Onderzoeksvraag – Hélène Schmitz

Naam: Hélène Schmitz
Studentnummer: 1656396
Klas: User Experience Design – Klas 4
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini hoorcollege

Onderzoeksvraag
Hoe kan data uit Social Media gebruikt worden voor het verwerven van doelgroepinzichten?

Deelvragen

  • Wat is Social Media?
  • Wat voor informatie staat er op Social Media en wat voor doelgroepinzichten zou je daaruit kunnen halen?
  • Wat voor stappen moet je doorlopen om data bruikbaar te maken?  
  • Welke tools worden veel gebruikt voor het verzamelen, filteren en analyseren van Social Media Data?
  • Waar moet je rekening mee houden als je data van Social Media gebruikt?

Motivatie
Tijdens het vak Researching for UX heb ik kennisgemaakt met diverse methoden om achter wensen en behoeften van een doelgroep te komen. Deze methoden waren bijvoorbeeld interviews, focusgroepen en diary studies. Tegenwoordig hebben we het steeds meer over alle data die wordt verzameld, zo ook via social media. De wereld is vol individuen die zijn/haar gegevens via social media delen waardoor er een enorme hoeveelheid aan data beschikbaar is geworden. De grote uitdaging is hierbij om deze data om te zetten in iets dat bruikbaar is. In mijn seminar wil ik mij verdiepen in de vraag hoe wij, user experience designers, deze data uit social media kunnen gebruiken om doelgroepinzichten te verwerven. Ik ben helaas uitgeloot voor de minor Big Data & Social media, daarom wil ik graag deze seminar gebruiken om me te verdiepen in het gebruik van data. Ik denk namelijk dat het voor UX designers een toegevoegde waarde heeft als we meer weten over wat we binnen onze functie allemaal met de data in de wereld kunnen. 


Onderzoeksmethoden

  • Deskresearch
  • Expert interview
    Naast deskresearch wil ik in ieder geval contact opnemen met Erik Hekman en Aletta Smits van de minor Big Data & Social Media. Daarnaast wil ik ook contact opnemen met de Utrecht Data School en wie weet vind ik via hen nog meer interessante bronnen.  


Mogelijke literatuur
Bruns, A. (2015). Compromised Data: From Social Media to Big Data. Broadway, NY: Bloomsbury Academic.

Ellender, D. (2017, 01 maart). Using Social Media For User Research. Geraadpleegd van https://www.smashingmagazine.com/2017/03/using-social-media-user-research/

Russell, M. (2013). Mining The Social Web (2e ed.). Sebastopol, CA: O’Reilly Media.

York, A. (2016, 22 juni). How to Successfully Mine Your Social Media Data [Blogpost]. Geraadpleegd van http://sproutsocial.com/insights/social-media-data/

Kok, D. (2015, 07 oktober). Social media gebruiken voor survey-onderzoek: van big data naar smart data [Blogpost]. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2015/10/07/social-media-gebruiken-voor-survey-onderzoek-van-big-data-naar-smart-data/

 

Leave a Reply