Onderzoeksvraag Cees Koelewijn

Naam: Cees Koelewijn
Studentennummer: 1665999
Specialisatie: Content
Klas: JDE-CONT-2B
Docent: Sandra Bukman
Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag
Wat valt er als CMD-er te leren van de succesformule die hangt aan de commercial breaks tijdens de Amerikaanse Superbowl?

Deelvragen:
– Wat maakt de commercials zo succesvol?
– Hoe goed profiteren bedrijven van dit reclame blok?
– Zijn er naast de kosten andere eisen waar je aan moet voldoen om zendtijd te mogen krijgen?
– Hoe worden de elementen van pathos logos en ethos ingezet?
– Kan Nederland zich meten met zulke commercials?

Motivatie
Via Facebook en Youtube werd ik in het verleden wel eens geconfronteerd met de commercials van de Superbowl. Bijna al deze commercials zijn uniek en blijven op de één of andere manier langer hangen dan Nederlandse commercials.

De commercials worden in de Nederlandse media verder niet heel breed getoond of besproken, maar zijn in Amerika een daverend succes. Vandaar dat ik wil analyseren waarom het zo´n succes is en wat er van te leren valt.

Mogelijke bronnen:
https://www.adformatie.nl/nieuws/nederlandse-regisseur-maakt-beste-super-bowl-commercial

https://www.metronieuws.nl/xl/sport/2017/02/reclames-tijdens-de-super-bowl-in-getallen

https://nos.nl/artikel/2016762-televisiereclame-super-bowl-duurder-dan-ooit.html

http://smallbusiness.chron.com/super-bowl-commercial-tv-14730.html

https://www.forbes.com/sites/hbsworkingknowledge/2013/01/29/creating-the-perfect-super-bowl-ad/#60211266492d

2 thoughts on “Onderzoeksvraag Cees Koelewijn

  1. Feedback tijdens de les van klasgenoten:

    Te brede vraag, misschien anders verwoorden. En andere deelvragen proberen te formuleren.
    Welke impact hebben de reclames?
    Bereik?
    Wat bereikt een bedrijf met reclame maken tijdens de superbowl?
    Hoe groot is het bereik van deze commercials?
    Wat is de verhouding van de gewone commercials en die van de superbowl?

    Mogelijke hoofdvraag:
    Wat valt er als reclamebureau te leren van de SuperBowl commercials?
    Hoe pakken reclamebureaus storytelling aan in de reclames van de SuperBowl?
    Psychologie gedeelte achter de SuperBowl reclame?

    1 reclame bekijken ipv hele blok?

  2. Itteratie 1,

    Hoofdvraag:
    Welke rollen spelen ethos, pathos en logos in de commercials van de Superbowl 2017?

    – Welke commercials worden er getoond?
    – Welke rol speelt ethos?
    – Welke rol speelt pathos?
    – Welke rol speelt logos?
    – Met welk doel worden de commercials getoond?

Leave a Reply