Onderzoeksvraag – Melissa Roodbergen

Naam: Melissa Roodbergen
Studentnummer: 1602876
Specialisatie: Concept design
Klas: JDE- CONCD-2B
Docent: Rob van den Idsert
Format: minihoorcollege/animatie

Hoofdvraag:
Hoe beïnvloed Gen Z door middel van social media het online shoppen?

Deelvragen:
– Wie is Gen Z?
o Wat zijn de behoeftes van Gen Z op het gebied van online communicatie?
o Op welke manier en waarvoor gebruiken zij social media?
o Hoe belangrijk is Gen Z voor de huidige online markt?

– Wat voor een aandeel heeft social media in online shoppen?
o Op welke manier beïnvloed Gen Z social media ?
o Welke rol speelt Gen Z in het fenomeen ‘social shopping’?

– Hoe passen bedrijven zich aan op de verschuiving van de doelgroep?
o Hoe verandert Gen Z de strategieën van online winkels?
o Welke middelen hebben bedrijven om de doelgroep te bereiken?
o Welke uitdagingen ervaren bedrijven met het bereiken van Gen Z?

Motivatie:
iGeneration, the Founders, Plurals, Centennials of ook wel Gen Z is een doelgroep die steeds meer op duikt als begrip. Hoe je ze ook wil noemen of definiëren deze generatie is een populaire doelgroep. Ze worden in verschillende artikelen en onderzoeken op het gebied van social media en marketing genoemd. Door een nieuwe definitie aan deze generatie te geven wordt er geprobeerd hun beter in kaart te brengen.
De doelgroep is voornamelijk interessant omdat zij zo verschillen van de Millenials. Lange tijd werden zij aangezien als een soort ‘Millenials’, echter schijnt er wel degelijk verschil te zijn tussen deze groepen. Het is voor ons als young professionals belangrijk om de verschillen te herkennen zodat we hier beter op in kunnen spelen.
Deze doelgroep spreekt mij aan omdat ik zelf tussen de Millenials en Gen Z in zit en ondanks tegenstrijdige karakteristieken die deze groepen vertonen, ik mijzelf in beide herken. Deze doelgroep heeft een actieve houding op social media en naar mate zij ouder worden zal dit ook zijn effect op de markt hebben.

Bronnen:
Ubels, D. (2017, 8 September). Generation Z: De ongrijpbare generatie.
Geraadpleegd van https://www.marketingfacts.nl/berichten/generation-z-de-ongrijpbare-generatie

Oglivy (2017, 1 November) Generation Z : The savviest consumer yet?
Geraadpleegd van https://www.ogilvy.com/news-views/generation-z-the-savviest-consumer-yet/

Beal, G. (2016, 11 Mei) 8 Key differences between Gen Z and Millenials
Geraadpleegd van https://www.huffingtonpost.com/george-beall/8-key-differences-between_b_12814200.html

Fullerton, L. (2017, 13 Augustus) Study: Teens, college students favor Snapchat while Gen Z spends up to 11 hours per day on social.
Geraadpleegd van http://www.thedrum.com/news/2017/04/13/study-teens-college-students-favor-snapchat-while-gen-z-spends-up-11-hours-day

Leave a Reply