Onderzoeksvraag – Tim Terlingen

Naam: Tim Terlingen
Studentnummer: 1607633
Specialisatie: Visual Design
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini-hoorcollege

Hoofdvraag
Welke invloed hebben online media zoals de website, social media en e-mailmarketing op de Customer Experience van Coolblue?

Deelvragen
Wat is Customer Experience?
Welke technieken worden er gebruikt om de doelgroep van Coolblue te overtuigen om een aankoop te doen (of de intentie om iets te kopen)?
Hoe worden de verschillende online media door Coolblue ingezet en getest?
Welke type bezoekers zijn er voor een webwinkel?

Motivatie
Sinds het begin van de opleiding CMD ben ik bezig met ontwerpen van online media. In 2014 heb ik de specialisatie User Experience Design gevolgd en hierdoor kreeg ik steeds meer interesse in de gebruiker of bezoeker van de bepaalde dienst. Daarnaast vind ik het erg interessant waarom en hoe bepaalde keuzes binnen een ontwerp worden gemaakt.

Voor mijn seminar heb ik gekozen om de webwinkel Coolblue te onderzoeken. Coolblue heeft in de afgelopen vijf jaar vier keer ’de Shopping Award’ voor beste webwinkel (voorheen thuiswinkel awards) gewonnen. Daarnaast is in 2016 is de omzet van Coolblue gestegen naar 857 miljoen euro en dat is een stijging van 55 procent in vergelijking met 2015. De verwachting is dat de omzet van Coolblue in 2017 met 40 procent stijgt en dat de omzet groeit naar 1,2 miljard euro. Dit blijkt uit een jaarcijfers van 2016. Deze stijgende lijn kan gezien worden als succes, maar hoe zorgen ze voor dit succes? Hoe trekken ze ‘klanten’ aan en hoe blijven deze ‘klanten’ terugkomen? Hoe overtuigt Coolblue hun klanten om iets te kopen of de intentie om iets te kopen?

Aan de hand van literatuuronderzoek, visuele voorbeelden, expert analyse en een interview met één van de ontwerpers van Coolblue wil ik achter het antwoord op deze vragen krijgen. Hierbij ga ik mij vooral richten op de online media kanalen zoals de webshop, e-mailmarketing, social media en de klantenservice van Coolblue.

Literatuur
Adformatie. (2017). Coolblue voor vierde keer beste webwinkel van Nederland. [online] Beschikbaar op: http://www.adformatie.nl/nieuws/coolblue-voor-vierde-keer-beste-webwinkel-van-nederland [Geraadpleegd op 4 mei 2017].

Cialdini, R. (2007). Influence. 1st ed. New York: HarperCollins Publishers.

Kagenaar, P. (2015). Het tijdperk van digitale verleiding. [online] Dutchcowboys.nl. Beschikbaar op: http://www.dutchcowboys.nl/events/het-tijdperk-van-digitale-verleiding [Geraadpleegd op 4 mei 2017].

Kaptein, M. (2015). Digitale verleiding. 1st ed. Amsterdam: Uitgeverij Business Contact.

Peppers, D. (2016). Customer Experience. 1st ed. Bookbaby.

Scheiberlich, C. (2016). Alle 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini toegepast op e-mailmarketing. [online] Emerce.nl. Beschikbaar op: https://www.emerce.nl/best-practice/alle-7-cialdini-emailmarketing [Geraadpleegd op 4 mei 2017].

Schuyt, D. and Möhring, D. (2017). Hoe zet je overtuigingstechnieken in voor jouw kanaal?. [online] Adformatie. Beschikbaar op: http://www.adformatie.nl/partner/dentsu-aegis-network/hoe-zet-je-overtuigingstechnieken-voor-jouw-kanaal [Geraadpleegd op 4 mei 2017].

van Kranenburg, M. and Boex, L. (n.d.). De psychologie van het overtuigen in een online omgeving. 1st ed. [ebook] Beschikbaar op: http://www.onlinebeinvloeden.nl/download/Whitepaper_de-psychologie-van-het-overtuigen.pdf [Geraadpleegd op 4 mei 2017].

Welink, B. (2014). Jouw webwinkel heeft 4 typen bezoekers, zo overtuig jij ze om te kopen!. [online] www.karelgeenen.nl. Beschikbaar op: https://www.karelgeenen.nl/25/dit-zijn-de-4-typen-bezoekers-jouw-webwinkel-en-zo-overtuig-jij-ze-om-te-kopen/ [Geraadpleegd op 4 mei 2017].

Word-of-Mouth and Referral Marketing Blog. (2017). Dr. Robert Cialdini’s 6 Principles of Persuasion (Over 60+ Examples Inside!) – Word-of-Mouth and Referral Marketing Blog. [online] Beschikbaar op: https://www.referralcandy.com/blog/dr-robert-cialdinis-6-principles-persuasion-50-examples-inside/ [Geraadpleegd op 4 mei 2017].

 

Leave a Reply