Synopsis – Content Design – Marleen Starrenburg

Naam Marleen Starrenburg
Specialisatie Content Design
Docent Rob van den Idsert
Periode E
Studentnummer 1644223
Format Mini-hoorcollege

Hoofdvraag
Hoe kan content design effectief worden ingezet binnen recruitment?

Je kunt wel stellen dat er binnen recruitment een verschuiving plaats vindt. Recruitment is niet meer alleen een tak binnen Human Resource Management, maar begint steeds meer zijn weg te vinden richting (content) marketing. Werkzoekenden willen meer zien dat alleen een vacature. Maar liefst driekwart van de werkzoekenden doet uitgebreid onderzoek voor ze willen solliciteren bij een bedrijf en 70% doet hier een uur over. Ze willen meer weten over het bedrijf en zijn cultuur, de waarden, visie en de mogelijkheden (Monsterboard, 2016).

Content designers genereren relevante, doelgroepgerichte content en bieden dit op het juiste moment aan op het juiste kanaal. Precies de expertise die sommige recruiters nog missen, maar eigenlijk wel noodzakelijk is. Door de juiste relevante content voor jouw doelgroep op het juiste moment aan te bieden val je meer op bij jouw potentiële kandidaten, maar wordt ook de Employer Brand versterkt. Deze focus op Employer Branding vraagt ook om een een content strategie.

Daarnaast is het nuttig en effectief om een duidelijke contentstrategie te bewerkstelligen die zowel bij het bedrijf past, bij de afdeling en natuurlijk de doelgroep. De doelgroep van de afdeling HR en recruitment is natuurlijk anders dan van de afdeling marketing.

Een goede content strategie komt tot stand door eerst een content audit te doen, maar ook de core strategy te bepalen. De uiteindelijke strategie zou ik naar mijn advies opstellen a.d.h.v. het model van Halvorson.

Leave a Reply