Onderzoeksvraag Julia Lijftogt & Anouk Lemsom

Naam: Julia Lijftogt & Anouk Lemsom
Studentennummer: 1638360, 1638045
Specialisatie: Content en concept
Klas: JDE-CONT-2B
Docent: Sandra Bukman
Format: Documentaire

Hoofdvraag
Wat is de invloed van one-to-one communicatie op het gebied van videocontent?

Deelvragen
-Wat is videomarketing?
-Hoe ontwikkelt de trend van massacommunicatie naar one-to-one-communicatie?
-Hoe maak je een video persoonlijk?
-Wat zijn de zichtbare effecten van bedrijven die one-to-one communicatie inzetten bij hun videocontent?
-Hoe ervaart de klant/gebruiker one-to-one communicatie bij videocontent?

Motivatie
Momenteel is er een trend gaande in de marketingcommunicatie, waarbij bedrijven zich steeds meer richten op one-to-one communicatie met de klant. Eerder maakten bedrijven voornamelijk gebruik van massacommunicatie, waarbij ze zich richtten op de globale marktsegmenten, die werden geïdentificeerd aan de hand van een aantal kenmerken. Door technologische ontwikkelingen, is het voor bedrijven gemakkelijk geworden om persoonlijk te communiceren met zijn klanten en gebruikers. Daarnaast willen bedrijven zich steeds meer onderscheiden van de concurrenten, door bijvoorbeeld persoonlijke communicatie met de klant. We zien een verschuiving van massacommunicatie naar one-to-one communicatie tussen bedrijven en klanten.

Deze trend zien we tegenwoordig ook steeds meer terug in videocontent. Steeds meer bedrijven gebruiken persoonlijke video als marketingmiddel. Met dit onderzoek willen we graag uitzoeken wat de invloed is van one-to-one communicatie op het gebied van videocontent. Het is een relevant en interessant onderwerp om te onderzoeken omdat het relevant is voor ons CMD-vakgebied, en het kan helpen bij het bepalen van de juiste content van je marketingvideo.

Door te praten met een expert, te kijken naar bedrijven die gebruik maken van one-to-one communicatie in hun videocontent, en de huidige trends te analyseren, zullen we een antwoord krijgen op de onderzoeksvraag.

Bronnen
Maljaars, K. (2015, 13 april). Van massacommunicatie naar one-to-one marketing. Geraadpleegd van https://www.webnl.nl/blog/2015/04/van-massacommunicatie-naar-one-one-marketing

Stam, E. (2017, 27 januari). Trends in videomarketing in 2017. Geraadpleegd van https://www.emerce.nl/best-practice/belangrijke-video-marketing-trends-2017

One thought on “Onderzoeksvraag Julia Lijftogt & Anouk Lemsom

  1. Hoofdvraag
    Waarom zouden bedrijven kiezen voor one-to-one communicatie bij videomarketing?

    Deelvragen
    – Hoe is one-to-one communicatie in video toe te passen?
    – Waarom maken bedrijven wel/niet gebruik van one-to-one communicatie bij videomarketing?
    – Wat zijn de voor en nadelen van one-to-one communicatie bij videomarketing?

    Methode:
    – Interview met personen uit het werkveld
    – Literatuuronderzoek, bestaande onderzoeken
    – Bedrijven benaderen :
    – die gebruik maken van one-to-one communicatie in hun videomarketing
    – die geen gebruikmaken van one-to-one communicatie in hun videomarketing
    – die niet meer gebruiken maken van one-to-one communicatie in hun videomarketing

Leave a Reply