Synopsis – Lisa Ederveen – Herkansing

Naam: Lisa Ederveen
Studentennummer: 1638291
Specialisatie: Content Design
Format: Mini-hoorcollege
Docent: Rob van den Idsert

Emoji voor creators – Wat Emoji kunnen bijdragen aan de content creation van CMD’ers

Wat is de toegevoegde waarde van Emoji in digitale communicatie?
Emoji voegen betekenis en emotie toe aan het tijdperk van ongeduld waarin visualiseringen veel sneller zijn en ook veel minder saai. Echt het maximale uit micromomenten halen dus. De beperktheid van de aandachtsspanne forceert ons daarom innovatieve en creatieve oplossingen te creëren. Emoji zorgen voor een beeldende uitbreiding van de digi-taal. Je kan er intonatie, volume en zelfs lichaamstaal zoals gebaren of gezichtsuitdrukkingen mee overbrengen bij je gesprekspartner. Emoji zorgen daardoor voor een stukje intimiteit. Erg relevant als je bijvoorbeeld te maken hebt met bijvoorbeeld webcare. Ook blijkt uit onderzoek dat de click/open-rates hoger zijn als Emoji gebruikt worden in de boodschap en zogenaamde Primoji kun je ook psychologisch inzetten om een doelgroep of gesprekspartner te beïnvloeden.

Waarop moet je letten bij het gebruiken van Emoji?
Emoji zijn eigenlijk een paradox. We zetten het in om ook miscommunicatie te voorkomen, maar regelmatig zijn de Emoji die multi-interpreteerbaar zijn. Gelukkig is het op te lossen door je intenties te versterken met de geschreven tekst of meerdere Emoji. Tevens zijn er verschillen tussen de communicatiestijlen van leeftijdsgroepen. Ouderen gaan veel losbandiger met Emoji om dan jongeren en vrouwen gebruiken vaker positieve Emoji dan mannen. Je bereikt iemand veel beter als je het Emoji-gedrag afstemt op de ander en voorkomt irritatie. Zo is het misschien logisch dat we geen Emoji gebruiken bij professionele relaties. Echter uit onderzoek blijkt dat je vriendelijker wordt ervaren door Emoji te gebruiken, zelfs in zakelijke e-mails. De geloofwaardigheid werd niet aangetast en de Emoji humaniseert en maakt je meer invloedrijk.

Hoe kan je Emoji praktisch of creatief inzetten?
Je kan het praktisch inzetten door bijvoorbeeld de doelgroep een taak of functie te geven aan hun Emoji-gedrag. Zo kon je bij het Amerikaanse Aloft hotel een ontbijtje bestellen door bepaalde Emoji te sms-en. Je kan ook woorden vervangen naar Emoji om zo de breinbelasting van je doelgroep verlagen. Zo herkennen en onthouden ze jouw boodschap beter. Je kan ook de doelgroep een puzzel laten ontcijferen door een boodschap volledig te vervangen door Emoji. Of juist de doelgroep een boodschap in Emoji te verbeelden. Zo zijn enkele boeken compleet vertaald naar Emoji zoals Alice in Wonderland. In het seminar wil ik meer concrete voorbeelden laten zien en het eventueel mogelijk maken om ze zelf te analyseren.

Leave a Reply