social media gebruik van Donald Trump

Naam: Jelske Smeding & Pien Groustra

Studentnummer: 1637137 & 1645626

Specialisatie: Concept Design NL (Herkansing)

Docent: Rob van den Idsert

Format: Documentaire    

Onderzoeksvraag: Welke strategie is te herkennen in het social media gebruik van presidentskandidaat Trump bij de verkiezingen van 2016 en welk zichtbaar effect heeft die strategie gehad?

Deelvragen:

  • Wat is het verschil tussen Donald Trump’s social mediagebruik voor en aan het einde de presidentsverkiezingen?
  • Hoe was het social media van Donald Trump tijdens de presidentsverkiezingen?
  • Welke strategie is er te herkennen in het social mediagebruik van Donald Trump?
  • Hoe werkt de gebruikte strategie?
  • Hoe is het effect van deze strategie te meten?
  • Wat is het zichtbare effect van de strategie op de campagne?

Motivatie:

De overwinning van Trump tijdens de presidentiële verkiezingen was zo onverwachts dat er vele nieuwe theorieën kwamen over hoe dit kon gebeuren. Hoe heeft Trump het voor elkaar gekregen zoveel stemmen te krijgen? Zijn deze stemmen puur gebaseerd op trump’s goede ideeën voor een nieuw amerika? Of zijn het marketingstrategieën via social media geweest? Trump is altijd erg actief op social media, hij deelt zijn mening graag over verschillende platformen. Zijn social media gebruik is veranderd sinds hij zich verkiesbaar heeft gesteld als president. Tijdens de presidentiële campagne postte Trump bijna elf keer per dag op verschillende social media platformen. Zelf zei hij over de invloed van social media tijdens zijn campagne “I think that social media has more power than money.”

Wij willen door middel van een documentaire uit gaan zoeken in hoeverre deze uitspraak klopt. Heeft social media de keuze van mensen kunnen beïnvloeden? Wij willen onder andere verschillende experts interviewen om een antwoord op onze hoofdvraag te kunnen formuleren.

Bronnen:

Bickart, B., Fournier, S. en Nisenholtz, M. (1 mrt, 2017) What Trump Understands About Using Social Media to Drive Attention. Geraadpleegd op 25 april, 2017 op https://hbr.org/2017/03/what-trump-understands-about-using-social-media-to-drive-attention

Boom, van den S. (26 jan,2017) Met de komst van Trump verandert contentmarketing. Geraadpleegd op 25 april, 2017 op http://www.marketingtribune.nl/content/weblog/2017/01/met-de-komst-van-trump-verandert-contentmarketing/index.xml

Tienen, J. (17 mei, 2016) Trump is niet de idiote clown die veel Nederlandse media beschrijven. Geraadpleegd op 25 april, 2017 op https://www.vice.com/nl/article/missen-nederlandse-commentatoren-een-kant-van-trump227

Michels, W. (2016) Communicatiestrategie. (2e druk) Groningen, Nederland: Noordhoff Uitgevers B.V. 2016.

Noor Al-Deen, H. S. (2012). Social media usage and impact (1e druk) Engeland: Langham Lexington Books 2012

*Edit*

Nieuwe onderzoeksvraag: Welke strategie is te herkennen in het social media gebruik van presidentskandidaat Trump bij de verkiezingen van 2016?

Nieuwe deelvragen:

  • Wat is het verschil tussen Donald Trump’s social mediagebruik aan het begin en aan het einde de presidentsverkiezingen?
  • Hoe was het social media van Donald Trump tijdens de presidentsverkiezingen?
  • Welke stategiën zouden gebruikt kunnen worden tijdens de presidentsverkiezingen?
  • Welke strategie is er te herkennen in het social mediagebruik van Donald Trump?
  • Hoe werkt de gebruikte strategie?

Leave a Reply