Onderzoeksvraag Yesol Sihn

Yesol Sihn 1680488 3B
Specialisatie: UXD
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Mini-Hoorcollege

Onderzoeksvraag:
Hoe maken we vegetarisme de sociale norm door middel van psychologie?

Deelvragen: 

 

  • Waarom vegetarisme als nieuwe sociale norm?
    – Wat is vegetarisme?
    – Wat is de situatie nu?
  • Welke specialisaties binnen de psychologie kunnen er gebruikt worden?
    – Uitleg over de gekozen theorieën.
  • Hoe kunnen we deze psychologie toepassen?
    – Advies voor het implementeren van deze psychologie.
    – Voorbeelden van media-uitingen en/of campagnes.

 

Vlees. Iedereen eet vlees. Het imago rondom vlees is mannelijk en stoer. Wie geen vlees eet is een hippie of een mietje. En wie veel fitnest eet lekker 500 gram kip in z’n eentje op voor de ‘gains’. Dit is het imago wat er op dit moment speelt rondom het eten van vlees.

Al jaren probeer ik zo gezond mogelijk te eten, maar ook te denken aan het milieu.
Ook ik at vlees. Ik ben opgegroeid met vlees als iets gezelligs. Tijdens de wintermaanden aten we vaak vlees op de gourmet, maar ook in de zomermaanden lagen de burgers te bakken en te braden op de barbecue. Sinds een paar jaar is het bekend dat vlees ongezond is en ontzettend slecht is voor het milieu. Daarom ben ik vegetarisch geworden. In eerste instantie voor milieu redenen, maar sinds ik me veel meer ben gaan verdiepen in de vleesproductie ben ik er ook achter gekomen dat het dierenwelzijn bar slecht is . Daarom wil ik een oplossing verzinnen om het consumeren van vlees te verminderen in Nederland. Voor onze gezondheid, voor het milieu en voor de dieren.

Bronnen:

Andersen, K. (Regisseur) & Keeghan, K. (Regisseur). (2014). Cowspiracy: The Sustainable Secret [Documentaire]. Los Angeles, VS: A.U.M. Films & Media & First Spark Media.

Andersen, K. (Regisseur) & Keeghan, K. (Regisseur). (2017). What the Health [Documentaire]. New York, VS: A.U.M. Films & Media.

Rinzema, G. (2014). Goed voorbeeld doet goed volgen. Geraadpleegd op 17 november 2017, van https://www.communicatierijk.nl/vakkennis/g/gedragskennis/documenten/publicaties/2014/02/01/goed-voorbeeld-doet-goed-volgen

Guldenmund, F. (2009). De organisatorische driehoek als basis voor gedragsverandering. Geraadpleegd op 17 november 2017, van https://www.arbeidshygiene.nl/-uploads/files/insite/2009-04-guldenmund.pdf

 

 

2 thoughts on “Onderzoeksvraag Yesol Sihn

  1. Mijn vraag was nog steeds een beetje breed. Als oplossing wil ik mijn onderzoeksvraag richten op jonge ouders. Ouders tussen de 25 en 35 jaar oud die kinderen hebben.
    Als aanscherping van mijn onderzoeksvraag heb ik in plaats van:
    Hoe maken we vegetarisme de sociale norm door middel van psychologie?

    naar

    Hoe kan sociologie bijdragen om vegetarisme de nieuwe sociale norm te maken?

    Ik verdiep me nu op het sociologische gebied en neem psychologie maar voor een klein deel mee.

    Waarom vegetarisme als nieuwe sociale norm?
    – Wat is vegetarisme?
    – Wat is de situatie nu?

    Welke specialisaties binnen de sociologie kunnen er gebruikt worden?
    – Uitleg over de gekozen theorieën.

    Hoe kunnen we deze sociologie toepassen?
    – Advies voor het implementeren van deze sociologie.
    – Voorbeelden van media-uitingen en/of campagnes.

Leave a Reply