Synopsis – Tim Terlingen

Naam: Tim Terlingen
Studentnummer: 1607633
Specialisatie: Visual Design
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini-hoorcollege

Hoofdvraag
Welke invloed hebben online media zoals de website, social media en e-mailmarketing op de Customer Experience van Coolblue?

Synopsis
Tegenwoordig is het van groot belang dat de gebruikerservaring van een product of dienst goed is. Hier dagelijks mee bezig zijn en het leren kennen van de bezoeker is hierin een belangrijk element. Maar hoe zit het met de totale klantervaring? De interactie tussen merk en klant hoort niet te stoppen na het aanschaffen van een product of dienst, maar moet daarna doorgaan.

In dit seminar ga ik dieper in op ’customer experience’. Customer experience is de som van alle belevingen van een klant tijdens de interacties met het merk, zowel online als offline. Het gaat niet over een bepaald moment, maar om de hele customer journey (klantreis) en over de totale klantbeleving. Voor het onderzoek deed ik (literatuur)onderzoek op het gebied van customer experience en beïnvloedingsprincipes en is er een expert review uitgevoerd. Vervolgens heb ik concrete voorbeelden geanalyseerd op Coolblue.nl. Met al deze informatie ben ik het gesprek aangegaan met een medewerker van Cooblue.

Om concrete voorbeelden te geven in dit seminar heb ik gekozen om de webshop van Coolblue te onderzoeken. Coolblue heeft in de afgelopen vijf jaar vier keer ’de Shopping Award’ voor beste webwinkel (voorheen thuiswinkel awards) gewonnen. Dit is dan ook één van de redenen waarom ik voor dit bedrijf heb gekozen. Bij Coolblue zijn  dagelijks vijftig mensen bezig met de website, social media en e-mailmarketing. Deze afdeling is opgesplitst in drie delen: creatie, service en commercieel.

Aan de hand van de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini wordt gekeken hoe ‘online’ kopers worden beïnvloed en hierbij worden visuele voorbeelden van deze principes geanalyseerd.

“We feel like we make our own decisions, but in fact we don’t. Our decisions are heavily influenced by the person who designed the options for us.” – Dan Ariely, gedragseconoom.

Daarnaast kan de doelgroep van een webwinkel op verschillende manieren worden gesegmenteerd, zoals demografisch of socio-economisch, maar in dit onderzoek is gekozen voor een ander model. Het model genaamd ‘buyer personas’ van Bryan Eisenberg is gebaseerd op koopbeslissingen en koopgedrag en wordt verdeeld in vier categorieën: concurrerend, spontaan, methodisch en menselijk. Dit model geeft een krachtig beeld van de soorten bezoekers voor een webwinkel en helpen bij de interactie en het verbeteren van een webwinkel.

Echter blijft het van belang om te kijken welke principes en technieken werken en welke niet. Dit kan door middel van A/B-testen, gebruikersonderzoek, Net Promotor Score (klanttevredenheidsonderzoek) en het analyseren van de nieuwsbrief.

Dit seminar gaat over de gehele klantervaring en daarom wordt niet alleen gekeken naar de webshop, maar ook naar de klantenservice, social media en e-mailmarketing (nieuwsbrief). Door een positieve customer experience zorgt Coolblue dat hun klanten niet alleen producten kopen, maar ook bijna ambassadeurs van het merk worden. Zij vertellen hun positieve ervaring door aan vrienden en komen in een later stadium terug voor het aanschaffen van een nieuwe product of dienst.

Leave a Reply