baarda, B. (2014) – Dit is onderzoek, Groningen: Noordhoff Uitgevers B.V.

Garrett, J.J. (2010) – The Elements of User Experience, New Jersey: Pearson Education.

Stickdorn, M., & Schneider, J. (2015) – This is service design thinking, Amsterdam: BIS Publishers.

Krug, S. (2011) – Don’t make me think, Zaltbommel: Uitgeverij Thema.

Documenten en informatie van Aruba Happy Flow

Bureau innovatie (2016). Aruba Happy Flow, Geraadpleegd op 24-04-2017, van http://www.arubahappyflow.com

Sasse, A. (2007). Red-Eye Blink, Bendy Shuffle, and the Yuck Factor: A User Experience of Biometric Airport Systems. Geraadpleegd op 24-04-2017, van https://pdfs.semanticscholar.org/1a69/8d49030ebe83b3dc713947b6a8d08dea3f23.pdf

Zhang, X. & Gao, Y. (2009). Face recognition across pose: A review. Geraadpleegd op 28-04-2017, van http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031320309001538

Diamond, M. & Renouf, Raymond R. (2004). Identification method, especially for airport security and the like.  Geraadpleegd op 24-04-2017, van http://www.google.com/patents/US6698653

Spreeuwers, L.J. & Hendrikse, A.J. & Gerritsen, K.J. (2012). Evaluation of automatic face recognition for automatic border control on actual data recorded of travellers at Schiphol Airport. Geraadpleegd op 24-04-2017, van http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6313541/

Bowyer, K.W. (2004), Face recognition technology: security versus privacy. Geraadpleegd op 28-04-2017, van http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/1273467/

One thought on “Onderzoeksvraag Mara Kampen

  1. Hoofdvraag

    Wat voor invloed heeft het toepassen van gezichtsherkenning op vliegvelden in plaats van paspoortcontroles op de user experience van reizigers?

    Deelvragen
    ▪ Wat draagt bij aan een positieve user experience bij paspoortcontroles op
    vliegvelden?
    ▪ Wat is gezichtsherkenning?
    ▪ Hoe wordt gezichtsherkenning toegepast op vliegvelden?
    ▪ Op welke vliegvelden maken ze gebruik van gezichtsherkenning?
    ▪ Wat zijn de voordelen van het gebruik van gezichtsherkenning voor de
    reizigers?
    ▪ Wat zijn de nadelen van het gebruik van gezichtsherkenning voor de
    reizigers?
    ▪ Wat vinden reizigers van het gebruik van gezichtsherkenning op
    vliegvelden?

Leave a Reply